- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Murciélago
Sterke punten
- Pure motorsport
- Uitstekend remsysteem
- E-gear-transmissie
Zwakke punten
- Beperkte hoofdruimte en zitcomfort
- Hoge aankoopprijs
- Hoog verbruik
Lamborghini Murciélago Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lamborghini Murciélago, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lamborghini Murciélago
-
Lamborghini Murciélago Murcielago LP 640
€ 228.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 35.688 km
- 08/2007
- 471 kW (640 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3090 Overijse -
Lamborghini Murciélago COUPE 6.5 V12 LP640CARBONLIFTBIG SERVICE
€ 279.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 15.880 km
- 08/2008
- 471 kW (640 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Lamborghini Murciélago
Alle artikelen
Test: Lamborghini Huracan Performante – Gespietst… door Cupido
Lamborghini Aventador SVJ Roadster: Afscheid van een monster
Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice
Test: Lamborghini Aventador S – Hulk in smoking
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Opvallende ontwerp
- Voor bestuurders met ambities voor de Nürburgring
- Sportief rijplezier met maximale veiligheid
- Interieur met een hoogwaardige uitstraling
Gegevens
Motor
De verschillende varianten zijn verkrijgbaar met vermogens tussen 426 en 471 kW ofwel 580 tot 670 pk. De 6,2 liter twaalfcilindermotor verbruikt gemiddeld 21,3 tot 21,6 liter benzine per 100 kilometer. Afhankelijk van de modelvariant werd een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een sequentiële E-Gear-transmissie ingebouwd. Zo slaagt de Italiaanse autofabrikant erin om echte Formule 1-gevoelens over te brengen.
Te lage toerentallen beperken het temperament van de sportwagen met vierwielaandrijving aanzienlijk; het vurigste rijplezier wordt bereikt tussen 4.500 en 7.500 toeren per minuut. Met een topsnelheid van 340 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,2 seconden presteert de topversie, de Lamborghini Murciélago LP670-4 SUPERVELOCE, beduidend beter dan de sportversies van de concurrentie. Toch heeft de 660 Nm aan maximumkoppel bij 6.000 t/min zijn magie verloren tegenover de talloze turbomotoren die in dezelfde periode werden geproduceerd.
Afmetingen
De tweezitter weegt een goede 1,6 ton. In zijn oorspronkelijke versie is de Murciélago erg plat en tegelijkertijd erg lang: bijna 4,6 meter lang, 2 meter breed en slechts 1,1 meter hoog. De lange voorkant laat slechts een paar millimeter bodemvrijheid toe. In overeenstemming met het eigenlijke doel van de auto is de bagageruimte vrij klein met een inhoud van 150 liter.
De volgende technische gegevens hebben betrekking op de Lamborghini Murciélago LP670-4 SUPERVELOCE:
Productie | 2009 - 2011 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,7 m x 2,2 m x 1,1 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 140 l |
Ledig gewicht | 1,665 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.000 kg |
Cilinderinhoud | 6.496 cm³ (SuperVeloce LP 670-4 SV model) |
Koppel | 660 Nm |
Topsnelheid | 340 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/h | 3,2 s |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik | 20,6 l (gecombineerd) |
CO2-uitstoot | 480 g/km |
Varianten
Van 2001 tot 2006 werd de sportwagen uitsluitend gebouwd als coupé met twee zitplaatsen. In 2004 begon de productie van een open roadster- versie. In 2006 en 2007 volgden nieuwe versies voor de coupé en roadster met een aangepaste motoruitrusting in de LP640-modellen, waarvan de circuitgoedkeuring standaard was inbegrepen.
In 2003 werd ook een speciaal model voor de 40e verjaardag van het bedrijf uitgebracht, de jubileumeditie was beperkt tot 50 voertuigen en onderscheidde zich van de seriemodellen door zijn speciale lakwerk. In 2007 volgden nog twee speciale modellen onder de naam Murciélago Reventón met motoren van 650 pk en een gewijzigd ontwerp. Weer twee jaar later verscheen het gelimiteerde SuperVeloce model LP670-4 SV, die variant haalt topsnelheden tussen 337 en 342 km/u dankzij een gewichtsvermindering van 110 kg.
