Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Huracan sterrato rear.jpg

Lamborghini

1 / 12
Huracan sterrato rear.jpg
Huracan STO.jpg
Huracan Technica side.jpg
LM002 - Countach.jpg
Miura.jpg
Revuelto rear.jpg
Urus performante.jpg
350 GT.jpg
624175 Urus S Rear.jpg
Ferruccio.jpg
Huracan Evo Spyder front.jpg
Huracan Evo Spyder rear.jpg

Lamborghini

Vind het model dat bij je past.

Lamborghini is naast onder andere Ferrari één van de uithangborden van de Italiaanse sportwagenindustrie. Het werd opgericht in 1963 en viert in 2023 dus zijn zestigste verjaardag. Het in Sant'Agata Bolognese gevestigde merk maakt sinds 1998 deel uit van de Volkwagen-groep, maar blijft een eerder onafhankelijke koers varen. Het gamma van Lamborghini bestaat vandaag niet langer enkel uit sportwagens, maar bevat helemaal volgens de tijdsgeest ook een sportieve SUV, de Urus. Nog een teken van deze tijd: het merk elektrificeert stilaan zijn modellen met plug-in hybride aandrijvingen, en tegen het einde van dit decennium moeten zelfs de eerste 100% elektrische modellen in Sant'Agata Bolognese van de band rollen. Lees verder

Specialiteiten van Lamborghini:

  • Lamborghini werd in 1963 opgericht door tractorenbouwer Ferruccio Lamborghini, die zijn Ferrari niet betrouwbaar genoeg vond.

  • In 1963 verraste Lamborghini vriend en vijand met de Miura, een bloedmooie sportwagen die bovendien vernieuwde met zijn toen innovatieve lay-out met zijn motor centraal achterin

  • Doorheen de jaren kreeg het merk een reputatie als excentrieke autobouwer, onder andere dankzij onder andere de Countach, Diablo en LM002.

  • Lamborghini kende doorheen zijn geschiedenis een hobbelig financieel parcours, met verschillende eigenaars, maar sinds 1998 maakt het deel uit van Audi, en daarmee ook de VW-groep.

  • Onze landgenoot Luc Donkerwolcke gaf het merk na de overname door Audi een nieuwe designrichting, met onder andere de Murciélago en Gallardo.

  • Vandaag bestaat het Lamborghini-gamma uit de Urus SUV (V8), de Huracán (V10) en de nieuwe Revuelto (V12), die de Aventador vervangt.

  • Rond 2028 wordt de eerste 100% elektrische Lamborghini verwacht

Korte geschiedenis van Lamborghini

De ontstaansgeschiedenis van Lamborghini is tekenend voor het merk. Ferruccio Lamborghini, een Italiaanse industrieel die zijn fortuin verdiende met het bouwen van landbouwtractoren, was niet tevreden met de kwaliteit van zijn Ferrari. Toen hij Enzo Ferrari daarover aansprak, compleet met verbeterpunten voor diens modellen, werd hij wandelen gestuurd. Enzo zou daarbij gezegd zou hebben dat hij misschien wel met tractoren kon rijden, maar niet met een Ferrari. Lamborghini was zo kwaad dat hij besloot zijn eigen auto te ontwikkelen en te bouwen. Dat werd de 350 GT, die in 1963 gelanceerd werd met onder de motorkap een 3.5 liter grote V12 ontworpen door Giotto Bizzarini, die eerder onder andere meewerkte aan de ontwikkeling van de legendarische... Ferrari 250 GTO. Het logo van Lamborghini is een stier, naar het sterrenbeeld van Ferruccio, en ook de latere modellen van het merk kregen namen die daar op één of andere manier naar verwijzen. Het merk bouwde doorheen zijn geschiedenis legendarische modellen als de Miura, Countach en Diablo. Maar die geschiedenis ging niet altijd over rozen. De oliecrisis van de jaren ‘70 zette een domper op de verkoopcijfers, en Ferruccio verkocht zijn sportwagenbusiness, die daarna nog verschillende keren van eigenaar wisselde. In 1998 kwam er stabiliteit, toen Audi het merk kocht, wat betekent dat Lamborghini vandaag nog steeds deel uitmaakt van de VW-groep.

Modellen en varianten

Het ‘instapmodel’ van het Lamborghini-gamma is de Huracán, een middelgrote sportwagen met V10 centraal achterin. Je hebt daarbij de keuze uit verschillende versies: De Tecnica krijgt een sportieve maar luxueuze aankleding, en een 640 pk sterke 5.2 liter V10 die zijn vermogen aflevert aan de achterwielen. De Huracán STO krijgt een meer ‘race-geïnspireerde’ aankleding, zowel vanbuiten als vanbinnen, maar behoudt wel de 640 pk sterke V10 en achterwielaandrijving. De Huracán EVO en EVO Spyder – de eerste een coupé, de tweede een roadster – doen het dan weer met vierwielaandrijving. De meest excentrieke versie is zonder twijfel de Huracán Sterrato, een coupé met ‘offroad-sausje’, die onder andere plastic wielkastbeschermers, dakrails en een hogere bodemvrijheid krijgt.

