Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-beta-l-01.jpg

Lancia Beta

1 / 4
lancia-beta-l-01.jpg
lancia-beta-front
lancia-beta-side
lancia-beta-l-04.jpg

Lancia Beta Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Beta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Beta

Het technische ontwerp van de Berlina is geheel ontworpen door Lancia en wordt ook gebruikt door Fiat, nadat deze Lancia overneemt in 1969. Voorwielaandrijving, vijfversnellingsbak, McPherson veersysteem voor en achter met dubbele draagarmen. Ze zijn typisch voor Lancia. Dit laatste systeem is door Fiat ruim 20 jaar gebruikt, onder meer ook in Alfa Romeo modellen. Lees meer

Interesse in een Lancia Beta

Lancia Beta tweedehands auto
Lancia Beta dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De drie 4-cilinder motoren zijn afkomstig van moederbedrijf Fiat. Een 1.4, een 1.6 en een 1.8 liter lijnmotor. De presentatie van de Lancia Beta tijdens de autosalon van Turijn in 1972 met zijn voor Lancia vreemd voorkomen en een interieur met Fiat dashboard, zorgt voor gemengde gevoelens. Al snel blijkt de Lancia gevoelig voor roest en zorgt daardoor voor tegenvallende verkopen en jarenlange vooroordelen.

Tweede versie Berlina: 1975-1979

Al in 1974 wordt een herziening doorgevoerd die niet opvalt bij de kopers. Een compacte 1.3 liter versie wordt ontwikkeld voor de Italiaanse en Zwitserse markt en een gewijzigde 1.8 liter met grotere bumpers en spatborden speciaal voor de Amerikaanse markt. Eind 1975 ontwikkelt men een nieuwe 1.6 liter versie en de 1.8 wordt vervangen door een 2 liter motor. De tweede versie is door bemoeienis van ontwerper Pininfarina eleganter, met bijvoorbeeld rechthoekige koplampen. Ook het interieur wordt compleet vernieuwd, van de stoelen tot het dashboard.

Derde versie Beta Berlina: 1979-1981

In 1979 zorgt het revolutionaire ontwerp van de Delta voor een nieuw Lancia-gezicht. De Gamma en Beta modellen moeten mee met de tijd en worden aangepast. Hierbij krijgt de auto het kenmerkende Lancia-gezicht door wijziging van de grille en het vernieuwen van de koplampunits. Vooral het interieur wordt aangepakt. Het dashboard krijgt de typische ronde gaten, waar de meters en klokjes zijn ingebouwd. De stoelen worden aangepast met een minimalistische belijning in de luxe bekleding. De 1.3 versie verdwijnt en de 2.0 liter is nu ook leverbaar met een injectiesysteem. Nieuw is de keuze voor een 3-traps automaat. De Beta Berlina wordt in 1981 opgevolgd door de Lancia Delta.

Lancia Beta Trevi: 1980-1984

Deze klassieke kofferbak sedan is een zakelijke verschijning die naar verhouding minimale extra ruimte geeft. De Trevi is gelijk aan de Berlina tot aan de C-stijl. Om geen nieuwe achterdeuren te hoeven ontwerpen, heeft Lancia een soort luchtrooster tussen de portieren en stijl geplaatst. Nieuwe achterlichtunits worden ontworpen en de aluminium sierstrip op de kofferbak is gelijk aan die van het Berlina model. De Trevi heeft een compleet vernieuwd dashboard, dat vanaf dat moment wordt geplaatst in de Berlina. De Beta Trevia is ook verkrijgbaar met een 2.0 i.e. motor. Vanaf 1982 verdwijnt de aanduiding Beta en wordt het model Lancia Trevia genoemd.

Speciale Lancia Beta modellen

Er zijn ook speciale Beta modellen gemaakt als (Zagato) Spyder, HPE sport en Montecarlo. Deze worden, in tegenstelling tot de andere Lancia Beta auto's, niet al te vaak tweedehands aangeboden.