Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lada-kalina-side

Lada Kalina

1 / 4
lada-kalina-side
lada-kalina-l-01.jpg
lada-kalina-l-02.jpg
lada-kalina-l-03.jpg

Lada Kalina Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lada Kalina, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Lada Kalina wordt in 2005 op de markt gebracht

De Russische autofabrikant AwtoWAS was sinds midden jaren '70 met zijn merk Lada ook op de West-Europese markten succesvol, en wel met de formule 'robuuste techniek tegen een lage aanschafprijs' die gerealiseerd werd met de terreinwagen Lada Niva. Lees meer

Interesse in een Lada Kalina

Lada Kalina tweedehands auto
Lada Kalina dealeraanbiedingen

Alle artikelen

De Lada Kalina wordt in 2005 op de markt gebracht


De Russische autofabrikant AwtoWAS was sinds midden jaren ’70 met zijn merk Lada ook op de West-Europese markten succesvol, en wel met de formule ‘robuuste techniek tegen een lage aanschafprijs’ die gerealiseerd werd met de terreinwagen Lada Niva. Vooral de goede terreineigenschappen leverde de klassieker binnen de collectie van de Russen een trouwe fanschare op. Sedans en combi’s van de fabrikant bleven buiten de Oost-Europese landen destijds echter ongewild. In deze voertuigklassen wensten de West-Europese klanten namelijk zowel comfort alsook actuele know-how, eigenschappen waar de Lada Samara of Lada Nova niet zo zeer om bekend stonden. Toen low-budget auto’s, zoals bijvoorbeeld die van Renaults Roemeense merk Dacia, succesvol begonnen te worden, zag ook AwtoWAS vanaf de jaren ’90 nieuwe kansen op de West-Europese markten. Samen met het Amerikaanse concern General Motors (GM) probeerden de Russen een nieuwe generatie van de Lada Niva op de markt te positioneren, die parallel aan de oorspronkelijke terreinwagen verkocht werd. In de compacte middenklasse moest de nieuw ontwikkelde Lada Priora voor goede verkoopcijfers zorgen. Bovendien vestigde de autofabrikant veel hoop op zijn economymodel Lada Kalina, die in 2005 verscheen.


De Lada Kalina wordt geproduceerd als sedan en combi


Toen de Lada Kalina in 2005 voor het eerst in de handel kwam, boden de Russen hun nieuwe instapmodel aanvankelijk alleen aan in een gewone sedanversie. Deze werd tot 2009 geproduceerd. Een jaar later volgde de Lada Kalina in de vijfdeurs hatchbackvariant. Vervolgens werd de collectie eind 2007 gecompleteerd met de Kalina combi. Met een lengte van 4,04 meter was de Lada Kalina combi even lang als de gewone sedans, die met een laadvolume van 400 liter echter wel zo’n 50 liter meer laadvolume hadden dan de combi-uitvoering. De hatchbackversie van de Lada Kalina viel met een lengte van 3,85 meter duidelijk kleiner uit. Hij had een laadvolume van slechts 260 liter.


De motoren van de Lada Kalina


Als motor voor de Lada Kalina koos de fabrikant onafhankelijk van de carrosserievorm voor een 1,4 liter motor. Deze voldeed aan de Euro4-norm en had een prestatievermogen van 66 kW (90 pk). Hiermee kon de Lada Kalina een maximumsnelheid van 165 kilometer per uur bereiken. Verder kon hij in zo’n 13 seconden van nul naar honderd accelereren. Het gemiddelde benzineverbruik lag volgens de fabrikant op 6,4 liter super per 100 kilometer. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van circa 155 g/km.