Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-kia-stonic_02.jpeg

Kia Stonic

1 / 5
AS24-modelpagina-kia-stonic_02.jpeg
AS24-modelpagina-kia-stonic_03.jpeg
AS24-modelpagina-kia-stonic_04.jpeg
AS24-modelpagina-kia-stonic_05.jpeg
AS24-modelpagina-kia-stonic_01.jpeg

Sterke punten

  • Degelijke standaarduitrusting
  • Plezierige stuurder
  • 7 jaar garantie

Zwakke punten

  • Niet de grootste
  • Somber interieur
  • Matige Euro NCAP-score

Kia Stonic Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Stonic, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:10.3 - 14.2s
Maximumsnelheid:158 - 185 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):97 - 141 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 6.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4140 x 1760 x 1485 mm
Portieren:5
Kofferruimte:332 - 1135 liter
Aanhangergewicht:415 - 530 kg

Compacte crossover met kleurrijk kantje

De Kia Stonic verscheen in 2017 op de markt als een crossovervariant van de compacte Rio. Het resultaat is een crossover in het B-segment die goed scoort op vlak van prijs, rijgedrag en uitrusting, maar er nogal compacte afmetingen en een relatief beperkt motoraanbod op nahoudt.

Interesse in een Kia Stonic

Kia Stonic tweedehands auto
Kia Stonic nieuwe auto
Kia Stonic dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Kia Stonic houdt er een licht gewicht op na, waardoor hij genoeg heeft aan een kleine motor en er een lichtvoetig weggedrag op nahoudt.

  • Om zich van de talrijke concurrenten te onderscheiden, gaat de Kia Stonic volop voor personalisatie met kleurrijke accenten en zelfs een sportieve GT Line.

  • Naar goeie Aziatische gewoonte is de standaarduitrusting behoorlijk volledig en de optielijst beperkt.

  • Zoals steeds bij Kia heeft ook deze Stonic standaard recht op zeven jaar fabrieksgarantie.

Alle belangrijke gegevens over de Kia Stonic

Motoren

Het motoraanbod van de Kia Stonic omvat alleen benzinemotoren. De basismotor is een atmosferische 1,25 liter grote viercilinder van 84 pk. Die drijft de voorwielen aan via een manuele vijfbak. Daarnaast is er een drukgevoede 1,0 liter grote driecilinder van 100 pk, met voorwielaandrijving via een manuele zesbak of 7DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.

Diezelfde 1.0 T-GDi is er ook met milde hybride ondersteuning. In die vorm is hij alleen combineerbaar met de manuele zesbak, maar legt hij een CO2-uitstoot voor van 121 g/km in plaats van 126 g/km voor de versie zonder milde hybride steun. De topversie is de 1.0 T-GDi met 120 pk, die naar keuze combineerbaar is met de manuele zesbak of de zevenbak met dubbele koppeling.

Afmetingen

De Kia Stonic houdt er relatief compacte afmetingen op na: een lengte van 4,14 meter, breedte van 1,76 meter en hoogte van 1,52 meter. Daarmee is hij lager dan concurrenten als de Volkswagen T-Cross, Renault Captur of Nissan Juke, en in de meeste gevallen – op de T-Cross na – ook minder lang.

Het koffervolume van de Kia Stonic bedraagt 332 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.135 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Ook hier moet hij zijn meerdere erkennen in de bovenstaande concurrenten. Bovendien stelt de Stonic het zonder verschuifbare achterbank, een handigheid die heel wat andere crossovers in het B-segment wel hebben.

Uitvoeringen

Op dit moment biedt Kia zijn Stonic aan in zes verschillende uitvoeringen, waaronder enkele vaste waarden bij Kia. De basisuitvoering heet ‘Urban Edition’, staat op 15-duimsvelgen en houdt de buitenaankleding relatief sober. Daarboven staan de ‘Pure’, die mistlichten aan de buitenaankleding toevoegt, en de ‘Urban Plus’, die de velgmaat vergroot tot 16 duim. De ‘Business Line’ houdt er dezelfde uitrusting als de Urban Plus op na.

De uitvoering ‘Pulse’ verduistert de zijruiten, voegt ledtechnologie toe aan de dagrijlichten en achterlichten en gebruikt wat chroom om de buitenkant op te fleuren. De ‘GT Line’ creëert tot slot een sportieve sfeer met 17-duimsvelgen en dynamischer getekende bumpers. Op dit moment (herfst 2022) is er ook nog een speciale reeks ‘Black Edition’, met zwarte velgen en spiegelkappen en een zwart dak.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Kia Stonic beginnen bij 20.490 euro (1.2 Urban Edition) en lopen door tot 28.190 euro (1.0 T-GDi 120 7DCT). Voor de versnellingsbak met dubbele koppeling betaal je afhankelijk van de uitvoering (Pulse, Black Edition of GT Line) 1.000 euro tot 1.500 euro extra. De milde hybride 1.0 T-GDi van 100 pk is alleen voorbehouden voor de Business Line.

