Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Kia Sportage (2022) statisch, vooraanzicht

Kia Sportage

1 / 4
Kia Sportage (2022) statisch, vooraanzicht
Kia Sportage (2022) statisch, achteraanzicht
Kia Sportage (2022) rijdend, achteraanzicht
Kia Sportage (2022) interieur, dashboard

Sterke punten

  • Modern design
  • Ruimte en comfort aan boord
  • Ook als plug-in hybride

Zwakke punten

  • Niet goedkoop
  • Opdringerige rijhulpmiddelen
  • Verbruik benzineversie (of hybride met lege batterij)

Kia Sportage Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Sportage, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Sportage van de toekomst

Net als zijn technisch quasi identieke neef Hyundai Tucson, kreeg deze vijfde generatie Kia Sportage een futuristisch, maar erg geslaagd design. Hij ging er ook op quasi elk vlak vooruit ten opzichte van zijn voorganger, zowel qua afwerking, uitrusting, rijgedrag en binnenruimte. Helaas ging ook de prijs mee omhoog, al is er nu wel een fiscaal interessante plug-in hybride.

Interesse in een Kia Sportage

Kia Sportage tweedehands auto
Kia Sportage nieuwe auto
Kia Sportage dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Sportage van de toekomst

Net als zijn technisch quasi identieke neef Hyundai Tucson, kreeg deze vijfde generatie Kia Sportage een futuristisch, maar erg geslaagd design. Hij ging er ook op quasi elk vlak vooruit ten opzichte van zijn voorganger, zowel qua afwerking, uitrusting, rijgedrag en binnenruimte. Helaas ging ook de prijs mee omhoog, al is er nu wel een fiscaal interessante plug-in hybride.

Goede redenen

  • Zet deze nieuwe Kia Sportage tegenover zijn voorganger en die laatste ziet er opeens haast antiek uit. Zelfs in de basisversie blijven zijn strakke neus en kont overeind, waarbij er inspiratie werd gehaald bij de elektrische EV6.

  • Omdat de Sportage een beetje is gegroeid, is er nu ook meer ruimte aan boord én is de koffer bijna 70 liter groter geworden.

  • Maar het grootste verschil is wel de kwaliteitsindruk aan boord, met mooie materialen, heel wat uitrusting als je kiest voor een duurdere uitvoering en de nieuwste technologie, waarbij er toch nog aandacht is voor de ergonomie dankzij fysieke knoppen.

  • De Kia Sportage is er zoals vanouds met benzine- en dieselmotoren, maar interessanter zijn de twee hybride versies: een zelfladende en een plug-in hybride. Die laatste is nog een paar jaar fiscaal voordelig.

Alle belangrijke gegevens over de Kia Sportage

Motoren

Het motorengamma van de Kia Sportage in België bestaat uit twee benzinemotoren, twee dieselmotoren en twee hybrides.

De benzinemotoren zijn allebei 1.6 T-GDi-viercilinders turbo, waarbij je de keuze hebt tussen een ‘gewone’ met 180 pk, gekoppeld aan een manuele of een robotbak met dubbele koppeling, of een mild hybride variant op 48 V met 150 pk. In beide gevallen moet je echter rekening houden met een relatief hoog brandstofverbruik: het normverbruik van 6,4 tot 6,9 l/100 km is moeilijk haalbaar in de praktijk.

Zuiniger is de 1,6 liter-dieselmotor, die met 110 of 136 pk wordt geleverd in België. Ook hier heb je de keuze tussen een manuele versnellingsbak en een automaat met dubbele koppeling. Het normverbruik bedraagt 5,1 tot 5,2 liter per 100 km, in de praktijk mag je er een liter bij rekenen. De voorkeur gaat wel naar de krachtigere versie, die is al niet ruim berekend voor het gewicht van de Sportage. De krachtigere 2.0 CRDi van 186 pk wordt niet geleverd in ons land.

Tenslotte zijn er nog de twee hybride versies: de zelfladende HEV en de plug-in PHEV, allebei gebaseerd op de 1.6 T-GDi-benzinemotor. Een automaat is hier standaard. De HEV levert 230 pk en kan maximaal een paar kilometer teren op zijn kleinere batterij, de PHEV heeft een theoretische range van 70 km alvorens de benzinemotor moet meehelpen. Dankzij zijn normverbruik van 1,1 l/100 km en zijn CO2-uitstoot van 26 g/km is deze variant ook fiscaal voordelig tot in 2026.

Vierwielaandrijving is optioneel op elke motorisatie behalve de PHEV, waar het standaard wordt meegeleverd.

Afmetingen

De Kia Sportage is 3,5 cm langer, 1 cm breder en 1 cm hoger geworden dan zijn voorganger, waardoor hij nu 4,52 meter lang, 1,87 meter breed en 1,65 meter hoog is geworden. Aan boord is er plaats voor 5 en ook op de achterbank is er voldoende beenruimte en zelfs een instelbare rugleuning. De koffer groeide zelfs met bijna 70 liter en is nu 562 tot 1.751 liter groot, de PHEV heeft een koffer van 540 liter.

