- Homepage
- Auto
- Koenigsegg
- Koenigsegg Jesko
Sterke punten
- De ultieme Koenigsegg?
- Theoretische topsnelheid van 500+ km/u
- Indrukwekkend slimme techniek
Zwakke punten
- Peperduur
- Design nog steeds quasi hetzelfde
- Topsnelheid blijft nog theorie
Interesse in een Koenigsegg Jesko
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Goede redenen
De Jesko neemt de 5 liter-V8 met twee turbo’s over van de Agera, maar dan opgevoerd tot 1.625 pk op E85-benzine. De motor heeft een platte krukas gekregen en elektrische compressors om het turbogat te elimineren.
Misschien wel nog specialer dan de motor is de transmissie: het is de ‘Light Speed Transmission’ van Koenigsegg, een speciale robotbak met 9 versnellingen en 7 koppelingen die de noodzaak van een vliegwiel elimineert en bliksemsnel van verzet wisselt. Bovendien is hij een stuk lichter en compacter dan een traditionele robotbak met dubbele koppeling.
Er zijn twee varianten van de Jesko: de Attack, wat de ‘gewone’ versie is van het model met grote vleugels en veel downforce voor op het circuit, en de Absolut, bedoeld voor hoge snelheden dankzij een gladdere stroomlijn en speciale vinnen op de rug voor extra stabiliteit. Het is deze versie die meer dan 500 km/u zou kunnen rijden.
Het klinkt misschien als een onbenullig detail, maar door een hertekende monocoque biedt de Jesko meer plaats aan boord dan zijn voorgangers. Elk beetje helpt in de hoop van het model ooit op de openbare weg te kunnen zien.
Alle belangrijke gegevens over de Koenigsegg Jesko
Motoren
Voor de Koenigsegg Jesko werd de 5 liter-V8 van de Agera herzien en uitgerust met een platte krukas die 5 kilo lichter is en hem toelaat tot 8.500 toeren te draaien. Het duurt bovendien slechts 0,2 seconden voor de motor om van stationair naar de rode zone te versnellen. Op gewone benzine ontwikkelt de motor 1.298 pk en 1.000 Nm, op E85 haal je tot 1.625 pk en 1.500 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u zou zo’n 2,5 seconden moeten duren, de topsnelheid van de Jesko Absolut zou boven de 500 km/u moeten liggen. Maar dat moet nog getest worden.
De Jesko heeft de Light Speed Transmission (LST) gekregen van Koenigsegg, een transmissie van eigen ontwerp met 9 versnellingen (twee keer drie verhoudingen die op elkaar kunnen inspelen) en 7 koppelingen, wat niet enkel betekent dat je vliegensvlug kan schakelen, maar dat je ook verschillende verzetten in één keer kan overslaan, iets wat normaal niet lukt met een robotbak. Bovendien is er dankzij dit ontwerp geen vliegwiel meer nodig en is de LST de helft korter en een derde lichter dan een robotbak met dubbele koppeling. Al het vermogen gaat naar de achterwielen.
Afmetingen
De Koenigsegg Jesko is 4,61 meter lang, 2,03 meter breed en 1,21 meter hoog. Het gewicht blijft dankzij het gebruik van carbon voor het chassis, het koetswerk en zelfs de velgen beperkt tot 1.420 kilo, wat betekent dat de Jesko een pk-gewichtsverhouding heeft van amper 0,87 kg per pk. Aan boord is er plaats voor twee personen en in de Jesko Absolut kan het dakpaneel ook weggestoken worden in de bagageruimte voorin.
Uitvoeringen
Er zijn twee varianten van de Jesko: de Attack, wat de ‘gewone’ versie is van het model met grote vleugels en veel downforce voor op het circuit, en de Absolut, bedoeld voor hoge snelheden dankzij een gladdere stroomlijn en speciale vinnen op de rug voor extra stabiliteit. Ook heeft de Absolut een iets zachtere ophanging. Het is deze versie die meer dan 500 km/u zou kunnen rijden. De 125 klanten zullen hun Jesko volledig naar smaak kunnen aankleden, al blijft het interieur vrij spartaans.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Een Koenigsegg Jesko kost ongeveer 3 miljoen euroen wordt in een oplage van 125 exemplaren gebouwd, maar elk model heeft al een baasje gevonden. Er zijn wel handelaars die een bouwslot verkopen voor een commissie van enkele honderdduizenden euro’s. Op het moment van schrijven (december 2022) is de productie nog maar net opgestart en zijn er dus nog geen exemplaren te vinden op de tweedehandsmarkt.
Design-highlights en interieur
Hoewel de techniek van de creaties van Christian von Koenigsegg grondig is geëvolueerd met de jaren, is het basisontwerp nog steeds hetzelfde gebleven: een lage, brede hypercar met de motor centraal achterin en een voorruit die rond de cabine gebogen is. De Jesko evolueert wel lichtjes, met nieuwe koplampen en achterlichten en een meer op aerodynamica gefocust design, dat vloeiender oogt en de Absolut een indrukwekkende, gestroomlijnde look geeft.
De speciale vleugeldeuren zijn gepatenteerd door Koenigsegg en zijn nog iets verbeterd in de Jesko, met iets meer instapruimte en bodemvrijheid. Bovendien kunnen ze automatisch openen en sluiten dankzij een hydraulisch systeem dat ‘Autoskin’ wordt genoemd.
Supersportief carbon kunstwerk
Aan boord vind je niet de luxe terug van een Bugatti, maar eerder de kunst van het versieren met carbon zoals bij Pagani. De sfeer is in ieder geval supersportief met weinig toeters en bellen. Het bestuurersdisplay zit vastgemaakt aan het stuurwiel en draait dus mee, maar de weergave kan kantelen en blijft dus waterpas. Je hebt ook nog een groter centraal display met smartphonekoppeling, terwijl de carbon kuipzetels ook instelbaar zijn. Camera’s rondom zorgen voor het nodige overzicht, want de achterruit is piepklein en de C-stijl des te dikker.
Rijhulp en veiligheid
Los van de superstijve carbon structuur en dagelijkse comfortsnufjes als parkeersensoren en -camera’s en cruise control moet je niet al te veel verwachten van de veiligheidssystemen van de Jesko. Dit is een hypercar die gemaakt is om mee te rijden, niet om gereden te worden door de technologie.
Alternatieven
Het in Europa meest voorname alternatief voor de Koenigsegg Jesko is natuurlijk de Bugatti Chiron, die veel meer op luxe is gericht, maar ook een topsnelheid haalt van meer dan 400 km/u en een vergelijkbaar prijskaartje heeft. Bovendien heeft Bugatti talloze varianten gebouwd, van de Chiron Sport tot de Chiron SS 300+, die gebaseerd is op de recordwagen van het merk. Andere kapers op de kust voor het snelheidsrecord zijn SSC, dat met de Tuatara al 475 km/u heeft gehaald en van plan is nog sneller te gaan, en Hennessey met de F5. Beide Amerikaanse modellen hebben echter een nog kleinere oplage dan de Jesko. Of je kan gaan voor een ander model van Koenigsegg, zoals de Agera of de Regera, die af en toe te koop worden aangeboden. Op het moment van schrijven staat er enkel een CCX en een CCXR uit 2007 en 2008 te koop, maar die hebben ‘slechts’ 800+ pk…