De Murciélago R-GT werd voor de GT1-groep ontwikkeld door de sportafdeling van Audi en het bedrijf Reiter Engineering. Ondanks het enorm verlaagde ledig gewicht en de achterwielaandrijving kon de auto in 2009 slechts één kampioenschapsoverwinning behalen.
Prijs
De nieuwprijs van de Murciélago bedroeg oorspronkelijk € 326.860. Uiteindelijk varieerden de prijzen tussen ongeveer € 326.000 voor de originele coupé en € 511.000 voor de SuperVeloce. Van bijzonder belang voor kopers is het feit dat de waarde de afgelopen jaren is gestegen en naar verwachting in de komende jaren stabiel zal blijven.
Occasions zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer € 150.000. Voor een SuperVeloce-model moeten kopers echter tot wel € 500.000 neertellen.
Design
Exterieur
De Murciélago staat bekend voor zijn schuine vorm en de schuifdeuren, die ook wel vleugeldeuren worden genoemd. De Lamborghini heeft een frame van stalen buizen en een carrosserie van gelakt, met koolstofvezel versterkt plastic. De uitschuifbare koelopeningen achter de deuren zijn ook een belangrijk visueel kenmerk, maar ze zijn in de eerste plaats nodig voor de koeling van de twaalfcilindermotor. Ze openen en sluiten automatisch naar gelang van de koelbehoefte (Variable Airflow Coding System).
De Lamborghini Murciélago is verkrijgbaar in talrijke kleuren. Natuurlijk is hij ook verkrijgbaar in een metallic look. De opvallende kleuren, waaronder fel geel, zijn enorm gegeerd bij liefhebbers en verzamelaars.
Interieur
Het interieur van de Murciélago is eerder eenvoudig, maar zeker niet spartaans te noemen voor een sportwagen. Het fijn afgewerkte Alcantara-leder zorgt voor een hoogwaardige uitstraling. Het model is natuurlijk uitgerust met sportstoelen, maar die bieden niet voor iedereen optimaal zitcomfort. Er bevinden zich twee jashaken achter de stoelen en een brillenvak in de hemelbekleding.
Het filigraan racestuur is zeker een blikvanger. Toch is het interieur niet zo elegant als dat van zijn kleine broertje, de Gallardo. Aan de andere kant heeft een sportwagen met zo'n spectaculair exterieurdesign geen bovengemiddeld interieur nodig.
Veiligheid
Met dubbele voorairbags, ABS en tractiecontrole voldoet Lamborghini aan diverse Europese, Japanse en Amerikaanse veiligheidsnormen. De Murciélago is uitgerust met krachtige remmen die absoluut noodzakelijk zijn voor sportwagens - ze zorgen voor enorm rijplezier met maximale veiligheid.
De Murciélago voldoet aan de richtlijnen voor de bescherming van de inzittenden en zijdelingse botsingen, alsook voor de integriteit van de brandstoftoevoer en de ontvlambaarheid van materialen. Ook werd de nadruk gelegd op de naleving van de EU-richtlijnen voor frontale botsingen, zijdelingse botsingen en botsingen tegen een paal.
Alternatieven
Alternatieven van de fabrikant Lamborghini zelf zijn bijvoorbeeld de Gallardo of Aventador modellen, die hun oorsprong vinden in een vergelijkbare periode. De beroemdste supercar van dit moment is waarschijnlijk de Lamborghini Huracán. Het SUV-model Urus is ook zeker de moeite.
Ook andere fabrikanten bieden alternatieven aan die in dezelfde periode zijn gebouwd en vergelijkbare technische specificaties hebben. De Porsche 911 Carrera lijkt waarschijnlijk het meest op de Murciélago. De BMW 650i Steptronic komt qua prestaties iets dichter in de buurt van de Lamborghini, maar zowel visueel als qua prestaties blijft de Murciélago onklopbaar.