Het gewicht van de Sportage schommelt tussen de 1.450 kilo voor de benzineversies en 1.830 kilo voor de PHEV. Hij heeft een maximaal trekgewicht van 1.650 kilo.

Uitvoeringen

De Kia Sportage wordt in ons land geleverd in vier uitrustingsniveaus: Pure, Pulse, Pace en GT Line. De Pure is een echte instapversie en heeft dan ook niet zo’n uitgebreide uitrusting: 17-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, noodremhulp, een kleiner infotainmentscherm met Android Auto en Apple CarPlay, een stoffen interieur en een achteruitrijcamera en een rijstrookassistent. Ook is deze versie amper aan te kleden met losse opties.

De Pulse heeft al meer uitrusting met 17-duims lichtmetalen velgen, het grote 12,3-duims infotainmentscherm en adaptive cruise control. De Pace voegt daar adaptieve dual-LED-koplampen aan toe, een inductielader voor smartphones, dakrails, een dubbel 12,3-duims display, verwarmbare zetels voor- en achteraan, een halflederen interieur en 18-duims lichtmetalen velgen.

De GT Line heeft een sportophanging, 19-duims lichtmetalen velgen, sfeerverlichting aan boord, specifieke bumpers en sierlijsten, een leder/suède interieur en de mogelijkheid om een two-tone koetswerkkleur te bestellen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Kia Sportage is nieuw te bestellen in België vanaf 32.690 euro voor de 1.6 T-GDi-benzinemotor met manuele versnellingsbak in de Pure-uitvoering. De 1.6 CRDi-dieselmotor kost 1.800 euro meer. Voor 35.090 euro heb je wel een beter uitgeruste Pulse. De zelfladende hybride Sportage kost minstens 40.690 euro, maar wordt standaard geleverd als Pulse, terwijl de PHEV een catalogusprijs van 47.690 euro heeft.

De Kia Sportage is nog maar sinds 2022 op de markt, maar er is wel al een redelijk groot jong gebruikt aanbod. De prijzen beginnen bij 29.000 euro, meestal gaat het al om beter uitgevoerde Pulse-versies.

Design-highlights en interieur

Ondanks hun technische gelijkenissen, lijkt de nieuwe Kia Sportage in de verste verte niet van zijn neef Hyundai Tucson. Enkel hun voorruit en het optionele panoramadak zijn identiek, verder heeft Kia voor een zeer uitgesproken design gekozen dat elementen haalt bij de elektrische EV6: de V-vormige lichtblokken, scherpe lijnen en vouwen en het ‘zwevende’ dak. Zelfs in zijn basisversie krijgt je het moderne design en redelijk knappe velgen mee.

De moderniteit omarmen

Ook vanbinnen is er een grote stap gezet. Nu niet dat de vorige Sportage een stakker was qua design of afwerking, maar de nieuwe moderniseert grondig en kiest voor een volledig digitale tellerpartij, dat (optioneel) in een groot, gebogen schermpaneel zit geïntegreerd met het centrale infotainmentdisplay. Gelukkig kiest Kia er wel nog voor om fysieke knoppen te geven aan de belangrijkste bedieningen, al zit er wel een gimmick achter: de draaiknop wisselt tussen het volume en de temperatuur, afhankelijk van welke functie je op het grote scherm hebt staan.

Rijhulp en veiligheid

De Kia Sportage kreeg in 2022 de maximale veiligheidsscore van 5 sterren van Euro NCAP, met mooie scores voor de bescherming van inzittenden, al was de bescherming van zwakke weggebruikers iets minder. De standaard veiligheidsuitrusting omvat onder meer een noodremhulp, rijstrookassistent en een achteruitrijcamera, voor de andere systemen moet je naar een hoger uitrustingsniveau gaan.

Alternatieven

Het meest rechtstreekse alternatief voor de Kia Sportage is de Hyundai Tucson, die op dezelfde technische basis staat en quasi exact hetzelfde motorengamma heeft. Verder zit hij in het gamma van de Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq, Alfa Romeo Tonale, Peugeot 3008, Opel Grandland, Toyota RAV4, Ford Kuga en meer.

FAQ

Hoeveel kost de Kia Sportage?
De Kia Sportage is nieuw te bestellen in België vanaf 32.690 euro. De zelfladende hybride Sportage kost minstens 40.690 euro, terwijl de PHEV een catalogusprijs van 47.690 euro heeft.
Is de Kia Sportage hybride fiscaal aftrekbaar?
Ja, de Kia Sportage PHEV is nog tot 2026 fiscaal voordelig dankzij zijn CO2-uitstoot van 26 g/km.
Hoeveel verbruikt de Kia Sportage?
Met een Kia Sportage op benzine kan je rekenen op een verbruik van ongeveer 8 l/100 km, de diesel verbruikt 6 l/100 km. De zelfladende hybride zit tussen de benzine en de diesel in, bij de PHEV hangt het sterk af hoe vaak je hem oplaadt.

Beoordelingen voor Kia Sportage

74 Beoordelingen

4,6