Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Land Rover Freelander AS24 4.jpeg

Land Rover Freelander II

1 / 4
Land Rover Freelander AS24 4.jpeg
Land Rover Freelander AS24 1.jpeg
Land Rover Freelander AS24 2.jpeg
Land Rover Freelander AS24 3.jpeg

Sterke punten

  • Tijdloos knap design
  • Krachtige motoren
  • Luxueuze uitrusting

Zwakke punten

  • Hoge verbruikcijfers
  • Hoge onderhoudskosten
  • Aanvankelijk gevoelige techniek

Land Rover Freelander Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Land Rover Freelander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.8 - 14.3s
Maximumsnelheid:161 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):158 - 298 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6 - 12.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4423 x 1809 x 1687 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:498 - 795 kg

De compactste Land Rover wordt groot

In 1997 boorde Land Rover een nieuwe markt aan met de Freelander: hun eerste compacte SUV. Die werd dan ook zelden gekocht om ermee van de baan te gaan, en dus traden comfort en luxe nog meer op de voorgrond bij de ontwikkeling van de opvolger, de Freelander II. Die kwam op de markt in 2006 en was niet alleen verfijnder maar ook flink wat ruimer dan zijn voorganger.

Interesse in een Land Rover Freelander II

Land Rover Freelander II tweedehands auto
Land Rover Freelander II dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je naar een auto met de uistraling van een Range Rover tegen een lagere prijs? Dan kan je deze Freelander overwegen. Hij mag dan wel ouder zijn, maar ziet er stiekem klassevoller uit dan de Discovery Sport die hem opvolgde.

  • Dat blijft niet alleen bij de looks, want de tweede generatie Freelander kon ook luxueus aangekleed worden. