Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
267415.jpg

Lamborghini Gallardo

1 / 10
267415.jpg
267462.jpg
267574.jpg
267040.jpg
267041.jpg
267043.jpg
267044.jpg
267090.jpg
267091.jpg
267093.jpg

Sterke punten

  • Hitsige V10
  • Strak, tijdloos design
  • Ook met manuele versnellingsbak

Zwakke punten

  • Schokkerige robotbak
  • Doseerbaarheid keramische remmen
  • Minder efficiënt op het circuit

Lamborghini Gallardo Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lamborghini Gallardo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.4 - 4.3s
Maximumsnelheid:309 - 325 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):315 - 450 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):13.3 - 19.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4300 x 1900 x 1165 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:430 - 507 kg

Het eerste moderne succesnummer van Lamborghini

Na de overname van Lamborghini door Volkswagen in 1998, werd het gamma van het Italiaanse sportwagenmerk vernieuwd met twee modellen: het vlaggenschip Murciélago en het nieuwe instapmodel Gallardo. De Gallardo kreeg een atmosferische V10 van meer dan 500 pk en een strak design van de Belg Luc Donckerwolke. Het model groeide uit tot een bescheiden succes, met meer dan 14.000 verkochte exemplaren tijdens zijn 10 jaar lange carrière.

Interesse in een Lamborghini Gallardo

Lamborghini Gallardo tweedehands auto
Lamborghini Gallardo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De hoogtoerige V10 van de Lamborghini Gallardo is een juweeltje en vormt de basis van de motor die nog steeds in de Huracán en de Audi R8 zit.

  • Het design van Luc Donckerwolke is goed opgedroogd, met strakke lijnen die 20 jaar later nog steeds niet verouderd ogen, al kan je jammer genoeg niet hetzelfde zeggen over het interieur.

  • Vandaag is het niet meer mogelijk, maar in die tijd kon je elke Lamborghini nog bestellen met een manuele versnellingsbak, dus ook in de Gallardo. Het was een relatief zeldzame keuze, maar de schokkerige E-Gear-robotbak is niet veel beter.

  • In 2008 kreeg de Gallardo een grondige update en kreeg hij de naam LP 560-4, met een vernieuwde V10 met directe injectie, een gemoderniseerd design en talloze aanpassingen aan het onderstel en de transmissie.

Alle belangrijke gegevens over de Lamborghini Gallardo

Motoren

Bij zijn debuut kreeg de Lamborghini Gallardo een 5 liter-V10 van 500 pk en 510 Nm, gekoppeld aan een manuele of een gerobotiseerde zesbak. De sprint van 0 naar 100 km/u duurde 4,2 seconden en hij haalde een topsnelheid van 309 km/u. Deze motor werd nog wat opgevoerd voor de update van 2006 (520 pk) en in de Gallardo Superleggera (530 pk).

Voor de grote update van 2008 kreeg de Gallardo een gloednieuwe V10, 5,2 liter groot deze keer, met directe injectie en een aangepaste blokhoek, waarmee hij niet enkel meer vermogen had (560 pk), maar ook minder verbruikte en 18% minder CO2-uitstootte. Die motor zou nog iets teruggeschroefd worden in de LP 550-2 Balboni met achterwielaandrijving, of nog een tikkeltje opgevoerd worden in de LP 570-4 Superleggera en Edizione Tecnica, het uitzwaaimodel van de Gallardo. In deze krachtigste configuratie kon de Gallardo in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalde hij een topsnelheid van 325 km/u.

Afmetingen

De Lamborghini Gallardo was in de basis 4,30 meter lang, 1,90 meter breed en 1,18 meter hoog, al varieerden de afmetingen lichtjes naar gelang de uitvoering - zo was de LP 570-4 Superleggera 4,39 meter lang. Elke Gallardo is een strikte tweezitter. Het basismodel woog 1,6 ton, de Spyder deed er nog 135 kilo bij. De LP 560-4 woog alles samengeteld bijna 100 kilo minder dan het oudere model, de Superleggera deed er nog eens 70 kilo af voor een totaal van 1.430 kilo.

Uitvoeringen

De Lamborghini Gallardo heeft tijdens zijn 10 jaar lange carrière talloze speciale uitvoeringen gekend, maar de basis van het gamma werd gevormd door de Coupé, de Spyder en de Superleggera.

