Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia-picanto-gtline-dynamic-digital-1920x1080-001.jpg

Kia Picanto

1 / 12
kia-picanto-gtline-dynamic-digital-1920x1080-001.jpg
kia-picanto-gtline-exterior-digital-1920x1080-002.jpg
kia-picanto-gtline-exterior-digital-1920x1080-004.jpg
kia-picanto-gtline-detail-digital-1920x1080-005.jpg
kia-picanto-gtline-interior-digital-1920x1080-003.jpg
kia-picanto-gtline-interior-digital-1920x1080-005 (1).jpg
kia-picanto-gtline-interior-digital-1920x1080-005.jpg
kia-picanto-gtline-interior-digital-1920x1080-008.jpg
kia-picanto-gtline-dynamic-digital-1920x1080-003.jpg
kia-picanto-gtline-exterior-digital-1920x1080-003.jpg
kia-picanto-gtline-exterior-digital-1920x1080-005.jpg
kia-picanto-gtline-interior-digital-1920x1080-002.jpg

Sterke punten

Eén van de weinige nog verkrijgbare modellen in het A-segment Karaktervol design Goed uitgerust (voor zijn klasse)

Zwakke punten

Geen volledig nieuwe generatie, wel een stevige restyling (2024) Tegenvallende prestaties Geen turbomotor of hybride

Kia Picanto Een overzicht

4,4 (78 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Picanto, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 14.440,-*
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.1 - 17.9s
Maximumsnelheid:144 - 190 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):94 - 138 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.1 - 5.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3495 x 1595 x 1480 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:200 - 1010 liter
Aanhangergewicht:355 - 585 kg

Pittige maar betaalbare stadswagen

De Picanto is het kleinste model van het Zuid-Koreaanse merk Kia. Hij wordt al sinds 2003 gebouwd en de huidige derde generatie werd oorspronkelijk in 2017 gelanceerd, maar werd in 2024 getrakteerd op zijn tweede facelift. Die bracht een update voor het design, maar ook een verbeterde veiligheidsuitrusting en meer technologie. Lees verder

Interesse in een Kia Picanto

Kia Picanto tweedehands auto
Kia Picanto nieuwe auto
Kia Picanto dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

Opvallend design Zuinig in de praktijk Betaalbaar (ook al werd hij duurder) Goede basisuitrusting

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorenpalet van de Picanto was voordien breder dan vandaag, met onder andere een 1.1 liter grote driecilinder diesel - iets wat je vandaag niet meer ziet in dit segment. Sinds de 2024-facelift van de huidige generatie is ook de turbomotor geschrapt en is de Picanto enkel nog verkrijgbaar met atmosferische benzinemotoren. Het gaat om de 1.0 MPI ISG driecilinder die een vermogen levert van 43 kW (58 pk) en een koppel van 93 Nm en de 1.2 MPI ISG viercilinder met een vermogen van 58 kW (79 pk) en een koppel van 113 Nm. Beide motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een automatisch schakelende gerobotiseerde vijfbak - al is die optie niet beschikbaar in elk uitrustingsniveau. De kleine benzineblokjes zijn geen krachtpatsers, maar de roeping van de Picanto is dan ook om betaalbaar vervoer te bieden. Reken dan ook niet op sportieve prestaties.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 3.61 meter
Breedte (m) 1.60 meter
Hoogte (m) 1.49 meter
Wielbasis (m) 2.40 meter
Leeggewicht (kg) Vanaf 903 kg

De Picanto is een compacte A-segment stadswagen, en dus moet je geen monovolume-afmetingen verwachten binnenin. Het plaatsaanbod is correct, maar hoewel de Picanto officieel een vijfzitter is, is het middelste zitje op de achterbank weinig bruikbaar in de praktijk. Het koffervolume van de Picanto bedraagt 255 liter. Dat is meer dan bijvoorbeeld in een Fiat 500, maar vergelijkbaar geprijsde modellen uit hogere segmenten (Fiat Panda, Dacia Sandero en Citroën C3 doen beter. Leg je de rugleuning van de achterbank plat, dan biedt de Picanto een laadvolume van 1.010 liter.

Uitvoeringen

De Kia Picanto biedt niet enkel de keuze uit verschillende aandrijflijnen, maar ook vier verschillende uitrustingsniveaus: Pure, Pulse, Pace en GT Line. De Pure is het basisniveau, en is enkel verkrijgbaar met de 1.0 liter benzine. Hij bevat het hoogstnoodzakelijke, met ook het geconnecteerde navigatiesysteem dat standaard is op alle versies, maar moet het bijvoorbeeld stellen zonder airco, een in hoogte regelbare bestuurderszetel en een dubbele koffervloer. Die snufjes krijg je in de Pulse wel, samen met 14-duims lichtmetalen velgen. De Pace doet daar vooral voor de buitenkant nog wat extra’s bovenop, zoals elektrisch inklapbare buitenspiegels, LED-koplampen, donker getinte ruiten, 15-duims lichtmetalen velgen, chrome raamomlijsting en donker getinte ruiten achteraan. De GT Line is het sportief gestylede topniveau. Binnenin krijgt hij onder andere een automatische airco, verwarmbare zetels vooraan en een verwarmbaar stuur in geperforeerd leder en keyless toegang en starten. Qua koetswerkdesign krijgt de GT-line onder andere een bodykit in koetswerkkleur, 16-duims lichtmetalen velgen en een verlicht radiatorrooster.

