Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
170302_Lancia_Ypsilon-Unyca_19.jpg

Lancia Ypsilon

1 / 6
170302_Lancia_Ypsilon-Unyca_19.jpg
150918_Lancia_Francoforte_07.jpg
150918_Lancia_Francoforte_08.jpg
160413_Lancia_Nuova_Ypsilon_20.jpg
161129_HP_Lancia_Ypsilon_1.jpg
161129_Lancia_Ypsilon_2.jpg

Sterke punten

  • Elegant design
  • Zuinige dieselmotor
  • Stijlvol interieur voor zijn klasse

Zwakke punten

  • Weinig plek achterin
  • Vaag weggedrag
  • Geen zesbak

Lancia Ypsilon Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Ypsilon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.3 - 16.8s
Maximumsnelheid:153 - 190 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):95 - 157 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.6 - 6.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3778 x 1675 x 1435 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:202 - 1163 liter
Aanhangergewicht:280 - 400 kg

Het stijlvolle alternatief in de stad

De vierde generatie Lancia Ypsilon werd in 2011 voorgesteld en stond op hetzelfde platform van de Fiat 500, Fiat Panda en Ford Ka, maar gaf er een meer stijlvolle en luxueuze toets aan. Dat betekent dat het design wat meer uitgesproken mag zijn, terwijl de standaarduitrusting veel uitgebreider was dan bij zijn stalgenoten. Opvallend is dat het model nog steeds te koop is in Italië, waar de Ypsilon zelfs ongemind populair was dankzij zijn voordelige prijs. In België is Lancia al enkele jaren afwezig, maar het merk broedt op een comeback.

Interesse in een Lancia Ypsilon

Lancia Ypsilon tweedehands auto
Lancia Ypsilon nieuwe auto
Lancia Ypsilon dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lancia Ypsilon is een van de meest stijlvolle stadswagens in het B-segment, met de mogelijkheid om een tweekleurig koetswerk te bestellen. Bovendien heeft hij altijd 5 deuren.

  • Het motorenaanbod bestaat uit een 0.9 TwinAir, een 1.2-benzinemotor en een 1.3 MultiJet-dieselmotor. Vooral die laatste is interessant dankzij zijn zeer lage verbruik, al is het geen goede keuze als je binnen een LEZ woont.

  • Aan boord is de Ypsilon ook opvallend luxueus voor een stadswagen, met veel personalisatiemogelijkheden qua afwerking, materialen en kleuren.

  • Dankzij de compacte motoren en hun zeer lage theoretische CO2-uitstoot, is de Ypsilon goedkoop in te schrijven.

Alle belangrijke gegevens over de Lancia Ypsilon

Motoren

Bij zijn lancering kreeg de Lancia Ypsilon 3 motoren in het gamma: een 1,2 liter-benzinemotor van 69 pk als instapmotor, een 0.9 TwinAir-tweecilinder met 85 pk die een zeer laag theoretisch verbruik kon voorleggen, en een 1.3 MultiJet-turbodiesel van 95 pk die ook in de praktijk erg zuinig is. Helaas is een zesversnellingsbak niet te krijgen, elke Ypsilon heeft ofwel een manuele ofwel een geautomatiseerde vijfbak. Dankzij hun CO2-uitstoot van 99 g/km kregen de Ypsilon diesel en TwinAir destijds nog de aanschafpremie van 15% van de aanschafprijs, en ook vandaag zijn ze voordelig in te schrijven dankzij hun beperkte cilinderinhoud en CO2-uitstoot.

In Italië, de enige markt waar de Lancia Ypsilon vandaag nog wordt geleverd, heeft de kleine stadswagen ook de mild hybride 1.0 Hybrid van Fiat gekregen, met een vermogen van 69 pk. De TwinAir is er ook te bestellen op CNG, de 1.2 eventueel op LPG.

