


Sterke punten
- Comfortabel rijden
- Goed brandstofverbruik
- Voorwielaandrijving
Zwakke punten
- Vatbaar voor roest
- Motor gevoelig voor oververhitting
- Elektrische storingen
Lancia Beta Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Beta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lancia Beta
-
Lancia Beta montecarlo 2 em serie 137AS.
€ 16.000,-Geen informatie- 27.000 km
- 01/1982
- 11 kW (15 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7503 Tournai -
Lancia Beta Beta coupe 2+2 1600cc bv5
€ 16.500,-Geen informatie- 120.000 km
- 08/1982
- 90 kW (122 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4802 Verviers
Interesse in een Lancia Beta
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…

Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari

Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier

Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd

MAT New Stratos: Een nieuwe legende

Test: Lancia Ypsilon, de grote comeback (2024)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Ruim interieur.
- Verschillende carrosserievarianten.
- Responsieve besturing.
- Stijlvol interieur.
Gegevens
Motor
De Lancia Beta was uitgerust met een van de drie mogelijke 4-cilinder motoren: een 1.4, een 1.6 en een 1.8 liter cilinderinhoud. Deze kwamen allemaal van moederbedrijf Fiat en waren verkrijgbaar in zowel benzine- als dieselversies. De Lancia Beta had een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een automatische drieversnellingsbak. Bovendien had de Beta een brandstoftankinhoud van 52 liter en een actieradius van 650 kilometer. Het trekvermogen bedroeg 1.200 kilogram met remmen en 750 kilogram zonder remmen. Het brandstofverbruik is 11 liter per 100 kilometer in de stad en 6 liter per 100 kilometer buiten de stad.
Ondanks het conservatieve ontwerp was de Beta zeer geavanceerd voor zijn tijd, met onafhankelijke ophanging, schijfremmen op alle wielen en brandstofinjectie. De Beta heeft ook een unieke voorwielophanging die later werd gebruikt in de Fiat 124 en Lancia Stratos.
Andere kenmerken zijn een stereo-installatie, elektrische ramen, airconditioning en airbags.
Afmetingen
De bagageruimte is met 380 liter in de sedan en 557 liter in de stationwagon behoorlijk voor een auto van deze omvang. De zitplaatsen zijn ook voldoende, met ruimte voor vijf passagiers in de sedan en vier passagiers in de stationwagon. De Beta was een krachtige en comfortabele auto, maar werd uiteindelijk overschaduwd door zijn succesvollere zustermodel, de Fiat 128. De Lancia Beta heeft maten van 3,8 meter x 1,6 meter x 1,1 meter.
Hoewel hij niet de snelste auto op de weg was, was de Beta een betrouwbare en praktische keuze voor gezinnen die wat meer ruimte nodig hadden zonder aan stijl of prestaties in te boeten.
Gegevens en afmetingen | Lancia Beta |
---|---|
Bouwperiode | 1972 – 1984 |
Lengte, breedte, hoogte | 3,8 x 1,6 x 1,1 m |
Wielbasis | 235 cm |
Inhoud bagageruimte | 380 - 557 l |
Leeggewicht | 1.000 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.550 kg |
Cilinderinhoud | 1585 cm³ |
Koppel | 134 Nm |
Topsnelheid | 176 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in s | 10,0 s |
Tankinhoud | 52 l |
Verbruik | 8,2 l / 100 km |
CO2-uitstoot | 222 g/km |
Varianten
De Lancia Beta werd gedurende zijn leven in verschillende varianten geproduceerd. Aanvankelijk was de auto leverbaar als tweedeurs coupé, later werd een driedeurs hatchback geïntroduceerd. De belangrijkste veranderingen werden doorgevoerd met de introductie van de tweede generatie Beta, met een vernieuwde voorkant en een nieuwe motorserie. Een sportieve variant, de Beta Montecarlo, werd ook geïntroduceerd. Deze versie had een krachtigere motor en een vernieuwd interieur met Recaro stoelen. Andere speciale modellen waren de Lancia Beta Spider, een cabriolet, en de Lancia Beta HPE, een driedeurs stationcar. Uiteindelijk bleek de Lancia Beta een populaire auto te zijn, met meer dan een miljoen verkochte exemplaren tijdens de productieperiode.
Prijs
De Lancia Beta is een auto die ten tijde van zijn productie tussen de 6.000 en 13.000 euro nieuw kostte. Tegenwoordig is de Lancia Beta als occasion verkrijgbaar voor 4.000 tot 30.000 euro (afhankelijk van de uitrusting).
