Sterke punten
- Offroadcapaciteiten
- Simpele techniek
- Beschikbaarheid onderdelen dankzij lange productie
Zwakke punten
- Traag
- Onveilig
- Krap achterin
Lada Niva Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lada Niva, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lada Niva
-
Lada Niva 1.7i 4x4 (benzine Gaz)
€ 3.600,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 75.241 km
- 10/2011
- 60 kW (82 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
9,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-9400 Ninove -
Lada Niva
€ 10.000,-Geen informatie- 72.000 km
- 08/2019
- 64 kW (87 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1420 Braine-l'Alleud -
Lada Niva Lada Niva 4x4 - 2018
€ 11.000,-Geen informatie- 75.000 km
- 08/2018
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6210 Les Bons Villers
Interesse in een Lada Niva
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
De offroadprestaties van de Niva staan buiten kijf, zeker als je enkele basisupgrades uitvoert. Vierwielaandrijving zit er altijd op, net als een vergrendelbaar differentieel en lage gearing.
Het onderstel is comfortabeler dan je zou verwachten dankzij zijn zelfdragende carrosserie en zijn onafhankelijke ophanging vooraan, in tegenstelling tot de ladderchassis van zijn rivalen.
Hoewel de atmosferische viercilinder niet veel indruk maakt qua prestaties, is de techniek simpel en dus gemakkelijk om aan te sleutelen. De nieuwste Niva’s zijn zelfs Euro 6d Temp-gehomologeerd en mogen dus nog lang binnen de LEZ’s rijden.
Omdat het model al meer dan 45 jaar bijna ongewijzigd in productie is, zijn onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar en kan je zelfs een oudere Niva vernieuwen met stukken van een jonger exemplaar.
Alle belangrijke gegevens over de Lada Niva
Motoren
In zijn thuisland heeft de Lada Niva een aantal verschillende motoren gekend, maar in Europa is de kleine offroader vooral geleverd met een atmosferische 1,7 liter-viercilinder van 73 tot 83 pk en zo’n 130 Nm. Het is geen snelle auto, de sprint van 0 naar 100 km/u duurt langer dan 15 seconden, en ook het verbruik en de CO2-uitstoot zijn erbarmelijk, wat zijn weerslag heeft op de taksen. Maar de techniek is simpel en alles is gemakkelijk bereikbaar onder de motorkap, wat onderhoud en herstellingen zorgeloos maakt.
Afmetingen
De afmetingen van de verschillende ‘generaties’ van de Niva verschillen een klein beetje, maar het model is ongeveer 3,74 meter lang, 1,68 meter breed en 1,64 meter hoog. Er zijn twee deuren en vier zitplaatsen (in Rusland is er kort ook een vijfdeurs geleverd), maar de achterbank is zeer krap en de koffer is met zijn 265 tot 585 liter ook erg klein. De benzinetank van 42 liter geeft ook geen grote actieradius en met een trekhaak mag je maximaal 600 kilo trekken.
Uitvoeringen
Vandaag zijn er in zijn thuisland twee soorten Lada Niva’s: de Legend, deze oude versie, en de Niva Travel, een rebadge van de Chevrolet Niva die vroeger door het leven ging als de VAZ-2123 en die uit de jaren ‘90 stamt. Tot voor kort was de Niva nog leverbaar in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, maar sinds de oorlog in Oekraïne zijn we in Europa niet zo happig meer op Russische producten.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw kostte de Lada Niva amper 11.990 euro in Duitsland toen hij er nog werd geleverd, waarmee het veruit de goedkoopste offroader was op de markt. In zijn nieuwste iteratie is het model zelfs Euro 6d Temp-gehomologeerd, maar met een CO2-uitstoot van 226 gram betaal je een flinke som aan BIV en wegenbelasting in Vlaanderen, ondanks zijn compacte 1,7 liter-motor.
Het tweedehands aanbod in België van de Lada Niva is eerder beperkt, maar je hebt wel al een licht verroest exemplaar voor minder dan 4.500 euro. Daarbij wordt er eerder gekeken naar de staat dan naar de leeftijd. Een mooier exemplaar, al dan niet met enkele aanpassingen om hem performanter te maken off-road, kost 7.000 euro of meer. In Duitsland is het aanbod veel groter en heb je al een rijklare Niva voor zo’n 3.000 euro. Er zijn zelfs nagelnieuwe restomods met de naam Monster Lada voor 60.000 euro!
Design-highlights en interieur
Toen de Lada Niva in 1977 werd gelanceerd, was het een model dat best modern was voor zijn tijd. Een zelfdragende carrosserie, een onafhankelijke ophanging vooraan en een sober design dat vrij tijdloos is. Je zou hem tien jaar jonger inschatten dan hij werkelijk is, maar dan nog is hij meer dan dertig jaar oud, wat je toch begint te merken. LED-verlichting, elegante bumpers of zelfs een deurknop voor de koffer zal je niet terugvinden. Het heeft zijn charmes, maar in tegenstelling tot de retromoderne Jimny is de Niva écht oud.
Een heel klein beetje luxe
Dezelfde klassieke sfeer vind je terug achter het stuur, want zelfs de nieuwste exemplaren hebben geen frontale airbags, al zijn er wel airbags in de zetels te vinden. Alles is analoog en zelfs een radio zit er niet standaard op. De nieuwste exemplaren hebben wel enkele snufjes zoals airco, elektrische ramen en zelfs zetelverwarming, maar meer dan dat mag je niet verwachten. En die hendel om de koffer te openen? Die zit achter de voorzetel. Achterin is er vrij weinig plek, ook omdat de achterbank zo hoog is geplaatst, en de koffer is piepklein en onpraktisch moduleerbaar omdat de achterbank in één stuk neerklapt en niet vlak kan.
Rijhulp en veiligheid
Zelfs de nieuwste versies van de Lada Niva kregen 0 sterren bij de Russische botsproeven, dus qua veiligheid mag je er niet veel van verwachten. Recentere exemplaren hebben wel airbags in de zetels en ABS.
Alternatieven
De grootste concurrent voor de Lada Niva is de Suzuki Jimny/Samurai, vooral de oudere modellen die véél goedkoper te vinden zijn dan het nieuwe model van 2018. De Jimny/Samurai is nog iets compacter en moderner aan boord, maar is standaard iets minder capabel off-road. Als je meer geld te besteden hebt, dan is een oude Land Rover Defender of Mercedes G-Klasse ook een goede keuze als je een ouderwetse terreinwagen zoekt.