Prijzen

Terwijl veel merken hun modellen in het A-segment geschrapt hebben of de prijzen stilaan richting of over de € 20.000 gestegen zijn, blijft de Kia Picanto betaalbaar. De goedkoopste uitvoering, de Pure met zijn 1.0 liter driecilinder en handgeschakelde versnellingsbak kost je zonder opties (en zonder korting) € 16.290 nieuw. Voor de Pulse met 1.0 driecilinder wordt dat minimaal € 17.490 met handbak of € 1.000 meer met automaat. De Pace kost € 18.690 voor de 1.0 en 19.290 voor de 1.2, met in beide gevallen € 1.000 extra voor de automaat. De GT Line tot slot, is enkel leverbaar met de 1.2, en dat voor een vanafprijs van € 21.090 (+ € 1.000 voor de automaat).

Op de tweedehandsmarkt zijn er best wel wat Kia Picanto’s te vinden, waarbij je 20 jaar oude modellen kan kopen vanaf € 1.000. Prijzen van 5 jaar oude versies van de Kia Picanto beginnen onder de € 10.000. De allernieuwste generatie is nog maar net op de markt, dus daarvoor zijn geen betrouwbare tweedehandsprijzen.

De Picanto is met zijn kleine motoren met een beperkt vermogen en een beperkte uitstoot fiscaal voordelig. Hoeveel je precies betaalt aan belasting op inverkeerstelling en jaarlijkse verkeersbelasting hangt echter af van welke versie je kiest en vooral ook in welk gewest je hem inschrijft. Check hoeveel belastingen je precies zal betalen aan de hand van de gekozen versie en de fiscale bepalingen van het gewest waar je woont. Zo voorkom je verrassingen.

Design

Buitenzijde

De Picanto van de huidige, derde generatie is op de markt sinds 2017 maar werd al twee keer getrakteerd op een facelift. De update van 2024 had een ingrijpende impact op de look van de kleine Kia, met een nieuwe neus die onder andere een lichtsignatuur toont die opnieuw helemaal past bij het huidige Kia-gamma. Het eindresultaat is zelfs wat stoer, met uitgesproken aerodynamische elementen in hoogglans zwart. Ook achteraan werden de bumpers aangepast en kregen de lichtblokken een opvallend LED-design, met ook een strook over de volledige breedte van de kofferklep, die de twee lichtclusters met elkaar verbindt.

Binnenzijde

Binnenin verandert de 2024-update niet al te veel. Het digitale instrumentencluster en het 8 duim grote centrale infotainmentscherm met Android Auto en Apple CarPlay-connectiviteit werd al geïntroduceerd bij de vorige update, maar is nu standaard op alle versies. Het systeem is ook voorzien van Kia Connect, waarmee onder andere een spraakassistent en over-the-air updates tot de mogelijkheden behoren, en er is ook een bijhorende app. De dashboard-layout is vrij klassiek, en dus is gelukkig nog niet alles digitaal, en behoudt de Picanto bijvoorbeeld knoppen voor de bediening van de klimaatcontrole. (Gedeeltelijk) kunstlederen zetels zijn standaard in alle afwerkingsniveaus.

Veiligheid

Bij zijn oorspronkelijke lancering in 2017 scoorde de Picanto een matige 3 sterren bij de EuroNCAP crashtests. Ondertussen is het testprotocol nog wat strenger geworden, maar de Picanto kreeg ook een uitgebreidere actieve veiligheidsuitrusting. Voor de 2024-versie gaat het onder andere om (vaak door Europa verplichte) snufjes als parkeersensoren achteraan, een achteruitrijcamera, automatische koplampen, een snelheidsregelaar, een systeem dat de snelheid beperkt tot de maximumsnelheid, een rijstrookhulp, automatische grootlichten en een systeem dat aanrijdingen met andere auto’s en voetgangers helpt te vermijden. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is meer veiligheidsuitrusting standaard of optioneel verkrijgbaar.

Alternatieven

Het aanbod in het A-segment is beperkt geworden, maar als alternatieven voor de Picanto zou je de Hyundai i10 (die op dezelfde basis staat) of de Toyota Aygo X kunnen overwegen, of als je elektrisch wil rijden de Dacia Spring. Anderzijds kan je ook in hogere segmenten gelijkaardig geprijsde modellen vinden, zoals de Fiat Panda, de Citroën C3 of de Dacia Sandero. Vergelijk in elk geval niet alleen de binnenafmetingen van de alternatieven in functie van je noden, maar ook de uitrusting die je krijgt bij de gekozen uitvoering. Alleen zo krijg je een correcte vergelijkingsbasis.

FAQ

Hoeveel garantie geeft Kia op de Picanto?
Net zoals op al zijn in Europa verkochte modellen geeft Kia ook op de Picanto een garantie van 7 jaar of 150.000 km. Bovendien is de garantie overdraagbaar als je hem tweedehands (ver)koopt.
Is de 2024-versie van de Kia Picanto helemaal nieuw?
De 2024-versie van de Picanto is de tweede facelift van de generatie die oorspronkelijk in 2017 gelanceerd werd.