Sterke punten
- Klassieker, maar modern voor zijn tijd
- Interessante techniek en historie
- Klassieker, dus wegenbelastingvrij
Zwakke punten
- Ruim vijftig tot zestig jaar oud
- Kwetsbaar door de ouderdom
- Vraagt extra aandacht en liefde
Lancia Fulvia Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Fulvia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lancia Fulvia
-
Lancia Fulvia Coupe
€ 17.000,-Geen informatie- 82.000 km
- 03/1974
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4600 Oupeye -
Lancia Fulvia Rallye 1300 S
€ 24.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 92.400 km
- 04/1970
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4020 Jupille -
Lancia Fulvia ZAGATO 1300 S
€ 26.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 83.786 km
- 01/1971
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8710 Wielsbeke -
Lancia Fulvia 1300S Zagato '72 CH3301
€ 27.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 41.552 km
- 01/1972
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Lancia Fulvia 1,3 S
€ 49.900,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 59.000 km
- 03/1975
- 67 kW (91 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Lancia Fulvia
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…
Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari
Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier
Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd
MAT New Stratos: Een nieuwe legende
Test: Lancia Ypsilon, de grote comeback (2024)
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Regelrechte klassieker voor liefhebbers
- Interessante techniek die voor zijn tijd modern was
- Auto is zo oud dat je er geen wegenbelasting voor betaalt
- Representatief, sportief en bijzonder prettig rijdend voor zijn leeftijd
Technische gegevens
Motorisatie
Lancia was altijd een eigenzinnig merk, exclusief en sportief. En het verbeterde zijn auto’s voortdurend. Mede daardoor biedt de Lancia Fulvia een rijke keuze aan (motor)varianten. Allemaal benzinemotoren die de voorwielen aandrijven. Het bijzondere is daarbij dat het V4-motoren zijn, met een blokhoek van slechts 12o. Dankzij deze compacte configuratie kon Lancia volstaan met een enkele cilinderkop voor beide cilinderrijen. De cilinderkop was voorzien van twee nokkenassen – de ene voor de inlaat- en de andere voor de uitlaatkleppen.
De motoren hebben oorspronkelijk een cilinderinhoud van 1.091 en – met een grotere boring – 1.216 cm3 en vanaf 1967 – met een nóg kleinere blokhoek – van 1.199, 1.231 en 1.298 cm3. De eerste motor was alleen voor de Berlina’s voor de Griekse markt en de laatste – in twee vermogensvarianten – debuteerde in de Coupé en Sport en in de sportiefste versie van de eerste serie Berlina. Tot slot verscheen nog een 1.584 cm3-versie voor de sportieve modellen. Alle motoren dreven de voorwielen aan via een vier- of vijfversnellingsbak.
Afmetingen
Alle drie modellen van de Lancia Fulvia verschillen van formaat. De Fulvia Berlina is een vierdeurs sedan van 4,11 meter lang, 1,56 meter breed en 1,40 meter hoog – lager dan de meeste sedans van nu. De Coupé is met 3,98 meter een stukje korter, maar wel even lang als de Berlina. Die laatste is met 1,30 meter nog eens 10 centimeter lager. De Sport is gebaseerd op de Coupé, maar is 4,09 meter lang, 1,57 meter breed en slechts 1,20 meter hoog.
De belangrijkste specificaties op een rij:
Lancia Fulvia Berlina | |
---|---|
Marktintroductie | 1963 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,11 x 1,56 x 1,40 m |
Wielbasis | 2,48-2,50 m |
Inhoud bagageruimte | 325-352 l |
Ledig gewicht | 1.030-1.070 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.430 kg |
Cilinderinhoud | 1.091-1.298 cm3 |
Vermogen | 43-70 kW (57-94 pk) |
Koppel | 83-126 Nm |
Topsnelheid | 137-164 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,0-21,4 sec |
Tankinhoud | 38-42 l |
Verbruik | 8,6 l/100 km |
CO₂-uitstoot | n.b. |
Varianten
Zoals gezegd, zijn er drie modelvarianten van de Lancia Fulvia: Berlina (sedan), Coupé en Sport met een speciale carrosserie. De Berlina is in 1969 gefacelift, met een licht aangepaste carrosserie en een aangepaste daklijn voor meer hoofdruimte achterin. Er zijn diverse motorvarianten van beide series.
