Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lada-niva-concept-banner

Lada

1 / 10
lada-niva-concept-banner
AS24 Lada banner
lada-niva-front
lada-niva-side
lada-niva-front
Lada logo 2021 Niva
lada-kalina-front
lada-kalina-side
lada-priora-overview
lada-priora-side

Lada

Vind het model dat bij je past.

Lada is een automerk dat in 1966 is opgericht door de Russische automaker AvtoVAZ. Het merk staat bekend om zijn betaalbare en robuuste auto's, die vooral in Rusland en Oost-Europa zeer populair zijn. Bekende Lada-modellen zijn onder andere de Lada 1200, Niva, Kalina en Granta. Lada was vanaf 2016 onderdeel van de Renault Group, totdat het in 2022 werd overgenomen door de Russische staat. Lees meer

lada-taiga-m-02.jpg
lada-taiga-m-03.jpg

Overzicht van de populairste Lada modellen

Bijzonderheden van Lada

  • Betaalbare en robuuste auto's
  • Verouderde techniek
  • Geleende modellen en techniek van Fiat en later Renault

Historie Lada

Omdat de Sovjet-Unie op het gebied van auto's niet meer afhankelijk van het westen wilde zijn, werd in 1966 het automerk Lada opgericht. In 1970 introduceerde Lada het eerste model, de VAZ-2101, die werd geproduceerd in de Tolyatti-fabriek. Het model was gebaseerd op de Fiat 124. Het Italiaanse merk ontving een flinke som geld in ruil voor zijn ontwerp, maar misschien nog wel belangrijker voor de Italianen was dat ze Russisch staal kregen. De VAZ-2101 – in productie van 1970-1988 – was een enorm succes en groeide al snel uit tot de populairste auto van de Sovjet-Unie. Het merk verkocht de auto buiten Rusland als de Lada 1200.

In de jaren tachtig en negentig introduceerde Lada verschillende nieuwe modellen, waaronder de 2105 en de 2106. Deze auto's waren ook gebaseerd op Fiat-modellen, maar hadden een eigen ontwerp en technologieën die meer geschikt waren voor de Russische markt. Ook deze modellen werden al snel erg populair in het thuisland en Oost-Europa.

Na de verdwijning van het IJzeren Gordijn kreeg Lada in de jaren negentig te maken met zware concurrentie van buitenlandse automerken die de Russische markt betraden. Lada besloot zijn modellen te moderniseren en begon samen te werken met andere autofabrikanten, zoals General Motors en Renault.

In 1995 verscheen de Lada 110 op de markt: een compacte sedan die werd geïntroduceerd als opvolger van de Lada Samara. Het model werd ontworpen in samenwerking met het Italiaanse designbureau Pininfarina en was bedoeld om het imago van Lada te moderniseren. De auto was voorzien van een 1,5-liter motor en had een vermogen van 90 pk. Ondanks de verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger was de Lada 110 niet erg succesvol op de Europese markt en werd de export gestaakt in 2010.

In 2008 verkreeg Renault een minderheidsbelang in AvtoVAZ, het moederbedrijf van Lada. De Fransen namen in 2016 het hele merk over. In 2022 werd Lada opnieuw overgenomen, dit keer door de Russische regering.

lada-niva-back

Modellen en varianten

Lada heeft in de loop der jaren een aantal populaire modellen geproduceerd. Hoewel het merk vooral populair is in Rusland en andere voormalige Sovjet-landen, worden sommige modellen ook wereldwijd verkocht, zoals de Lada Niva.

Het begon allemaal met de Lada 2101, buiten Rusland bekend als de 1200. Het model was gebaseerd op de Fiat 124 en werd in 1970 geïntroduceerd. Het model werd gedurende bijna 40 jaar geproduceerd en was in Rusland en andere voormalige Sovjet-landen dé standaardauto voor veel huishoudens. Latere, verbeterde versies van de oer-Lada zijn de Lada 2102, 2103, 21011 en de 2106.

De Lada Niva is misschien wel het bekendste model van het merk. Deze compacte SUV werd in 1977 geïntroduceerd en loopt nog steeds van de band. Het ontwerp van de Niva is in de loop der jaren slechts licht gewijzigd.

