Lada Kalina Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lada Kalina, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lada Kalina
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
De Lada Kalina wordt in 2005 op de markt gebracht
De Russische autofabrikant AwtoWAS was sinds midden jaren 70 met zijn merk Lada ook op de West-Europese markten succesvol, en wel met de formule robuuste techniek tegen een lage aanschafprijs die gerealiseerd werd met de terreinwagen Lada Niva. Vooral de goede terreineigenschappen leverde de klassieker binnen de collectie van de Russen een trouwe fanschare op. Sedans en combis van de fabrikant bleven buiten de Oost-Europese landen destijds echter ongewild. In deze voertuigklassen wensten de West-Europese klanten namelijk zowel comfort alsook actuele know-how, eigenschappen waar de Lada Samara of Lada Nova niet zo zeer om bekend stonden. Toen low-budget autos, zoals bijvoorbeeld die van Renaults Roemeense merk Dacia, succesvol begonnen te worden, zag ook AwtoWAS vanaf de jaren 90 nieuwe kansen op de West-Europese markten. Samen met het Amerikaanse concern General Motors (GM) probeerden de Russen een nieuwe generatie van de Lada Niva op de markt te positioneren, die parallel aan de oorspronkelijke terreinwagen verkocht werd. In de compacte middenklasse moest de nieuw ontwikkelde Lada Priora voor goede verkoopcijfers zorgen. Bovendien vestigde de autofabrikant veel hoop op zijn economymodel Lada Kalina, die in 2005 verscheen.
De Lada Kalina wordt geproduceerd als sedan en combi
Toen de Lada Kalina in 2005 voor het eerst in de handel kwam, boden de Russen hun nieuwe instapmodel aanvankelijk alleen aan in een gewone sedanversie. Deze werd tot 2009 geproduceerd. Een jaar later volgde de Lada Kalina in de vijfdeurs hatchbackvariant. Vervolgens werd de collectie eind 2007 gecompleteerd met de Kalina combi. Met een lengte van 4,04 meter was de Lada Kalina combi even lang als de gewone sedans, die met een laadvolume van 400 liter echter wel zon 50 liter meer laadvolume hadden dan de combi-uitvoering. De hatchbackversie van de Lada Kalina viel met een lengte van 3,85 meter duidelijk kleiner uit. Hij had een laadvolume van slechts 260 liter.
De motoren van de Lada Kalina
Als motor voor de Lada Kalina koos de fabrikant onafhankelijk van de carrosserievorm voor een 1,4 liter motor. Deze voldeed aan de Euro4-norm en had een prestatievermogen van 66 kW (90 pk). Hiermee kon de Lada Kalina een maximumsnelheid van 165 kilometer per uur bereiken. Verder kon hij in zon 13 seconden van nul naar honderd accelereren. Het gemiddelde benzineverbruik lag volgens de fabrikant op 6,4 liter super per 100 kilometer. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van circa 155 g/km.