Lancia Lybra Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Lybra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lancia Lybra
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…
Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari
Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier
Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd
MAT New Stratos: Een nieuwe legende
Test: Lancia Ypsilon, de grote comeback (2024)
De Lancia Lybra wordt in 1999 als nieuw middenklassemodel geïntroduceerd
Ook toen het Fiat-concern in de jaren 90 één van de grootste crisissen uit zijn ondernemingsgeschiedenis doormaakte en het hoofdmerk Fiat moeite had om te voldoen aan de kwaliteitseisen die door de wereldmarkt gesteld werden, lukte het de Italianen om met de modellen van de sinds 1969 tot het concern behorende fabrikant Lancia positief de aandacht te trekken. Een bovengemiddelde uitrusting, een innovatief design, sportieve motoren en strategieën zoals de individuele kleuren bij de Lancia Y gaven de Fiat-dochter een geheel eigen karakter als aanbieder compacte autos. Zulke successen wilden de Italianen voor Lancia ook in andere voertuigklassen bereiken. In 1999 werd er daarom met de Lancia Lybra een nieuw model in de middenklasse voorgesteld, die als voorganger van de derde generatie van de Lancia Delta tot 2006 in de collectie bleef.
De Lancia Lybra wordt als sedan en combi aangeboden
In tegenstelling tot de in 2008 gepresenteerde opvolger Lancia Delta, die opviel door een vastberaden modern design, kozen de ontwerpers bij de uiterlijke vormgeving van de Lancia Lybra voor een wat meer beschaafde vormgeving. In vergelijking met het voorgangermodel Lancia Dedra liet de Lancia Lybra echter al een duidelijke verderontwikkeling zien. Lancia nam afscheid van de nog uit de jaren 70 stammende rechthoekige koplampen en de hoekige carrosserieën. In de nieuwe look had de Lancia Lybra wat rondere vormen, zo ook bij de koplampen. De Lancia Lybra werd aangeboden als vierdeurs sedan en als combi, die opviel door zijn boogvormige achterlichten. De basis van de auto deelde de Lancia Lybra met de Fiat Brava en met de combi Fiat Marea.
De benzineversies van de Lancia Lybra
Terwijl de Lancia Lybra zich door zijn hoogwaardige interieur en de tot de standaarduitrusting behorende veiligheidsfeatures zoals ABS, ESP en hoofdairbags en een verbeterd rijcomfort aftekende van de modellen van het moederconcern, waren de motoren identiek aan die van Fiat modellen. Er was keuze uit drie benzinemotoren. Als goedkoopste model werd de Lancia Lybra uitgerust met een 1,6 liter motor met vier cilinders en 76 kW (103 pk). Er was ook een krachtigere viercilindermotor verkrijgbaar, deze had een cilinderinhoud van 1,8 liter en een prestatievermogen van 96 kW (130 pk). Het topmodel met zijn 2,0 liter vijfcilindermotor beschikte over 110 kW (150 pk). De top benzinemodellen konden alleen tot 2001/2002 met een automatische vierversnellingsbak uitgerust worden. De kleine benzinemodellen kwamen standaard met een handmatige vijfversnellingsbak op de markt.
Twee commonrail diesels voor de Lancia Lybra
Als dieselmodel waren er een dieselmotor met een cilinderinhoud van 1,9 liter en een prestatievermogen van 77 kW (105 pk) evenals een commonrail dieselmotor met turbolading en 99 kW (133 pk) in de collectie opgenomen. Vanaf 2002 werd de grote diesel verbeterd, deze had voortaan een prestatievermogen van 110 kW (150 pk). In 2001 was de 1,9 liter motor verkrijgbaar met een verbeterd prestatievermogen van 81 kW (110 pk) en vanaf 2002 beschikte de Lancia Lybra met deze kleine dieselmotor vervolgens over 85 kW (115 pk). Deze werd standaard gecombineerd met een handmatige vijfversnellingsbak.