Sterke punten
- Wegligging
- Comfortabel
- Uitstraling
Zwakke punten
- Verbruik
- Fiscaliteit
- CO² uitstoot
Kia Stinger Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Stinger, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Kia Stinger
-
Kia Stinger 3.3 T-GDi 4WD GT ISG 370CV * TOIT OUVRANT*
€ 55.499,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- - km
- - (Bouwjaar)
- 272 kW (370 PK)
- Nieuwe
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
10,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
240 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-5004 Bouge -
Kia Stinger 2.0 T-GDI OPF GT Line
€ 29.500,-Geen informatie- 49.000 km
- 01/2020
- 180 kW (245 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
7,9 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-9000 Gent -
Kia Stinger 2.0 T-GDi GT Line ISG
€ 29.995,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 88.044 km
- 09/2018
- 188 kW (256 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
8,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
190 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8000 Brugge
Interesse in een Kia Stinger
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De Stinger heeft een meer dan gedegen vierwielaandrijving en de V6 heeft een beschaafde brom en wordt aan een al even beschaafde 8-traps automaat gekoppeld. Tel daar de rijmodi bij en elke chauffeur kan in zijn Stinger het juiste karakter zoeken en vinden.
7 jaren garantie, u mag op zoek naar een importeur die dezelfde garantievoorwaarden geeft aan een auto met duidelijke sportieve aspiraties.
De Stinger mag dan zeer sportief van aard zijn, het praktisch gebruik wordt evenmin achterwege gelaten. Het neerklappen van de achterbank vergroot de ruim 400 l grote koffer tot een bruikbare 1200 l.
Toch is de Stinger, hier nog in 1 versie te kopen een te overwegen auto als u het wat breder en vooral gekker wil laten hangen. Want hij is zondermeer exclusiever dan de verzamelde concurrentie.
Belangrijke gegevens
De vierwielaandrijving verdeelt de kracht van de motor zeer efficiënt naar daar waar de meeste tractie nodig is. Dat zorgt voor een prettige rijervaring. Je kan als chauffeur kiezen uit een Comfort-, Sport-, en Sport+ afstelling en het zal u niet verbazen dat de laatste 2 tot een virielere rijstijl uitnodigen. Maar welke afstelling ook, de wetten van de adhesie zijn ook voor een Stinger geldig.
Die ervaring wordt ook nog eens gestut door de goed ondersteunende stoelen, waarin je als chauffeur stevig gegrepen wordt, maar die toch nog een zeker comfort toelaten bij het in- en uitstappen.
Kia heeft begrepen dat niet iedere chauffeur zit te smeken om een knallende uitlaatpijp en geeft zijn V6 een zeer beschaafd geluid mee. Ook als er hoger in de toeren gereden wordt en vaak teruggeschakeld is de V6 niet irritant aanwezig.
Motoren
Was er ooit een Stinger met een diesel en met een 4-cilinder benzinemotor met turbo (255 pk), dan is er vandaag alleen nog een V6 Bi turbo, 3,3 l inhoud. Het maakt de Stinger 270 km/h snel en daarmee is hij de politiek correct geknepen Europeanen te snel af. Het is een motor die fiscaal flink bij de lurven wordt gevat met een jaarlijkse verkeersbelasting van meer dan € 1.000 en een biv van net geen € 5.000. En dat zijn ook getallen die nog doorwegen in de tweedehands verkoop.
Afmetingen
De Stinger is 4,8 m lang, 1,9 m breed, 1,4 m hoog en weegt leeg 1,7 ton. Je kan er, maar waarom zou je, een geremde aanhanger van 1,1 ton achter hangen. Het hoge gewicht zorgt ervoor dat de Stinger niet de zuinigste in zijn soort is, voor een reëel verbruik van 12 l moet u al niet te zot doen. Weet ook dat de achterbanden met 25,5 cm gevoelig breder zijn dan vooraan (22,5 cm).
Varianten
Over de varianten zijn we snel uitgepraat, het is hem, hemzelve en hij. U kan wat kleuren kiezen – acht speciale lakken in totaal en die kosten € 700- en daar houdt het zowat mee op.
Prijzen
De Stinger gaat vanaf nu in 1 versie bij de dealer staan en dat zal met de V6 zijn. Die 3.3 l V6 was de populairste in Europa, vandaar de keuze van de Koreanen. Maar in België, ook met zijn CO²-uitstoot wordt de motor behoorlijk afgestraft en dan mag u er ook nog € 56.000 voor neertellen. Kia’s scoren in hun eerste 7 jaren behoorlijk op de tweedehandsmarkt, want de garantie is overdraagbaar, maar de Stinger moet het echt van de liefhebber hebben en die zijn zelden te vinden. Zoals de zeldzame liefhebber ook zelden een Stinger krijgt aangeboden. U moet maar eens naar een exemplaar op zoek gaan: veel succes.
Design
Buitenzijde
De Stinger was één van de laatste Kia’s die in de desingtaal van de Duitser Peter Schreyer van de tekentafel kwam. Schreyer heeft zijn naam en faam te danken aan de eerste versie van de Audi TT, voorwaar een adelbrief. Als u de achterkant van de Stinger bekijkt en die doet u aan de Audi A7 sportback denken: helemaal juist. Vooraan is hij duidelijk Kia door het radiatorrooster, maar het meest imponeert de auto in profiel, als je de proporties van de gestrekte motorkap en de aflopende daklijn kan inschatten.
Binnenkant
Een facelift aan de buitenkant die er eigenlijk geen was, is een keuze die binnen opgaat. Ook de binnenkant van de Stinger hebben de Koreanen zo goed als ongemoeid gelaten. Dan merk je de 5 jaren van de auto, want nog een (aanraak) scherm boven op de middenconsole en een dashboard met fysieke meters. Op de middenconsole zijn draai- en drukknoppen en dat verdient nog altijd de voorkeur. Het geheel is strak en kwaliteitsvol afgewerkt, het betere premiumwerk. Getuige, het HarmanKardon hifi systeem met 15 luidsprekers.
Veiligheid
Tussen de meters is een klein scherm dat de dode hoek toont en er is een systeem dat passagiers waarschuwt als ze een deur willen openen terwijl je dat beter niet doet. Voorts zijn er de gewoonlijke verdachten: ABS, ESP tractiecontrole, rijbaan assistent, adaptieve cruise-control, … Wie toch in de problemen geraakt, wordt door airbags ten allen kanten beschermd. EuroNcap gaf hem in 2017 4 sterren.
Alternatieven
Kia mikt hoog met zijn Stinger en dan komen er de betere Europese auto’s in hun sportief livrei bij kijken: Audi A5, BMW 4 Gran Coupé, Alfa Giulia Quadrifoglio, allemaal auto’s die een stuk duurder zijn dan de Stinger, maar natuurlijk wel het juiste logo op de motorkap hebben staan. Wie zich van logo’s en andere reputaties niks aantrekt, heeft met de Stinger een fijne reisgezel. Zeer betrouwbaar, ook dat nog.