Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-kia-rio_06.jpeg

Kia Rio

1 / 6
AS24-modelpagina-kia-rio_06.jpeg
AS24-modelpagina-kia-rio_01.jpeg
AS24-modelpagina-kia-rio_02.jpeg
AS24-modelpagina-kia-rio_03.jpeg
AS24-modelpagina-kia-rio_04.jpeg
AS24-modelpagina-kia-rio_05.jpeg

Sterke punten

  • Degelijke standaarduitrusting
  • Voldoende binnenruimte
  • 7 jaar garantie

Zwakke punten

  • Somber interieur
  • Veiligheidspakket niet standaard
  • Milde hybride alleen in hogere uitvoeringen

Kia Rio Een overzicht

4,4 (46 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Rio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Koreaanse B-segmenter met prima prijs-kwaliteitverhouding

Sinds begin 2017 is de Kia Rio aan zijn vierde generatie toe. Hij komt opnieuw uit in het drukbezette B-segment, maar probeert daar zijn plaats te verankeren door een goeie prijs-kwaliteitverhouding, een degelijke standaarduitrusting en een aantrekkelijk garantiepakket.

Interesse in een Kia Rio

Kia Rio tweedehands auto
Kia Rio nieuwe auto
Kia Rio dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Kia Rio houdt er een licht gewicht op na, waardoor hij genoeg heeft aan een kleine motor en er een lichtvoetig weggedrag op nahoudt.

  • Zijn kleine motoren houden er een relatief beperkt verbruik en dito uitstoot op na, waardoor het fiscale prijskaartje vriendelijk blijft voor je portefeuille.

  • Naar goeie Aziatische gewoonte is de standaarduitrusting behoorlijk volledig en de optielijst beperkt.

  • Zoals steeds bij Kia heeft ook deze Rio standaard recht op zeven jaar fabrieksgarantie.

Alle belangrijke gegevens over de Kia Rio

Motoren

Het motoraanbod van de Kia Rio omvat alleen benzinemotoren. De basismotor is een atmosferische 1,25 liter grote viercilinder van 84 pk. Die drijft de voorwielen aan via een manuele vijfbak. Daarnaast is er een drukgevoede 1,0 liter grote driecilinder van 100 pk, met voorwielaandrijving via een manuele zesbak of 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Diezelfde 1.0 T-GDi is er ook met milde hybride ondersteuning. Dan is hij 120 pk sterk en produceert hij 172 Nm koppel wanneer hij met de manuele zesbak wordt gecombineerd. Kies je voor de 7DCT-versnellingsbak, dan bedraagt het koppel 200 Nm. Ondanks de milde hybride ondersteuning is deze motor opvallend genoeg niet zuiniger dan de versie met 100 pk: Kia geeft een gemiddeld verbruik op van 5,5 tot 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 tot 126 g/km (WLTP). Afhankelijk van de aankleding en versnellingsbak is dat bij de versie met 100 pk respectievelijk 5,4 tot 5,8 l/100 km en 121 tot 130 g/km.

Afmetingen

De Kia Rio houdt er relatief compacte afmetingen op na: een lengte van 4,07 meter, breedte van 1,73 meter en hoogte van 1,45 meter. Daarmee is hij iets korter dan de crossoverversie Stonic, maar houdt hij gelijke tred met referenties als de Volkswagen Polo en Renault Clio.

Het koffervolume van de Kia Rio bedraagt 300 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.078 liter met de rugleuning neergeklapt. Ook hier is de crossoverversie Stonic weer iets ruimer, en moet hij de referenties in het B-segment laten voorgaan.

Uitvoeringen

Kia biedt zijn Rio aan in drie verschillende uitvoeringen. De basisversie heet ‘Pure’, zet de Rio op stalen 15-duimsvelgen en wil vooral de vanafprijs van de B-segmenter drukken. De versie ‘Pulse’ monteert standaard aluminiuimvelgen in 15 duim en breidt de basisuitrusting gevoelig uit. De versie ‘GT Line’ ziet zijn meerwaarde dan ook vooral beperkt tot een sportievere aankleding, met onder meer 17-duims lichtmetaal.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Kia Rio beginnen bij 17.890 euro (1.2 Pure) en lopen door tot 25.440 euro (1.0 T-GDi 120 GT Line). Voor de 7DCT-versnellingsbak betaal je afhankelijk van de uitvoering (Pulse of GT Line) 1.000 tot 1.500 euro extra. De versie Pure is alleen verkrijgbaar met de atmosferische 1.2-benzinemotor, de milde hybride 1.0 T-GDi van 120 pk is alleen verkrijgbaar in de versie GT Line.

De tweedehandsprijzen van de Kia Rio beginnen bij ongeveer 10.000 euro. Bij de tweedehandsmodellen is het handig om weten dat er ook exemplaren met de 1.4 CRDi-dieselmotor terug te vinden zijn – die Kia nieuw niet meer verkoopt – en dat de Rio werd voorgesteld in 2017, dus dat alle exemplaren nog steeds onder de zeven jaar fabrieksgarantie vallen.

In Vlaanderen betaal je voor de Kia Rio minstens 140,74 euro aan BIV en 128,61 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië liggen de tarieven op respectievelijk minstens 61,50 euro en 167,90 euro.

Design-highlights en interieur

De Kia Rio houdt er aan de buitenkant relatief bescheiden looks op na, met enkele typische Kia-designkenmerken. Aan de binnenkant houdt hij het dashboardontwerp eerder traditioneel en komt het interieur nogal somber en zakelijk over.

Tiger Nose

Verwacht geen designkenmerken van blits en modern Kia-materiaal als de EV6, de Sportage of de Niro: deze Kia Rio is al enkele jaren ouder en volgt dus nog de klassieke Kia-designtaal. Vooraan valt dus meteen het klassieke Kia-radiatorrooster op, dat de Koreanen zelf de Tiger Nose noemen. Vanaf de uitvoering Pulse krijgt dat zwarte radiatorrooster een chromen omlijsting. De Rio staat op 15-duimsvelgen in staal of aluminium (afhankelijk van de uitvoering), maar in de sportieve GT Line-uitvoering zijn de velgen 17 duim groot. De bumpers en zijschorten zien er in deze uitvoering ook sportiever uit.

Sombere sfeer

Binnenin geen overaanbod aan displays en touchscreens, maar een klassieke set-up: vanaf de uitvoering Pulse prijkt er een infotainmentscherm van 8 duim op de middenconsole, terwijl de tellerpartij nog steeds klassieke klokken gebruikt. Ook de rest van het dashboardontwerp is traditioneel, met gewone bedieningsknoppen voor de klimaatregeling. Op de uitvoering Pulse is een zetelbekleding in kunstleder optioneel, op de GT Line is een mix tussen stof en kunstleder standaard. Dat neemt niet weg dat het interieur van de Kia Rio, dat vooral vooraan verrassend veel plaats biedt, een nogal sombere sfeer uitstraalt.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2017 kreeg de Kia Rio drie sterren op de crashtests van de Euro NCAP. De Rio beschikt nochtans over heel wat rijhulpmiddelen, waaronder rijstrookhulp, een cruise control en vermoeidheidswaarschuwing, maar die worden pas vanaf de uitvoering Pulse standaard aangeboden. Op de basisversie Pure zijn ze verkrijgbaar in een optiepakket. Met die rijhulpmiddelen haalt de Kia Rio wel de maximumscore in de crashtests.

Alternatieven

Zoek je bij Kia een auto met het formaat van de Rio maar met een hogere instap en rijpositie, dan kom je bij de crossoverversie Stonic uit. Bij andere merken is de concurrentie eindeloos: er zijn de referenties zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio en Opel Corsa, maar ook de Seat Ibiza, Skoda Fabia, Citroën C3, Peugeot 208, Ford Fiesta, Suzuki Swift, Hyundai i20 en ga zo maar door.

FAQ

Hoeveel kost de Kia Rio?
De Kia Rio heeft een vanafprijs van 17.890 euro. Dan bieden de Koreanen weliswaar alleen de atmosferische 1.2-benzinemotor aan in de basisuitvoering Pure.
Hoe groot is de koffer van de Kia Rio?
Met de rugleuning van de achterbank rechtop biedt de Kia Rio 300 liter aan koffervolume. Klap je de rugleuning neer, dan maak je in totaal 1.078 liter vrij.