Met de LM002 experimenteerde Lamborghini enkele decennia geleden al eens met een SUV, maar met de Urus lanceerde het merk enkele jaren geleden zijn eerste echte SUV voor het ‘grote publiek’. Vandaag heb je de keuze uit de Urus S en de Urus Performante. Beide maken gebruik van dezelfde aandrijflijn, die een duivelse 666 pk levert, maar de ‘Performante’ zet dat vermogen extra in de verf met gedurfde designaccenten. Er zou ook een plug-in hybride uitvoering op komst zijn met meer dan 800 pk!

De Revuelto is het nieuwste model van Lamborghini. Hij volgde begin 2023 de Aventador op, en krijgt net als zijn voorganger een V12 en vierwielaandrijving, maar voor het eerst ook… een plug-in hybride aandrijflijn. Dat zorgt voor een gecombineerd vermogen van meer dan 1.000 pk (1.015), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden!

Dit zijn de huidige Lamborghini-modellen:

Overzicht modellen Lamborghini per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen (pk) CO2-uitstoot (g/km)
Huracán Coupé, roadster Benzine 5.2 610 tot 640 328 tot 338
Revuelto Coupé Plug-in hybride 6.5 1.015 TBD
Urus SUV Benzine 4.0 666 320

Prijzen

Nieuwprijzen Lamborghini

De modellen van Lamborghini zijn gezien hun prestaties en zeldzaamheid niet goedkoop, en de hieronder getoonde basisprijzen zijn uiteraard nog maar een beginpunt. De eindprijs kan door de vele opties en personaliseringmogelijkheden hoog oplopen. Naast de ‘standaardmodellen’ zijn er nog de gelimiteerde reeksen en ‘one-offs’ met vaak duizelingwekkende prijskaartjes.

Dit zijn de nieuwprijzen van het huidige gamma:

Model Basisprijs (€)
Huracán 237.850
Revuelto TBD
Urus 236.700

Met hun uit de kluiten gewassen motoren, hoge vermogen en dito CO2-uitstoot zijn de modellen van Lamborghini uiteraard niet goedkoop op fiscaal vlak, ongeacht waar in België je ze inschrijft. De belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting worden per gewest anders berekend. Afhankelijk van waar je de auto inschrijft, wordt er onder andere rekening gehouden met aspecten als de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (berekend aan de hand van de cilinderinhoud en het vermogen) en de CO2-uitstoot.

  • Voor Vlaanderen vind je de simulator hier

  • Voor Brussel vind je de gegevens hier

  • Voor Wallonië kijk je hier

Tweedehandsprijzen Lamborghini

De Gallardo is één van de meest verkochte Lamborghini-modellen aller tijden, en dus ook één van de meest alomtegenwoordige modellen op de tweedehandsmarkt, met prijzen die beginnen rond de € 80.000. Net daarboven starten ook de prijzen van enkele klassieke modellen, zoals de Uracco. Reken voor de recentere Huracán op zo’n € 100.000 extra, en ook de prijzen van de Murciélago met zijn V12 beginnen vanaf zo’n € 180.000. Een tweedehands Urus kost je op dit moment minimum € 200.000.

Alternatieven voor Lamborghini

Aangezien het bij de keuze voor dit soort wagens vaak draait om emotionele factoren eerder dan rationele, is het moeilijk om alternatieven voor te stellen die helemaal overeen zullen komen met je wensen. Wat de sportwagens betreft, is Ferrari echter een logische keuze als tegenhanger voor Lamborghini, maar ook McLaren biedt een gamma van auto’s die in aanmerking komen als alternatief. Ook de Maserati MC20, en zelfs de R8 van Audi, de eigenaar van Lamborghini, kunnen een optie zijn met een middenmotor. Wil je niet noodzakelijk een model met middenmotor, dan kan je ook bij Porsche, Bentley of Aston Martin om er enkele te noemen. Bij Aston Martin vind je ook een logische concurrent voor de Urus, de DBX SUV, maar onder andere ook Porsche, Bentley, BMW, Mercedes, Audi en Maserati bieden alternatieven.

FAQ

Hoe is Lamborghini ontstaan?
Ferruccio Lamborghini, die zijn fortuin maakte met de bouw van landbouwtractoren, was niet tevreden met de kwaliteit van zijn Ferrari. Toen hij Enzo Ferrari daarover aansprak, stuurde die hem wandelen, waarna Lamborghini besliste om zijn eigen sportwagens te gaan bouwen.
Heeft Lamborghini ook elektrische modellen in zijn gamma?
Lamborghini begint stilaan met de elektrificatie van zijn gamma. De Revuelto heeft een plug-in hybride aandrijflijn, en van de Urus komt binnenkort een plug-in hybride. De eerste 100% elektrische Lamborghini zou in 2028 op de markt komen.
Is Lamborghini eigendom van Volkswagen?
Audi, dat deel uitmaakt van de VW-groep, kocht Lamborghini in 1998. Het Italiaanse merk is dus één van de sportwagenmerken in het portfolio van Volkswagen, samen met onder andere Bentley en Bugatti.
Is Lamborghini actief in de motorsport?
‘Squadra Corse’ is het motorsportdepartement van Lamborghini, dat auto’s ontwikkelt en bouwt voor klanten om deel te nemen aan races. Lamborghini organiseert ook de ‘Super Trofeo’ merkencup.
Heeft Lamborghini dealers in België?
Lamborghini wordt in België ingevoerd door D’Ieteren. Het merk telt 2 dealers in ons land, Lamborghini Brussels en Lamborghini Antwerp.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen