Specialiteiten van Koenigsegg:
Koenigseggs zijn extreem exclusief. In totaal zijn er nog maar enkele honderden wagens gebouwd sinds de oprichting van het merk in de jaren ‘90.
Koenigsegg maakt gebruik van heel wat zelf ontwikkelde technologieën, die zelfs gepatenteerd zijn door het bedrijf en zijn oprichter, Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg heeft verschillende snelheidsrecords gebroken met zijn wagens en heeft nog altijd het Guinness wereldrecord voor snelste productiewagen in handen met de Agera RS.
Korte geschiedenis van Koenigsegg
Koenigsegg werd in 1994 opgericht door Christian von Koenigsegg, een Zweedse ondernemer van rijke afkomst, met als doel een sportwagen van het hoogste niveau te bouwen. Het eerste prototype, de CC, was klaar in 1996, maar het zou nog tot 2002 duren voor het eerste productiemodel gebouwd werd: de CC8S. Elk model van Koenigsegg tot nu toe heeft een gelijkaardig design als deze eerste pogingen, met een platte en brede look, en een centraal geplaatste V8. Sindsdien is het recept steeds verder verfijnd, met onder meer de CCX, de Agera, de Regera en de Jesko, alvorens een retro-geïnspireerd model uit te brengen in de vorm van de CC850. Enkel de Gemera, een plug-inhybride vierzitter met een driecilinder benzinemotor, wijkt af van het originele concept.
Koenigsegg staat er ook om bekend om een groot deel van zijn technologieën zelf te ontwikkelen en te produceren, Christian von Koenigsegg heeft dan ook heel wat patenten op zijn naam staan die te maken hebben met het ontwerp of de aandrijflijn van een auto. De motoren, versnellingsbakken en de vleugeldeuren zijn dan ook uniek aan het Zweedse hypercarmerk.
Al sinds 2005 is Koenigsegg actief in het breken van snelheidsrecords, toen het 387,866 km/u haalde met de CCR. Ook vandaag heeft het merk nog het record van 0-400-0 km/u in handen, met 28.81 seconden voor de Regera, en het officiële Guinness wereldrecord voor de snelste productiewagen: 447,19 km/u in de Agera RS. De recente Jesko Absolut zou in staat zijn om de grens van 500 km/u te doorbreken, maar een officiële recordpoging is er nog niet geweest.
Modellen en varianten
- Koenigsegg Jesko
- Koenigsegg Gemera
- Koenigsegg CC850
Overzicht modellen Koenigsegg per categorie
Hypercars
Model | Koetswerkvorm | Motoren | Cilinderinhoud | Vermogen in kW (pk) | Topsnelheid |
---|---|---|---|---|---|
Jesko | Coupé | Benzine | 5,1 liter | 1.195 (1.625) | 500+ km/u |
Gemera | Coupé | Plug-inhybride, benzine | 2 tot 5,1 liter | 1.044-1.700 (1.419-2.332) | 400 km/u |
CC850 | Coupé | Benzine | 5,1 liter | 1.019 (1.385) | N.b. |
Prijzen
Nieuwprijzen Koenigsegg
Een exclusieve hypercar met meer dan 1.000 pk, gemaakt uit de mooiste materialen en met unieke technologie is niet goedkoop. De Gemera is het goedkoopste model en heeft een vanafprijs van ongeveer 1,6 miljoen euro. Wil je hem met een V8 in plaats van met een driecilinder, dan moet je nog eens 400.000 euro extra betalen.
De Jesko, die gericht is op ultieme prestaties, is de jouwe vanaf zo’n 2,6 miljoen euro. De CC850, met zijn unieke gesimuleerde manuele versnellingsbak en zijn hoogwaardige afwerking, kost een kleine 3,5 miljoen euro. Maar elk exemplaar kan volledig gepersonaliseerd worden en heeft dan ook een unieke prijs.
Tweedehandsprijzen Koenigsegg
Omdat er zo weinig Koenigseggs gebouwd zijn, met een totale productie van slechts enkele honderden exemplaren, zijn ze ook extreem zeldzaam op de tweedehandsmarkt en worden ze vaak niet publiekelijk te koop aangeboden. Als er al een model van eigenaar wisselt, gebeurt dat vaak via een veiling. De modellen die wel publiek te koop staan, kosten minstens 3 miljoen euro. Kan je dat betalen, dan is het misschien eerder de moeite waard om een productieslot te proberen bemachtigen en zo je eigen Koenigsegg te kunnen samenstellen.
Alternatieven voor Koenigsegg
Er zijn maar weinig constructeurs die in deze prijsklasse opereren en ook op de lange termijn overleven. Pagani en Bugatti zijn misschien wel de bekendste voorbeelden, met elk hun eigen manier van auto’s maken, maar met allebei ook de hoogste mate van exclusiviteit en personalisatiemogelijkheden. Andere exclusieve merken met een goede reputatie zijn Rimac, dat elektrische hypercars bouwt en deels eigenaar is van Bugatti, Pininfarina, dat samenwerkt met Rimac voor de productie van de Battista.
Nog een merk dat in de race zit naar de snelste productiewagen ter wereld, is het Amerikaanse Hennessey. En ook de meest exclusieve modellen van Ferrari, Lamborghini en McLaren kosten miljoenen euro’s en zijn minstens even begeerlijk voor verzamelaars.