Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-kappa-front

Lancia Kappa

1 / 2

Sterke punten

  • Krachtige 4-, 5- en 6-cilindermotoren
  • Keuze uit sedan, stationwagon en coupé
  • Fraai interieur, prima uitrusting

Zwakke punten

  • Vrij zeldzaam. Toen en nu
  • De jongste zijn een kwart eeuw oud
  • Een oude Italiaan vereist enige moed

Lancia Kappa Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Kappa, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lancia Kappa: beschaafd ogende aristocraat

De Lancia Kappa verschijnt in 1995 als opvolger van de Thema. Eerst als sedan (Berlina), in 1996 ook als stationwagon (SW) en in 1997 als coupé. De fraaie Kappa is tot 2001 te koop en de sedan wordt dan opgevolgd door de Thesis. De Kappa is er met (turbo)benzinemotoren en turbodieselmotoren. Lees meer.

Interesse in een Lancia Kappa

Lancia Kappa tweedehands auto
Lancia Kappa dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Kappa is er als sedan, stationwagon en coupé
  • Ruime keuze uit motorvarianten, vier-, vijf- en zescilinders
  • Statige vormgeving, al moet je daarvan houden
  • Interieur bekleed met fraaie stoffen en leder

Technische gegevens

Motorisatie

De Lancia Kappa is weliswaar de opvolger van de Thema, maar Lancia plaatst het nieuwe model wel iets hoger in de markt. Daarom is er in eerste instantie ook geen viercilindermotor leverbaar. Lancia introduceert de Kappa Berlina met keus uit drie atmosferische benzinemotoren en een turbodieselmotor.

De ‘basismotor’ van de Lancia Kappa Berlina is een tweeliter vijfcilinder met 107 kW (146 pk). Daarboven staan een 2,4-liter vijfcilinder met 129 kW (175 pk) en een drieliter V6 met 151 kW (205 pk). De vijfcilinder turbodiesel heeft een cilinderinhoud van 2.387 cm3 en levert 91 kW (124 pk). In 1996 introduceert Lancia alsnog een viercilinder, een 1.995 cm3 turbo-benzinemotor met een vermogen van 151 kW (205 pk). Dit is gezien het vermogen beslist geen ‘basismotor’.

Met de modelupdate van 1998 vervalt de viercilinder alweer, net als de V6. Nieuw is de vijfcilinder tweeliter turbo-benzinemotor die 162 kW (220 pk) levert. Lancia vernieuwt de vijfcilinder turbodiesel en voorziet die van common-railtechniek. Het vermogen neemt toe tot 100 kW (136 pk).

De Lancia Kappa SW biedt hetzelfde motorengamma, al is de viercilinder turbo-benzinemotor aan hem voorbijgegaan en blijft de V6 benzinemotor tot het laatst leverbaar. Voor de Kappa Coupé biedt Lancia alleen de 2,4-liter zonder turbo en de 3,0-liter V6 benzinemotoren aan.

Elke Lancia Kappa is voorzien van voorwielaandrijving. Vrijwel alle motorvarianten zijn er met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat – behalve de viercilinder turbo, die er alleen met handbak is. De tweeliter vijfcilinder benzinemotor biedt keus uit de ‘Power Drive’-vijfbak met kortere overbrengingen voor een sportievere rijstijl, en de ‘Comfort Drive’ met langere overbrengingen voor meer comfort en een lager benzineverbruik.

De Kappa is er in LS- en LX-uitvoering met ‘Viscodrive’. Die naam verwijst naar de viscokoppeling, die de aandrijfkracht progressief over de voorwielen verdeelt voor optimale grip. Viscodrive is standaard voor de 2.0 Turbo en de V6.

Afmetingen

De Lancia Kappa Berlina en SW zijn met een lengte van 4,69 meter, een breedte van 1,83 en een hoogte van 1,46 meter exact even groot. De tweedeurs Coupé staat op een 12 centimeter kortere wielbasis en is dus ook een stukje korter – 4,57 meter – en een paar centimeter lager. De bagageruimte van de Coupé is met 500 liter ook ietsje minder groot.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lancia Kappa Berlina
Marktintroductie 1995
Lengte x breedte x hoogte 4,69 x 1,83 x 1,46 m
Wielbasis 2,70 m
Inhoud bagageruimte 525 l
Ledig gewicht 1.424-1.540 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.990-2.030 kg
Cilinderinhoud 1.995-2.959 cm3
Vermogen 91-151 kW (124-205 pk)
Koppel 185-309 Nm
Topsnelheid 193-225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3-11,5 sec
Tankinhoud 70 l
Verbruik 7,4-10,7 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Behalve drie carrosserievarianten is de Kappa er in slechts drie uitvoeringen. De ‘basisuitvoering’ LE is standaard voorzien van onder meer in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrisch bedienbare zijruiten en elektrisch verstelbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling en ABS.

