Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Lamborghini Urus 2022

Lamborghini Urus

1 / 2

Sterke punten

  • Buitenaards rijgedrag
  • Een praktische Lamborghini? Jawel!
  • Exclusiviteit

Zwakke punten

  • Styling niet naar ieders smaak
  • imago
  • Veel duurder dan technisch verwante broertjes

Lamborghini Urus Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lamborghini Urus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.3 - 3.6s
Maximumsnelheid:305 - 312 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):290 - 290 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):12.7 - 12.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5112 x 2016 x 1618 mm
Portieren:5
Kofferruimte:454 - 616 liter
Aanhangergewicht:250

Italiaanse Supercar in SUV-verpakking

De Urus is Lamborghini’s inzendingen in het SUV-segment. Daarmee kleurt het Italiaanse sportwagenmerk niet voor de eerste keer buiten de lijntjes. Zo was er in de jaren 80 al de LM002, een heus pick-up van Lamborghini! De Lamborghini Urus is technisch verwant met de Porsche Cayenne en Bentley Bentayga.

Interesse in een Lamborghini Urus

Lamborghini Urus tweedehands auto
Lamborghini Urus nieuwe auto
Lamborghini Urus dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Lamborghini vertrok niet van een schone lei voor haar Urus maar kon beroep doen op beproefde fundamenten van de Volkswagen Group. Daardoor is deze Urus opvallend betrouwbaar.

  • Als je op zoek bent naar de ultieme performance-SUV, dan heeft deze Urus vast al lang je hart gestolen. Veel beter dan dit wordt het niet.

  • Hoewel de Urus sportiviteit schreeuwt, rijdt hij verrassend evenwichtig en zelfs comfortabel als je daar om vraagt.

  • De Urus pakt uit met een hypermodern infotainmentysteem dat bestaat uit 3 schermen. Dat de Italianen dit stiekem haalden uit de Audi A8 hoeft geen nadeel te zijn.

Alle belangrijke gegevens over de Lamborgini Urus

Motoren

Hoewel er al sinds de lancering in 2018 gesproken wordt over een V12 voorin de Urus, blijft er vooralsnog één motorkeuze voor de SUV van Lamborghini. Al kom je heus niets tekort met een 4.0-liter twinturbo V8. Het systeemvermogen bedraagt 650 pk en 850 Nm koppel. Kracht die via een achttrapsautomaat naar de vier wielen wordt gestuurd. Resultaat? Een sprint naar de honderd van 3.6 seconden vanuit stilstand en een top van 305 km/u. Niet slecht voor een SUV van 2.2 ton.

Desalniettemin denkt Lamborghini ook aan je portefeuille. Want met cilinderuitschakeling onder de 3.000 toeren per minuut doet het merk er alles aan om het verbruik te temperen. Of ze dat gelukt is? We laten het normverbruik van 12,3 l /100 km en de CO2-uitstoot van 325 g/km voor zich spreken.

Afmetingen

Snuister je door de geschiedenis van het merk Lamborghini, dan zal je zien dat de Italiaanse autobouwer zich nooit bezig hield met kleine, viriele sportwagens. De Urus brengt daar met zijn 5.12 meter geen verandering in. Hoewel zowat even groot als een Porsche Cayenne, Audi Q8 en Bentley Bentayga is de Urus toch net wat breder én iets lager dan die concurrenten. Om zo tot een imposante voetafdruk te komen in het verkeer.

Dat we over koffervolume in een positieve zin kunnen spreken bij Lamborghini is eveneens dankzij de Urus. Want hoewel stouwvolume hoogstwaarschijnlijk niet bovenaan de ontwikkelingslijst stond, pakt de Urus uit met een puike 574 liter. Ga je voor de klassieke achterbank (en niet voor individuele stoelen), dan kan je die wegklappen waardoor het volume stijgt tot 1,596 liter. Toegegeven, het gros van zijn concurrenten doet het net een peulenschil beter. Maar lig je daar echt wakker van?

