- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Countach
Sterke punten
- Klassiek, aantrekkelijk ontwerp
- Pure nostalgie
- Tijdloos
Zwakke punten
- Zeldzaam
- Hoge aanschafprijs
- Duur in onderhoud
Interesse in een Lamborghini Countach
Alle artikelen
Test: Lamborghini Huracan Performante – Gespietst… door Cupido
Lamborghini Aventador SVJ Roadster: Afscheid van een monster
Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice
Test: Lamborghini Aventador S – Hulk in smoking
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Goede redenen
- Nieuwe generatie is een moderne interpretatie van de oude
- Goede investering
- Uitmuntende V12
- Ultieme rijbeleving
Technische gegevens
Motorisatie
De motor speelt natuurlijk een centrale rol in een supersportwagen. Bij de Lamborghini Countach is dat niet anders. Hij overtuigt op dit gebied met extreem krachtige motoren, die met verschillende vermogensniveaus beschikbaar zijn geweest voor het model. Maar allemaal beloven ze maximaal rijplezier.
Het instapmodel dat in 1974 werd geïntroduceerd, is de LP400 en de LP400 S Countach. De modellen huisvesten een twaalfcilinder-motor van 3,9-liter. De LP400 beschikte over 276 kW (370 pk), terwijl de LP400 S iets minder vermogen had van 261 kW (355 pk). Beide modellen hadden een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Ook overtuigde de Countach met zijn topsnelheid van bijna 300 km/u.
Er zijn motoren die nog meer power bieden. De Countach LP5000 QuattroValvole kwam in 1985 en is met zijn vermogen van 335 kW (455 pk) de krachtigste uitvoering. In deze versie ligt achter de voorstoelen nog steeds een V12, echter nu van 5,2-liter groot. De motor ontving ook enkele updates en kreeg betere koeling. Je herkent de LP5000 dan ook aan de ‘hump’ op de motorkap. Verder was hij ook een stukje lichter door het gebruik van kevlar. Slechts 610 exemplaren werden er van dit model geproduceerd.
In 2021 was het voor Lamborghini tijd om de naam Countach nieuw leven in te blazen. De autofabrikant presenteerde de Countach LPI 800-4, een nieuwe editie van de klassieker met een moderner design en een nog krachtigere V12-motor en elektrische ondersteuning. De aandrijflijn produceert maar liefst 599 kW (803 pk) en is altijd gekoppeld aan een 7-traps automatische transmissie. Met een topsnelheid van 355 kilometer per uur en een acceleratietijd van slechts 2,8 seconden van 0 naar 100, is deze Lamborghini Countach nog een stapje heftiger dan zijn voorgangers.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lamborghini Countach LPI 800-4 | |
---|---|
Marktintroductie | 2022 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,87 x 2,09 x 1,13 m |
Wielbasis | 2,70 m |
Inhoud bagageruimte | l |
Ledig gewicht | 1.595 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | kg |
Cilinderinhoud | 6,498 cm3 |
Vermogen | 599 kW (803 pk) |
Koppel | 720 Nm |
Topsnelheid | 355 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 2,8 sec |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 19,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 440 g/km |
Varianten
In de loop der jaren verscheen de Lamborghini Countach herhaaldelijk in verschillende uitvoeringen, en ook speciale modellen met een beperkte oplage zullen het hart van verzamelaars zeker sneller doen kloppen. Over het algemeen is deze sportwagen een voertuig met aanzienlijke zeldzaamheidswaarde. Zo bestaat er van de varianten "Evoluzione" en "L150" met slechts één exemplaar elk, en zelfs de meest geproduceerde versie, de Quattrovalvolve, werd slechts 610 keer gebouwd. Ook de laatste Countach, de LPI 800-4, dat in feite gewoon een productiemodel is, is met 112 stuks zeer exclusief en zeldzaam.
Naast de technische verschillen die voortkomen uit verschillende motoren voor de afzonderlijke varianten, zijn er ook visuele verschillen tussen de modellen. Zo beschikt de Lamborghini Countach 25 Anniversary bijvoorbeeld over nieuwe dorpels met geïntegreerde luchtinlaten. Ook is het comfort beter in de speciale versies. Zo werd bijvoorbeeld airconditioning in de latere uitvoeringen toegevoegd.
Prijzen
De Lamborghini Countach was al bij de lancering in 1974 verre van goedkoop. In de loop der jaren zijn de voertuigen nog aanzienlijk in waarde gestegen. Als nieuwe auto is de Countach natuurlijk niet meer verkrijgbaar. Tegenwoordig heeft de Countach de status van verzamelexemplaar gekregen wat inhoud dat de auto’s zelden van eigenaar wisselen.
De uiteindelijke prijs voor een Lamborghini Countach hangt vooral af van de gewenste uitvoering en de staat van het voertuig. Prijzen van enkele honderdduizenden euro's worden echter als gebruikelijk beschouwd. Dus wie een Countach wil bezitten, moet diep in de buidel tasten. De laatste generatie kostte nieuw meer dan 2 miljoen euro, en is nu nog veel meer waard vanwege zijn beperkte oplage.
Design
Buitenkant
Welke generatie je ook neemt, de auto is in feite altijd te herkennen als Countach. Het opwindende en polariserende ontwerp is iets waar je van houdt of wat je juist niet mooi vindt. De uiterst lage carrosserie, de scherpe lijnen en de verfijnde details dragen hier in grote mate aan bij. Het exterieur heeft echter nog een andere bijzonderheid. De deuren van de Lamborghini Countach openen naar boven toe en zijn allesbehalve gewoon.
Met de Countach introduceerde de autofabrikant voor het eerst de karakteristieke vleugeldeuren, die tot op heden in veel modellen van de fabrikant worden gebruikt. Bovendien kwamen de ideeën voor het exterieur van het voertuig van ontwerper Marcello Gandini. Zijn stijl is zelfs bij nieuwere modellen nog terug te vinden.
Binnenkant
Het interieur van de Countach is eigenlijk opvallend sober, van alle generaties. In de oude Countach zie je een smal stuurwiel en de vertrouwde sportstoelen uit die tijd. Ze zijn misschien niet comfortabel, maar overtuigen doordat ze je goed op je plek houden. In het interieur van het nieuwe model mag je natuurlijk nog veel meer verwachten, zoals bijvoorbeeld een groot display in het middenconsole en een digitaal instrumentenpaneel.
Veiligheid
Tijdens de productie van de klassieke Lamborghini Countach waren de veiligheidseisen van klanten nog vrij beperkt. Veiligheidsgordels, airbags en een stevige carrosserie mochten echter ook toen niet ontbreken. In de nieuwste generatie is er aanzienlijk meer nadruk gelegd op veiligheid met diverse rijhulpassistentiesystemen.
Alternatieven
De oude Countach heeft de Ferrari Testarossa als grootste rivaal. Beiden beschikken over een handgeschakelde V12 met bergen vermogen. Zelfs de zeer zeldzame Porsche 959 kan als concurrent gezien worden. Weliswaar een auto met een zescilinder, maar ongeveer met net zoveel vermogen.
De nieuwe Countach concurreert met auto’s als de Ferrari F12 of de Aventador uit de eigen stal van Lamborghini. Ook de Audi R8 kan gezien worden als concurrent. Toch is geen enkel genoemd model net zo zeldzaam als de Countach.