De luxere LS-uitvoering is bovendien voorzien van automatische airconditioning, warmtewerend glas, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch verwarm- en inklapbare buitenspiegels, Viscodrive, koplampsproeiers en mistlampen vóór.

De LX-uitvoering is er alleen als Berlina en omvat als extra elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen, alcantarabekleding en lichtmetalen wielen met bredere banden.

Prijzen

Als de Lancia Kappa Berlina in 1995 verschijnt, is de vanafprijs omgerekend een kleine 28.000 euro. Een jaar later verschijnt de stationwagon voor minimaal ruim 30.000 euro. De Coupé die in 1997 verschijnt, kost tussen 42.000 en bijna 48.500 euro.

Lancia heeft slechts een kleine drieduizend Kappa’s in Nederland verkocht. Maar goed, het is een prima auto gebleken – getuige de aangeboden occasions met een kilometerstand van rond de 300.000 en meer. In de praktijk maakt het weinig uit of je een Berlina, een SW of een Coupé zoekt, het aanbod loopt qua prijzen volledig door elkaar. Een Coupé vind je al voor zo’n 3.000 euro, een Berlina voor minder dan 3.500 euro en een SW voor 5.000. Occasionprijzen lopen op tot 10.000-13.000 euro voor auto’s met een wat lagere kilometerstand. Maar het aanbod is niet groot, je moet het treffen.

Design

Buitenkant

De Lancia Kappa – vooral de Berlina en de SW – oogt eenvoudig, maar deftig. Het intrigerende ontwerp komt van het Italiaanse designhuis I.DE.A. Het vermaarde stylinghuis Pininfarina borduurde daarop voort voor het ontwerp van de SW en Lancia’s eigen ontwerpafdeling kwam dan weer met het ontwerp van de Coupé. En toch ogen alle modelvarianten als een hechte familie. De ‘facelift’ van 1998 bracht als enige verschil dat de bumpers voortaan geheel in carrosseriekleur zijn uitgevoerd.

Binnenkant

Een opvallend element in elke Lancia Kappa is het ‘houten’ dashboard. Daarin opgenomen is het ‘infocenter’ – een soort boordcomputerscherm dat informatie over de auto en diverse functies weergeeft, zoals onderhoudsbehoefte van de auto en de werking en instellingen van diverse componenten en in duurdere versies ook van de airconditioning. Lancia staat van oudsher bekend om de fraaie interieurbekleding. Niet vreemd dat dat ook voor de Kappa geldt: velours, Alcantara en leder – afhankelijk van de uitvoering natuurlijk – op de weelderige stoelen.

Veiligheid

De Lancia Kappa is niet onderworpen aan een crashtest van Euro NCAP – de auto is daarvoor te oud. Maar natuurlijk is een auto als deze voorzien van ABS. De krachtigste versies hebben ook tractiecontrole. Airbags voor bestuurder en voorpassagier zijn standaard, zijairbags zijn geleverd vanaf medio 1999.

Alternatieven

Alternatieven voor de Lancia Kappa zijn er genoeg, denk maar aan land- en concerngenoot Alfa Romeo met de 164 en de 166, die beide de productieperiode van de Lancia Kappa enigszins overlappen. De Alfa 164 is overigens een van de vierling met de Fiat Croma, de Lancia Thema en de Saab 9000 – die kun je dus ook als goedkopere/oudere alternatieven zien. Als je verder buiten Italië kijkt, kun je ook denken aan de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes-Benz E-klasse van eind vorige eeuw. En als je toch al zo moedig bent om een oude Italiaan op de kop te willen tikken, dan durf je misschien ook wel een Rover 75 aan – een net zo aristocratische auto als de Lancia Kappa Berlina.

FAQ

Is de Lancia Kappa een goede auto?
Jazeker. Hij is voorzien van fraaie techniek en een prachtige afwerking. Helaas is zijn Italiaanse afkomst slecht voor zijn reputatie, maar als je kijkt naar de kilometerstanden van occasions en de staat waarin ze verkeren, dan lijkt 300.000 kilometer geen probleem.
Is de Kappa weer een kloon van Fiat of Alfa?
Nee. Lancia heeft de Kappa – anders dan zijn voorganger, de Thema – geheel in eigen huis ontwikkeld. Sterker nog: de later verschenen Alfa Romeo 166 maakt gebruik van techniek van de Lancia Kappa. Natuurlijk zijn er componenten gedeeld met andere merken van de Fiat-groep van destijds, maar dat is tegenwoordig heel normaal.
Is de Lancia Kappa een luxe of een sportieve auto?
De Kappa is een bijzonder luxe uitgevoerde auto, met fraaie interieurbekleding en een prachtige stijl en afwerking. Maar met zijn krachtige motoren en andere techniek kun je hem ook enige sportiviteit niet ontzeggen.

Beoordelingen voor Lancia Kappa

1 Beoordelingen

4,0