Sterke punten
- Bijzondere, zeldzame auto
- Vierpersoons cabriolet
- Je valt op met je Italiaanse Amerikaan
Zwakke punten
- Dit ís eigenlijk helemaal geen Lancia
- Groot en zwaar
- Onelegant met gesloten kap
Lancia Flavia Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Flavia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lancia Flavia
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…
Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari
Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier
Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd
MAT New Stratos: Een nieuwe legende
Test: Lancia Ypsilon, de grote comeback (2024)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Als je graag voor relatief weinig geld met vier personen in een comfortabele open auto wilt rijden, is dít de auto voor jou
- Redelijk aantal veiligheidssystemen aan boord, ondanks ouderdom van het model
- Verwarmbare stoelen, hoge taillelijn en cabriodak maken het hele jaar open rijden mogelijk
- Je zult niet snel een tweede Lancia Flavia tegenkomen!
Technische gegevens
Motorisatie
De Flavia is een van de laatste personenauto die Lancia voor de overname door Fiat in 1969, volledig zelfstandig ontwikkelde. Lancia voorzag de klassieke Flavia van boxermotoren van 1,5, 1,8 en 2,0 liter cilinderinhoud. Het vermogen van de Lancia Flavia loopt uiteen van 57 tot 92 kW (78 tot 125 pk). Bijzonder is wel dat de Lancia Flavia is voorzien van voorwielaandrijving en schrijfremmen rondom. De klassieke Lancia Flavia is in zijn tijd dus een vooruitstrevende auto. De Flavia is er als Berlina (sedan), Coupé en Cabriolet. Het model wordt in 1970 gefacelift en heet dan Lancia 2000.
In 2009 neemt Fiat het Amerikaanse Chrysler over en voegt dat merk een jaar later samen met… Lancia. In Europa dragen de modellen van Chrysler daarom voortaan de merknaam Lancia. Ook de Chrysler 200 Convertible, die in 2012 de klassieke naam Lancia Flavia krijgt.
Die Flavia is er in slechts één motorvariant: een viercilinder-in-lijn benzinemotor met een cilinderinhoud van 2.360 cm3 en een vermogen van 125 kW (170 pk). De trekkracht van de motor bedraagt 220 Nm. De cabriolet is voorzien van een zestrapsautomaat. De Amerikaanse Flavia is net als zijn verre Italiaanse familielid op de voorwielen aangedreven en heeft schrijfremmen rondom. Een van de weinige andere overeenkomsten is… het merklogo op de grille, op het stuurwiel en op de kont.
Afmetingen
De ‘Amerikaanse’ Lancia Flavia is een grote auto. Hij is bijna vijf meter lang, 1,84 meter breed en toch nog 1.48 meter hoog. De wielbasis heeft een lengte van 2,77 meter. De bagageruimte van de Flavia meet 377 liter met de kap dicht. Met de kap open – zoals je een cabriolet natuurlijk hóórt te berijden, is dat nog amper 200 liter.
Ter vergelijking: de klassieke Lancia Flavia cabriolet is aanzienlijk bescheidener van formaat. De Italiaanse Flavia is 4,34 meter lang, 1,61 meter breed en 1,37 meter hoog, met een wielbasis van 2,48 meter.
De belangrijkste specificaties op een rij
LANCIA FLAVIA | |
---|---|
Marktintroductie | 2012 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,95 x 1,84 x 1,48 m |
Wielbasis | 2,77 m |
Inhoud bagageruimte | 200-377 l |
Ledig gewicht | 1.765 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.132 kg |
Cilinderinhoud | 2.360 cm3 |
Vermogen | 125 kW (170 pk) |
Koppel | 220 Nm |
Topsnelheid | 195 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,8 sec |
Tankinhoud | 64 l |
Verbruik | 9,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 221 g/km |
Varianten
De ‘nieuwe’ Lancia Flavia is in slechts één uitvoering aangeboden tussen 2012 en 2015: als tweedeurs vierpersoons cabriolet met een opvouwbare stoffen kap. Er is ook zelfs maar één motorvariant: de 2.360 cm3 viercilinder benzinemotor.
Prijzen
De nieuwprijs van de op de Chrysler 200 Convertible gebaseerde Lancia Flavia (die het doet zonder aanduiding ‘cabriolet’) is tussen 2012 en 2015 tussen de 43.000 en 53.000 euro. Heel opvallend: in de drie jaar dat de Lancia Flavia is verkocht, hebben zich slechts negentien kopers gemeld. Negentien! Een kleine handvol daarvan staat momenteel als occasion te koop, voor prijzen van net onder en net boven de 13.000 euro. Een koopje…
Het aanbod van de klassieke Lancia Flavia uit Italië is aanzienlijk groter. Die is weliswaar veel ouder, maar ook langer in productie geweest en is er ook in minstens drie carrosserievarianten – die alle een liefhebberspubliek hebben opgebouwd. De cabriolet wordt aangeboden voor prijzen van 35.000 tot 50.000 euro, de Berlina voor 10.000 tot 27.000 euro en de Coupé voor prijzen vanaf 18.000 euro voor de fabrieksversie tot wel 80.000 euro voor de speciale versie van carrosseriebouwer Zagato. Je moet natuurlijk niet vergeten dat de Italiaanse Lancia Flavia tot de klassiekers en oldtimers behoort en de Amerikaanse nakomer gewoon in de categorie occasions.
Design
Buitenkant
De Lancia Flavia is gebaseerd op de Chrysler 200 Convertible. Sterker nog: het ís een Chrysler 200 Convertible, maar dan voorzien van een grille met een Lancia-logo. Zo’n logo zit ook op het kofferdeksel. De Flavia oogt zwaar door de hoge taillelijn en diep naar onder doorgetrokken dorpels. Met de cabrioletkap gesloten, verdwijnt het laatste greintje elegantie dat deze cabriolet heeft.
Binnenkant
Ook in het interieur is de Lancia Flavia gelijk aan de Chrysler 200 Convertible. Lancia heeft weinig moeite gedaan om er iets eigens van te maken. Je zit – voor je gevoel diep verzonken door de hoge carrosserie – in het in tweekleurig leder beklede interieur van de Chrysl… eh Lancia Flavia. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en ze zijn ook voorzien van verwarming. Geen excuus dus om ook in de winter open te rijden. Voor de heel hete dagen waarop je tóch het dak maar sluit, is er ook automatische airconditioning. De rand van het stuur en de knop van de keuzehendel van de automatische transmissie zijn met leder bekleed. Ook navigatie en audio met een ingebouwde 20 GB harde schijf behoren tot de standaarduitrusting van de Lancia Flavia.
Veiligheid
De Lancia Flavia noch de Chrysler 200 Convertible is door Euro NCAP aan een crashtest onderworpen. Maar aangezien het model nog niet zo oud is, zijn er wel diverse veiligheidssystemen aan boord. Natuurlijk is ABS standaard, maar ook remkrachtverdeling en remassistentie, tractiecontrole en stabiliteitsregeling. Ook airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn standaard, net als zijairbags voorin en – over lucht gesproken – een bandenspanningscontrolesysteem.
Alternatieven
Het eerste alternatief voor de Lancia Flavia waaraan je zou denken, is natuurlijk het origineel, de Chrysler 200 Convertible, maar die is in Europa niet als zodanig verkocht. Aangezien Lancia altijd een premium merk is geweest, kun je denken aan de Audi A5 Cabriolet, de Volvo C70, de Infiniti G37 cabriolet en in mindere mate de Lexus SC, omdat dat een ouder model is.