Afmetingen

De Lancia Ypsilon is een stadswagen uit het B-segment en is 3,84 meter lang, 1,68 meter breed en 1,55 meter hoog. Hij heeft altijd 5 deuren en 4 zitplaatsen, terwijl de koffer 245 tot 820 liter groot is. Het gewicht schommelt rond de 1.000 kilo en je kan tot 750 kilo trekken met een Ypsilon.

Uitvoeringen

Het modelgamma van de Ypsilon bestond uit de Silver, Gold en Platinum, maar de basisuitrusting was altijd uitgebreider dan bij zijn concurrenten, die vaak een goedkopere instapversie aanboden om de vanafprijs te drukken. Optioneel kon je ook zijdelingse airbags, xenonlampen en een automatische airco krijgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lancia Ypsilon is niet meer nieuw te koop in België, enkel in Italië is hij nog nieuw verkrijgbaar en kreeg hij zelfs een facelift in 2021.

Op de tweedehandsmarkt is deze vierde generatie eerder zeldzaam in België, met prijzen vanaf zo’n 6.000 euro. Ook de duurste exemplaren kosten minder dan 10.000 euro. Wil je meer aanbod, dan kan je in Italië terecht, waar je duizenden exemplaren vindt en zelfs een nagelnieuwe Ypsilon op de kop kan tikken.

Design-highlights en interieur

De Lancia Ypsilon mikte bij zijn debuut in 2011 op stijl en luxe en laat dat zien met een elegant koetswerk, dat zijn achterdeuren verbergt en te krijgen was met knappe metaalkleuren, desgewenst zelfs met een two-tone-lak. Zijn neus en zijn sierlijke, smalle achterlichten verwijzen naar de Delta uit hetzelfde tijdperk. Zelfs de lichtmetalen velgen zijn origineel vormgegeven.

Origineel stadswagentje

Ook aan boord onderscheidt de Lancia Ypsilon zich van de rest van het B-segment met een originele stijl, al worden de luxueuze ambities wat getemperd door een middelmatige afwerking, vooral op het dashboard. De tellers staan centraal op het dashboard gepositioneerd en de schakelpook van de versnellingsbak staat hoog op de middenconsole, waardoor je een beetje het gevoel hebt met een mini-MPV onderweg te zijn. Er zijn heel wat verschillende speciale edities en uitvoeringen geweest, waardoor er ook een grote verscheidenheid is qua aankleding en kleuren aan boord. De achterbank is echter niet zo ruim en de aflopende daklijn beperkt de hoofdruimte.

Rijhulp en veiligheid

De Lancia Ypsilon werd in 2015 voor het laatst getest door Euro NCAP en wist toen amper 2 sterren te behalen voor een ondermaatse bescherming van volwassenen aan boord en ook een gebrek aan veiligheidssystemen. In ons land waren zaken als ESP en zijdelingse airbags ook optioneel.

Alternatieven

De Lancia Ypsilon ging de concurrentie aan met de meer originele modellen uit het B-segment, genre Citroën DS3, Audi A1 en de Alfa Romeo MiTo. Maar ook de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Mazda2, Mini One, Kia Rio en Hyundai i20 vallen in hetzelfde segment. De Ypsilon is de keuze voor wie een origineel model zoekt aan een schappelijke prijs met enkele leuke luxesnufjes, maar wie niet al te veel belang hecht aan rijdynamiek of pittige motoren.

FAQ

Hoeveel kost de Lancia Ypsilon?
De Lancia Ypsilon is niet meer nieuw te koop in België. Tweedehands vind je al een exemplaar vanaf ongeveer 6.000 euro.
Wanneer komt de nieuwe Lancia Ypsilon?
Lancia is bezig aan een wedergeboorte en heeft belooft dat er een nieuwe Ypsilon op de markt komt in 2024.
Is de Lancia Ypsilon betrouwbaar?
De Lancia Ypsilon is over het algemeen een erg betrouwbare auto. De grootste problemen hebben betrekking op de weinig bestelde gerobotiseerde versnellingsbak en een probleem met de lichtschakelaar, die de lichten soms doet uitvallen.

Beoordelingen voor Lancia Ypsilon

15 Beoordelingen

4,3