- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Centenario
Sterke punten
- Zeer waardevast
- Uniek ontwerp
- Extreem zeldzaam
Zwakke punten
- Zeer hoge aanschafkosten
- Nauwelijks te koop aangeboden
- Onderhuids ‘gewoon’ een Aventador
Interesse in een Lamborghini Centenario
Alle artikelen
Test: Lamborghini Huracan Performante – Gespietst… door Cupido
Lamborghini Aventador SVJ Roadster: Afscheid van een monster
Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice
Test: Lamborghini Aventador S – Hulk in smoking
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Goede redenen
- Uitstekende investering
- Sensationeel ontwerp
- Krachtige V12-motor, bekend van de Aventador
- Kleine kans dat je buurman hem ook heeft
Technische gegevens
Motorisatie
De Lamborghini Centenario beschikt over een krachtige motor om indrukwekkende rijprestaties te leveren, want dat past nu eenmaal bij een jubileumeditie. Voor de aandrijflijn bekeek Lamborghini wat er nog op de planken lag in het magazijn.
De producent kwam uit bij de aandrijflijn van de Aventador SVJ. Zowel de Coupé als de Roadster-versies van de Centenatio worden aangedreven door dezelfde 6,5-liter V12, die een vermogen levert van 566 kW (770 pk) bij 8.500 toeren per minuut. Het koppel is eveneens hoog, met 720 Nm.
De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt slechts 2,8 seconden, terwijl 200 km/u al na 8,6 seconden wordt bereikt. De topsnelheid wordt opgegeven op 350 km/u, maar dit gaat wel gepaard met aanzienlijk brandstofverbruik: gemiddeld ongeveer 16 liter per 100 kilometer.
Om het volledige vermogen van de motor effectief over te brengen op de weg, beschikt de Lamborghini Centenario over een vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van een 7-traps gerobotiseerde handbak voor snelle schakelmomenten.
Afmetingen
De Lamborghini Centenario is geen kleine jongen. De supercar heeft een lengte van bijna vijf meter en is iets breder dan 2 meter breed. Rondrijden in de stad kan daarom lastig worden. Een voordeel is dat wel dat hij slechts 1,14 meter hoog is. Daarmee rijd je gewoon onder de slagbomen van een parkeergarage door.
De bagageruimte is zeer beperkt en geschikt voor slechts ongeveer 60 liter, wat zich vertaalt naar twee weekendtassen. De dagelijkse bruikbaarheid van de Lamborghini Centenario is er dus nauwelijks, maar daar is de auto dan ook niet voor ontworpen.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lamborghini Centenario | |
---|---|
Marktintroductie | 2016 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,92 x 2,06 x 1,14 m |
Wielbasis | 2,70 m |
Inhoud bagageruimte | 60 l |
Ledig gewicht | 1.520 – 1.570 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.100 kg |
Cilinderinhoud | 6.498 cm3 |
Vermogen | 566 kW (770 pk) |
Koppel | 720 Nm |
Topsnelheid | 350 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,8 sec |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 16 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 486 g/km |
Varianten
De Lamborghini Centenario is een speciaal model en was nooit bedoeld voor het grote publiek. In feite is hij ook nooit te koop geweest voor iedereen. Slechts een select groepje Lamborghini-eigenaren had exclusieve toegang tot het mogen kopen van een Centenario in 2016.
Wie tot dat selecte groepje behoorde had keuze uit één van de 40 modellen, verdeeld over 20 coupés en 20 cabrio’s. De coupé met een vast dak draagt de exacte aanduiding Lamborghini Centenario LP 770-4, terwijl de roadster met een open dak de naam Lamborghini Centenario Roadster LP 770-4 heeft. In beide varianten wordt dezelfde motor met een vermogen van 566 kW (770 pk) gebruikt. Er zijn nauwelijks verschillen in uitrusting of design.
Prijzen
Zeldzame auto’s, zoals de Lamborghini Centenario, zijn buitengewoon kostbaar in aanschaf en onderhoud. De Lamborghini Centenario was gericht op een klantenkring die over voldoende financiële middelen beschikte om überhaupt uitgenodigd te worden. De nieuwprijs voor de supercar lag rond de 1,75 miljoen euro.
Het vinden van een gebruikte versie blijkt ook uiterst moeilijk. De verkochte modellen zijn meestal in handen van verzamelaars. Als er toch een Centenario wordt aangeboden kost hij vaak het dubbele van wat die ooit kostte. Er is er zelfs al eentje aangeboden voor 4 miljoen euro!
Design
Buitenkant
De Lamborghini Centenario is alles behalve een muurbloempje. Hij valt extreem op. Elke centimeter van de lange en brede carrosserie benadrukt het karakter van een echte supersportwagen. Smalle lichten aan de voor- en achterkant, een laag ontwerp en een gestroomlijnde carrosserie doen vermoeden dat het iets bijzonders is. Verdere kenmerken zijn de speciale wielen, de achterspoiler en de extra accenten aan de achterzijde en de uitlaten. De geel-zwartcombinatie is natuurlijk een hint naar het logo van het merk. De roadster ziet er hetzelfde uit op het ontbreken van een dak na.
Binnenkant
Het interieur van de Lamborghini Centenario is vergelijkbaar met dat van de Aventador. Het is futuristisch en doet denken aan de cockpit van een straaljager. De middenconsole is voorzien van schakelaars en knoppen. Daarnaast is er een zeer groot display met touch-technologie beschikbaar, waarmee verschillende functies van het voertuig veilig kunnen worden bediend. Veel ruimte hoeven de bestuurder en passagier overigens niet te verwachten. De gele accenten brengen het thema van het exterieur naar het interieur.
Veiligheid
Iedereen die met een supersportwagen de weg op gaat, wil een veilige auto. De Lamborghini Centenario biedt maximale controle, zelfs bij hoge snelheden. Het lage zwaartepunt van de carrosserie, de directe besturing, vierwielaandrijfsysteem en de nieuwste technologie zorgen voor veilig rijden op alle wegen. Krachtige remmen brengen de supercar zelfs bij hoge snelheden veilig tot stilstand. Ook andere functies, zoals tractiecontrole, ESP, ABS en speciale rijmodi, zorgen voor een stukje veiligheid en kunnen worden aangepast via het grote touchscreen in de middenconsole.
Alternatieven
De McLaren P1 werd gebouwd tussen 2013 en 2015 en behoort tot dezelfde klasse als de Lamborghini Centenario. Door een combinatie van een benzine- en een elektromotor levert deze supercar een totaal vermogen van 672 kW (916 pk) met een koppel van 900 Nm. De acceleratie tot 100 km/u duurt slechts 2,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 350 km/u. Met een instapprijs van meer dan een miljoen euro is de McLaren P1 echter ook geen koopje, maar wel goedkoper dan de Lamborghini. Andere concurrenten zijn de, Bugatti Chiron, Ferrari Laferrari en de Porsche 918, al zijn die niet zo exclusief als de Centenario.