Tweedehandsprijzen voor de Kia Stonic beginnen bij ongeveer 14.000 euro. Bij de tweedehandsmodellen is het handig om weten dat er ook exemplaren met de 1.6 CRDi-dieselmotor terug te vinden zijn – die Kia nieuw niet meer verkoopt – en dat de Stonic werd voorgesteld in 2016, dus dat alle exemplaren nog steeds onder de zeven jaar fabrieksgarantie vallen.

In Vlaanderen betaal je voor de Kia Stonic minstens 140,74 euro aan BIV en 128,61 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië betaal je minstens respectievelijk 61,50 euro en 167,90 euro.

Design-highlights en interieur

De Kia Stonic wordt als een crossoverversie van de Rio beschouwd, maar houdt er zijn eigen ontwerp op na. Dat kan aan de buitenkant desgewenst behoorlijk kleurrijk zijn, maar binnenin is de sfeer iets traditioneler.

Contrastkleur

Noem hem niet zomaar een Rio op hoge poten, deze Kia Stonic. De crossover krijgt een eigen ontwerp, dat weliswaar de nodige crossoverelementen gebruikt, zoals een hogere bodemvrijheid, stoerdere bumpers en kunststof bescherming rond de wielkasten. Opvallend zijn de contrastkleuren voor het dak en de spiegelkappen (op de Business Line, Pulse en GT Line): die kleur is niet alleen het klassieke zwart, maar bevat ook opvallende tinten zoals rood, oranje en geel. Standaard staat de Stonic op 15-duimsvelgen, vanaf de uitvoering ‘Urban Plus’ groeit de velgmaat tot 16 duim, de GT Line vergroot ze tot 17 duim en meet de Stonic een sportiever jasje aan.

Sombere sfeer

Binnenin hoef je in de Stonic niet hetzelfde modernisme te verwachten als in recente Kia-producten zoals de Niro of EV6. De B-segment-crossover zweert nog bij een klassiek dashboard met klassieke tellers, een centraal hooggeplaatst infotainmentscherm van 8 duim en een traditionele bediening met knoppen voor de klimaatregeling. Hoewel Kia optioneel enkele kleuraccenten gebruikt, ademt het interieur een nogal sombere sfeer uit. De zetels krijgen standaard een stoffen bekleding in de basisuitvoeringen, en worden deels met kunstleder bekleed in de hogere uitvoeringen. De uitvoering ‘Pulse’ biedt als optie nog de mogelijkheid om de zetels volledig met kunstleder te bekleden.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg de Kia Stonic een matige score van drie sterren in de crashtests van de Euro NCAP. Die is vooral te wijten aan de beperkte veiligheidsuitrusting die de Stonic standaard meekrijgt. Zo zijn stabiliteits- en tractiecontrole standaard, net als parkeersensoren achteraan, maar vind je een cruise control en automatische noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning pas vanaf de tweede uitvoering. De Pulse, Black Edition en GT Line hebben een optioneel rijhulppakket, waarmee de Stonic wel vijf sterren scoort in de crashtests.

Hoeveel kost de Kia Stonic?

De Kia Stonic heeft een vanafprijs van 20.490 euro. Dan krijg je de basisuitvoering Urban Edition en rij je buiten in de atmosferische 1.2-viercilinder van 84 pk.

Hoe groot is de koffer van de Kia Stonic?

De koffer van de Kia Stonic is niet van de grootste in zijn segment: 332 liter met de rugleuning van de achterbank rechtop, en 1.135 liter met diezelfde rugleuning neergeklapt. Bovendien stelt de Stonic het zonder verschuifbare achterbank, een handigheid die heel wat andere crossovers in het B-segment wel hebben.

Alternatieven

De Kia Stonic komt uit in het B-segment, waar het Koreaanse merk ook nog de Rio heeft rondrijden. Crossoveralternatieven zijn legio: de Seat Arona, Skoda Kamiq en Volkswagen T-Cross bij de Volkswagen-groep, de Peugeot 2008, Opel Crossland, Citroën C3 Aircross en Fiat 500X bij Stellantis, de Ford Puma, Hyundai Kona, Nissan Juke, Renault Captur, Dacia Duster,… de lijst is werkelijk eindeloos.