De bijzonder elegante tweedeurs Coupé is er eveneens in twee series, die zich uiterlijk onderscheiden met de positie van de koplampen: in de eerste serie zijn ze even hoog gemonteerd, in de tweede zitten ze op ongelijke hoogte in de gefacelifte neus. De Coupé is er ook met 1,3- en 1,6-litermotoren. Dan is er nog de in heel kleine aantallen voor de rallysport gebouwde ‘Fanalones’, die zijn voorzien van extra grote ‘binnenste’ koplampen. De reguliere Lancia Fulvia Coupé bleef tot in 1976 in productie, de Berlina tot in 1972.
De derde carrosserievariant is de Sport, met een speciale, aerodynamische carrosserie van Zagato, met een gestroomlijnde neus en een schuin aflopende achterzijde. Deze is er met 1,2-, 1,3 en 1,6-litermotoren.
Prijzen
Lancia was een traditioneel, klassiek en exclusief merk en nu het een comeback maakt, gaat het dezelfde richting op. De Fulvia is al zo’n 50 jaar en meer uit productie, dus nieuwprijzen zijn hier niet relevant. Wij moeten het hebben van de occasions. Als je het geluk hebt een Fulvia Berlina te vinden, dan zal de vraagprijs meevallen. Zo’n exclusieve sedan kost in goede staat slechts zo’n 6.000 à 7.000 euro, maar het aanbod is minimaal, dus eigenlijk is het maar net wie er een aanbiedt en wat de geïnteresseerde wil betalen.
De meeste occasions die worden aangeboden zijn van het Coupé-model. Restauratieprojecten vind je voor onder de 7.000 euro, een exemplaar in rijdbare staat ‘doet’ al gauw 14.000 euro en de prijzen klimmen snel als je het over exemplaren hebt die geschikt zijn voor rally’s. Exemplaren in de HF-uitvoering – eigenlijk ook rallyversies – worden aangeboden voor 35.000 euro en meer.
Design
Buitenkant
De carrosserie van de Lancia Fulvia Berlina is opvallend hoekig en oogt heel laag doordat de auto diep in de veren lijkt gezakt. Van opzij is het een uiterst conventionele sedan, maar de voor- en achterzijde zijn heel kenmerkend met de grote Lancia-grille en de eigenaardig gevormde en geplaatste achterlichtunits.
De Fulvia Coupé is buitengewoon elegant, met zijn lage taillelijn, hoge zijruiten, vlakke kofferdeksel en afgekapte achterzijde. En de Sport is een exclusief, niet al te elegant maar vooral aerodynamisch functioneel en lichtgewicht model dat bedoeld is voor de autosport. Opvallend aan dit model is niet alleen zijn kenmerkende uiterlijk, maar ook de motorkap die aan de rechterzijde scharniert en de achterklep/-ruit die elektrisch enkele centimeters kan worden geopend voor extra ventilatie.
Binnenkant
De Fulvia Berlina is een traditionele vierpersoons sedan, die door zijn rechte vormen de inzittenden uitstekend uitzicht biedt. De inrichting is traditioneel Lancia met de kenmerkende Lancia-bekleding in velours of leder.
De Coupé en de Sport zijn tweezitters die vooral functioneel zijn ingericht, want: gericht op sportiviteit en autosport – zowel races als rally’s.
Veiligheid
In de tijd van de Lancia Fulvia bestond nog geen Euro NCAP of andere onafhankelijke instantie die auto’s test op veiligheid en aanwezige veiligheids- en assistentiesystemen, want dat speelde toen nog helemaal niet. De grootste bescherming van de inzittenden zijn de inzittenden zelf, en dan vooral de bestuurder. Die maakt gebruik van de goede dynamische kwaliteiten van de Lancia Fulvia en alle inzittenden moeten vertrouwen op de verantwoordelijkheid van de bestuurder, de kracht van de remmen en in het ergste geval de stevigheid van de carrosserie. Gordels? ABS? Vergeet het maar. Hooguit de exemplaren die in races en rally’s zijn ingezet, zijn voorzien van gordels en eventueel verstevigingen aan de carrosserie of in het interieur.
Alternatieven
Lancia’s zijn auto’s voor liefhebbers, een (oude) Lancia kies je niet zomaar. Maar als je tóch een alternatief zoekt, dan kun je denken aan de klassieke Alfa-Rome Giulia uit de jaren zestig en zeventig – een sedan die er ook met kleine viercilindermotoren en als elegante tweedeurs coupé is. Een ander mogelijk alternatief uit Italië is de Fiat 124 – de latere Lada – en 125, met grotere motoren. Uit Engeland heb je nog de Triumph 1300/Toledo. Een vergezocht alternatief kan de Volvo Amazon zijn.