Met de overgang naar het nieuwe model, de LP 560-4, kreeg de Spyder ook een snellere versie: de LP 570-4 Performante. Daarna kwam de LP 550-2 Balboni, een versie met achterwielaandrijving ter ere van Valentino Balboni, de testrijder van het merk die decennia lang elk model hielp ontwikkelen. De Edizione Tecnica was dan weer het uitzwaaimodel van de Gallardo en combineerde de elegantere lijnen van de Coupé met enkele elementen van de Super Trofeo-racewagen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lamborghini Gallardo LP 560-4 kostte destijds nieuw 176.660 euro, voor de Superleggera werd meer dan 30.000 euro extra gevraagd. En dat is nog voor je de optielijst aansprak.

Tweedehands vind je al exemplaren voor 80.000 euro als je ook in het buitenland kijkt - het aanbod in België alleen is niet zo groot. Daarbij zijn de eerdere modellen duidelijk minder gegeerd, maar een verschil tussen de Coupé en de Spyder is er niet echt. De LP 560-4 staat te koop vanaf zo’n 100.000 euro, een Superleggera kost minstens 120.000 euro.

Design-highlights en interieur

De voorbode voor de Gallardo kwam in 1995 in de vorm van de Lamborghini Calà, een sportwagen die de Jalpa moest vervangen en een V10 onder de kap had. Hoewel die technische basis terug te vinden was in de Gallardo, werd het ronde ontwerp van Giugiaro naar de vuilbak verwezen ten faveure van een veel hoekiger en strakker ontwerp van de Belg Luc Donckerwolke. De rechte lijnen sloten mooi aan bij de Murciélago en legden de basis voor het moderne Lamborghini. De grondige update van 2008 gaf de Gallardo een meer moderne smoel, met LED-verlichting en grotere luchthappers.

Audi-elementen

Aan boord begint de Gallardo zijn leeftijd iets meer te tonen, maar al bij al valt het nog goed mee voor een 20 jaar oude auto. Er zijn wel heel wat Audi-elementen terug te vinden aan boord, vooral als je kijkt naar de middenconsole. Het zicht rondom en de zitpositie waren echter zeer goed, zeker voor een sportwagen als deze. Je zou hem haast dagelijks kunnen inzetten, ware het niet dat de E-Gear-transmissie schokkerig reageert bij lage snelheden. De update van 2008 bracht minder veranderingen met zich mee aan boord. De Superleggera-versies zijn wel hevig bekleed met Alcantara om hun rauwere karakter te benadrukken.

Rijhulp en veiligheid

De Lamborghini Gallardo is nooit getest geweest door Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties, maar het model was optioneel wel voorzien van koolstofkeramische remmen met een uitzonderlijke bijtkracht. Ook is de stabiliteit van het model beter dan gemiddeld dankzij zijn vierwielaandrijving. Zoals de meeste wagens van zijn tijd heeft Gallardo frontale en zijdelingse airbags voor zowel bestuurder als passagier.

Alternatieven

In zijn tijd streed de Lamborghini Gallardo zowel tegen de Ferrari F430 als diens opvolger, de 458 Italia, aangezien de Gallardo een veel langere carrière had. Ook de McLaren (MP4-)12C, Porsche 911 Turbo, Ford GT en de Mercedes SLS AMG waren rivalen voor de Italiaanse stier.

FAQ

Hoeveel kost een Lamborghini Gallardo?
Tweedehands vind je al vroegere exemplaren van de Gallardo voor 80.000 euro. De LP 560-4 staat te koop vanaf zo’n 100.000 euro, een Superleggera kost minstens 120.000 euro.
Hoeveel pk heeft een Gallardo?
Het basismodel van de Lamborghini Gallardo kreeg 500 pk, later werd dit vermogen opgevoerd tot 520 of zelfs 560 pk.
Wat is het verschil met de Gallardo Superleggera?
De Lamborghini Gallardo Superleggera is lichter (- 70 kg) en krachtiger (+ 10 pk) dan het basismodel, met ook een stijvere ophanging en meer downforce dankzij grotere spoilers.

Beoordelingen voor Lamborghini Gallardo

1 Beoordelingen

5,0