- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Veneno
Sterke punten
- Extreme look
- Indrukwekkende prestaties
- Hyperexclusief
Zwakke punten
- Hyperduur
- Té schreeuwerig?
- Aventador biedt 95% voor veel minder geld
Interesse in een Lamborghini Veneno
Alle artikelen
Test: Lamborghini Huracan Performante – Gespietst… door Cupido
Lamborghini Aventador SVJ Roadster: Afscheid van een monster
Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice
Test: Lamborghini Aventador S – Hulk in smoking
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Goede redenen
De Lamborghini Veneno moest een racewagen voor de weg worden, met een zeer agressieve bodykit voor een maximale downforce. Het geeft de Veneno een enorm opvallend uiterlijk, met elementen die nog altijd terugkeren in de nieuwe modellen van het merk.
De V12 van de Aventador werd voor de gelegenheid opgevoerd tot 750 pk, de gerobotiseerde 7-bak bleef aanwezig. De Veneno kan in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 355 km/u.
Wie een exemplaar wist te bemachtigen, mag zich extreem gelukkig prijzen: er zijn amper 3 Veneno Coupé’s en 9 Veneno Roadsters gebouwd. Wie nu nog een exemplaar wil bemachtigen, moet dus heel goed zoeken én heel diep in de buidel tasten.
Alle belangrijke gegevens over de Lamborghini Veneno
Motoren
De Lamborghini Veneno kreeg een tot 750 pk en 690 Nm opgevoerde 6,5 liter-V12 uit de Aventador, dankzij een vergrote luchtinlaat en een nieuw uitlaatsysteem. Daarmee sprint het model in amper 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 355 km/u. Ook aanwezig is de 7-traps ISR-robotbak van de Aventador, die flinke klappen geeft bij het schakelen. Maar dat past natuurlijk wel bij het racewagenuiterlijk van de Veneno.
Afmetingen
De Veneno ziet er niet enkel opvallend uit, hij neemt ook vrij veel plaats in op de weg: 5,02 meter in de lengte, 2,08 meter breed en 1,17 meter hoog. Hij weegt droog 1.450 kilo als Coupé en 1.490 kilo als Roadster.
Uitvoeringen
De Lamborghini Veneno is er als Coupé, waarvan er 3 exemplaren zijn gebouwd, en als Roadster, met een oplage van 9 exemplaren. Elke Veneno kon volledig gepersonaliseerd worden door zijn eerste eigenaar, waardoor geen twee exemplaren hetzelfde zijn.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw betaalde je minstens 3 miljoen euro voor een Lamborghini Veneno Coupé, de Roadster kostte vanaf 3,3 miljoen euro - zonder belastingen. Daarmee was het zowat de duurste productiewagen van zijn tijd.
Omdat de Veneno zo exclusief is, zijn ze haast onvindbaar op de tweedehandsmarkt en worden ze meestal geveild in plaats van gewoon te koop aangeboden. Een Veneno Roadster die in 2019 in beslag genomen werd van de zoon van de president van Equatoriaal-Guinea werd geveild voor 7,6 miljoen euro. Dan was het fortuin dat nieuw betaald moest worden voor de Veneno toch nog een goede investering.
Design-highlights en interieur
De Lamborghini Veneno moest een racewagen voor de weg worden, en dat straalt de auto ook uit. Het koetswerk werd verlengd en voorzien van een extreme bodykit die gericht was op maximale downforce en een gunstige luchtstroom. De puntige lichtblokken met Y-vormige LED-strepen komen vandaag nog steeds terug in de nieuwe modellen van het merk. Opvallend is ook de haaienvin op de ‘rug’ van het model, die doorloopt tot in de achterspoiler en geïnspireerd is op Le Mans-prototypes. De velgen kregen een ring uit carbon die als turbine werkt om meer koellucht naar de remmen te sturen.
CarbonSkin
Aan boord zijn de verschillen kleiner met de Aventador, waarop de Veneno is gebaseerd. Het dashboard is grotendeels hetzelfde, maar de kuipzetels lijken rechtstreeks uit een racewagen afkomstig. Ook zie je overal carbon terugkeren in het interieur. Speciaal is het gewoven CarbonSkin, dat ook gemaakt is van koolstofvezel, maar een andere hars krijgt om soepel te blijven. Ook het interieur kon volledig naar smaak aangekleed worden, met iets meer luxe of toch een meer racy sfeertje.
Rijhulp en veiligheid
Met een totale oplage van 12 exemplaren is er uiteraard geen Lamborghini Veneno gesneuveld om veiligheidstests mee te doen. Inzittenden zullen dus moeten vertrouwen op de extreem stijve carbon monocoque om hen te beschermen bij een ongeval.
Alternatieven
Rechtstreekse alternatieven zijn er niet voor de Lamborghini Veneno: dit is een model voor wie de meest exclusieve en extreme Lamborghini wil hebben, niet voor wie gaat vergelijken met andere wagens welke de beste is. Wil je meer waar voor je geld, dan kan je al een Aventador vinden voor een dikke 200.000 euro die 95% van de sensaties biedt voor 5% van het geld.