Uitvoeringen

Omdat Lamborghini gelooft in de exclusiviteit van de Urus biedt het Italiaanse merk maar één uitvoering aan van de performance-SUV. Met die belangrijke kanttekening dat je een Urus à la carte kan samenstellen. Zo biedt Lamborghini bijna 50 (!) verschillende lakkleuren aan, oneindige mogelijkheden voor het interieur en kan je tot in de kleinste details personaliseren. Met meer dan 10 verschillende designs voor de vloermatjes en gepersonaliseerde instapdrempels als voorbeeld.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De nieuwprijs van de Lamborghini Uris bedraagt 208.725 euro. Prijzen lopen echter snel op door de eindeloze personalisatiemogelijkheden. Een surplus van 100.000 euro is verre van een uitzondering.

De tweedehandsprijzen maken duidelijk dat de uiteindelijke nieuwprijs voor een samengestelde Urus ver boven de instapprijs van 208.725 euro ligt. Zo vind je een tweedehandse Urus niet onder de 270.000 euro. Exemplaren met koolstof keramische remmen, panoramadak en carbon pack gaan vlot richting de 350.000 euro.

Design-highlights en interieur

Met de Urus kregen Lamborghini-designers de opdracht om een supercar op hoge pootjes te bouwen. Een supercar die circuitprestaties moet verzoenen met comfort en offroadkunde. Het resultaat is een scherp gelijnde SUV met een opvallend ergonomisch interieur.

Niet onder de radar

De kans dat je met een Lamborghini urus onder de radar door het verkeer laveert is onbestaande. Want met zijn scherpe lijnen en indrukwekkend snuit maakt hij meteen indruk. Meer nog, hij oogt wat onaards door zijn platgeduwde cabine en petieterige achterruit. Of je de Urus nu in het wit, matzwart of in het Verde Scandal in je garage parkeert, bekijks gegarandeerd!

Verrassend doordacht interieur

Laat ons eerlijk zijn: Italianen en ergonomie, het is niet altijd een even sterke combinatie geweest. Lamborghini kan echter beroep doen op ingenieurs en technologieën van de VW Group (Audi, Bentley, Porsche,...) en dat werpt zijn vruchten af. In het dagelijks gebruik beschikt de Urus over een verrassend doordacht interieur. Met opbergvakjes, 3 forse digitale schermen met een slim infotainmentsysteem en 4 comfortabele plaatsen.

Rijhulp en veiligheid

Tot op heden werd de Urus niet getest door de Euro NCAP, waardoor er geen officiële rating beschikbaar is. Desalniettemin beschikt de Urus over de meest courante veiligheidsvoorzieningen. Denk dan aan snufjes zoals adaptieve cruisecontrole, rijstrookassistent, noodrem, nachtcamera en 360° camera.

Alternatieven

Bij zijn lancering - en daarbij horende record op de Nürburgring - schrok de Lamborghini Urus de concurrentie wakker. Porsche was dan ook snel om te reageren met een specifiek voor de Urus ontwikkelde rivaal: de 209.000 euro kostende Cayenne Turbo GT. Gaat het je niet om dat ringrecord? Dan kan je uiteraard ook voor een “bravere” Cayenne Turbo of GTS gaan. Bij Audi hebben ze dan weer de RS Q8 in de rangen. Liever meer luxe? Dan is er de Bentley Bentayga S. Saillant detail; alle zonet opgesomde alternatieven gebruiken dezelfde 4-liter V8 van de Volkswagen Group.

FAQ

Hoeveel kost de Lamborghini Urus?
De Lamborghini Urus heeft een vanafprijs van 208.725 euro. De rekening loopt uiteraard flink op als je je laat gaan in de optielijst. Koolstofvezel, exclusieve koetswerkkleuren,... Meer dan 300.000 euro is geen uitzondering.
Hoe snel accelereert de Lamborghini Urus naar 100 km/u?
De Lamborghini Urus accelereert naar 100 km/u in 3,6 seconden. Maar dat kan ook sneller: de Urus Performante doet er bijvoorbeeld amper 3,3 seconden over. De topsnelheid ligt op maar liefst 305 km/u.