Design
Exterieur
Als het om design gaat, heeft de Lancia Beta absoluut een geheel eigen uitstraling. In 1979 kreeg de Lancia Beta zijn kenmerkende ontwerp. De buitenkant heeft slanke, gebogen lijnen die hem een sportieve en toch verfijnde uitstraling geven. Bijzonder opvallend is het radiatorrooster met het grote Lancia-logo in het midden. Al met al is het exterieur van de Beta een echte blikvanger die bij het rijden op de weg ieders aandacht trekt.
Al in 1974 werd de eerste wijziging aangebracht en werden de motoren verder ontwikkeld en werden een grotere bumper en gewijzigde vleugel toegevoegd. De tweede versie van de Lancia Beta is eleganter met rechthoekige koplampen, dankzij de tussenkomst van ontwerper Pininfarina. Ook het interieur werd volledig vernieuwd, van de stoelen tot het dashboard.
Een van de meest opvallende kenmerken van de Beta is de optionele uitvoering. Klanten konden kiezen uit verschillende opties, waaronder een schuifdak, elektrische ramen en airconditioning. Dankzij deze opties kan de auto worden aangepast aan specifieke behoeften en wensen. Daardoor werd de Lancia Beta een van de populairste auto's van zijn tijd.
De Lancia Beta is verkrijgbaar in een groot aantal kleuren, zowel voor het exterieur als voor het interieur. Rimbell blu was een populaire keuze voor het exterieur, terwijl veel klanten kozen voor Tobacco brown of Chestnut brown voor het interieur. Andere populaire exterieurkleuren waren verde chiaro, giallo ocra en blu metallizzato. Voor het interieur waren beige en donkerrood ook erg populair.
Interieur
Het dashboard is ergonomisch en overzichtelijk en de gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit. De stoelen zijn bekleed met leder, de tapijten dik en pluche. Zelfs de deurpanelen zijn bekleed met leder, wat de Beta een luxueuze uitstraling geeft. Het interieur van de Beta is niet alleen stijlvol, maar ook uiterst functioneel. De displays zijn gemakkelijk af te lezen en alle bedieningselementen zijn binnen handbereik. Al in 1979 kreeg het dashboard van de Lancia Beta de typische ronde gaten waarin de displays en klokken waren aangebracht.
Het interieur van de Beta is zo comfortabel dat het bekend is geworden als de "woonkamer op wielen". Standaard zijn elektrische ramen, een met leder bekleed stuurwiel en een AM/FM-radio. Tot de optionele uitrusting behoren airconditioning, elektrisch verstelbare stoelen en een zonnedak.
Veiligheid
De auto is uitgerust met een speciaal ontworpen voorbumper die een botsing absorbeert zonder de motor of andere belangrijke onderdelen van het voertuig te beschadigen. Bovendien heeft de Beta beschermstrips aan de zijkant en een versterkt dak om de inzittenden te beschermen bij een koprol. Het was ook de eerste auto in Europa die werd uitgerust met airbags en gordelspanners.
Bekende technische problemen van het model
De Beta werd over het algemeen goed ontvangen door de vakpers toen hij werd gelanceerd. Hij werd echter geplaagd door een aantal betrouwbaarheidsproblemen die uiteindelijk tot zijn ondergang leidden. Deze problemen omvatten elektrische defecten, waterlekken en roestproblemen.
Alternatieven
De Lancia Delta is een serieuze concurrent in Lancia's eigen huis. De Delta was oorspronkelijk verkrijgbaar als driedeurs of vijfdeurs hatchback, en later ook als vierdeurs sedan. Hij werd aangedreven door verschillende viercilinders in lijn, variërend van 1,3 tot 2,0 liter. De Delta was zeer succesvol in de autosport en won het wereldkampioenschap rally in 1980, 1981 en 1982.
Een sterke concurrent van de Lancia Beta is de Audi 100 C1. De C1 was gebaseerd op de Volkswagen Polo en was bedoeld om klanten een hoogwaardig alternatief te bieden voor andere kleine auto's op de markt. De C1 werd aangeboden in twee uitvoeringen: Het basismodel had een 1,0-liter motor, terwijl de duurdere L-modellen waren uitgerust met een 1,2-liter motor. Beide motoren waren gekoppeld aan een handgeschakelde vierversnellingsbak. De standaarduitrusting van de C1 omvatte schijfremmen voor, torsiestangvering achter en stoffen bekleding. Kopers konden ook kiezen voor extra voorzieningen zoals airconditioning, stuurbekrachtiging en een schuifdak.