De Lada Samara was een compacte hatchback die in 1984 op de markt verscheen. Het was het eerste voertuig van Lada dat was ontworpen zonder de inbreng van een ander automerk. Het model genoot veel populariteit in de jaren tachtig en negentig en bleef in productie tot 2013. In 2004 werd hij vervangen door de Lada Kalina. Vanwege internationale sancties, opgelegd na de Russische invasie in Oekraïne in 2022, was Lada gedwongen om voertuigen zonder airbags te produceren.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
1200 (2101, 2102, 2103, 2106) 4-drs. Sedan, 5-drs. Stationwagon Benzine, diesel 1,2-1,7 l 37.5-120 kW (50-160 pk) 955 kg
2105 (Nova, Riva) 4-drs. Sedan, 5-drs. Stationwagon Benzine, diesel 1,2-1,6 l (43-59 kW (58-80 pk) 890 kg
Niva 5-drs. SUV Benzine, diesel 1,6-1,9 l 56-62 kW (76-84 pk) 1.150 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

In Rusland kun je nog steeds een gloednieuwe Lada kopen. In Europa is dat sinds 2019 officieel niet meer mogelijk. Het merk exporteerde sinds 1971 auto's naar Europa, maar daar kwam in 2019 een einde aan omdat de voertuigen niet meer voldeden aan de Europese milieunormen. De verkoop werd al in 2017 gestopt. Dit vanwege de stevige CO2-uitstoot en het forse brandstofverbruik van de voertuigen en de daarmee gepaard gaande hoge prijzen.

In Rusland verkoopt het merk meerdere modellen, zoals de Granta, Vesta, Largus, Niva Travel en de Niva Legend. De modellen zijn nog altijd scherp geprijsd. Het basismodel, de Granta, is verkrijgbaar vanaf 7.600 euro. De Largus – eigenlijk een eerste generatie Dacia Logan MCV – is het duurste model met een prijskaartje van 15.700 euro.

Prijzen van occasions

Ondanks dat Lada al jaren geleden vertrok, zijn er nog genoeg occasions te vinden. Een gebruikte Lada is er al vanaf 1.000 euro. Voor een relatief nieuwe Lada Niva betaal je zo'n 7.000 tot 30.000 euro. Ook de 1200 en 2105 worden vaak als occasion aangeboden. De prijzen variëren van 2.000 euro voor een exemplaar met een hoge kilometerstand tot 15.000 euro voor een fraaie klassieker.

lada-niva-front

Alternatieven

Lada is niet het enige merk dat bekendstaat om zijn betaalbare modellen. Enkele voorbeelden zijn Dacia, Hyundai, Kia, Suzuki en Skoda. Deze merken bieden vaak degelijke en betrouwbare auto's voor een betaalbare prijs. Al moet gezegd worden dat van al deze merken Dacia nog het enige échte budgetmerk is. Door de overname van Renault in 2016 kon Lada – net zoals Dacia – leunen op Renault-techniek. Deze modellen met moderne techniek zijn nooit op de Europese markt gekomen.

FAQ

Bestaat Lada nog?
Ja, maar het verkoopt geen auto's meer in Europa. De modellen voldoen niet aan de strenge Europese uitstootnormen. Er waren plannen van Renault om nieuwe, zuinigere Lada-modellen te ontwikkelen, maar na de Russische invasie in Oekraïne in 2022 deden de Fransen afstand van het merk.
Wat is het verschil tussen een Lada 2101 en de Fiat 124?
Er zijn weinig verschillen, de auto's zijn bijna identiek. Dat zit namelijk zo: in 1967 kreeg het Russische AvtoVAZ toestemming om de Fiat 124 in Rusland te bouwen en op de markt te brengen als de Lada 2101. Het model werd voor de lokale markt aangepast zodat het de ruwe weg- en weersomstandigheden aankon. Het resultaat was de VAZ 2101 - in Europa bekend als de Lada 1200. Voor deze 'Russische Fiat 124' werd dikker staal gebruikt en hij stond hoger op zijn wielen. De Fiat-motor werd vervangen door een motor van het Russische NAMI.
Waar is Lada naar vernoemd?
Lada is vernoemd naar een Slavische god van liefde en schoonheid. Ook is de naam een verwijzing naar een middeleeuwse Slavische zeilboot, de Ladia (Lad'ya). Je ziet deze boot in het logo van Lada.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen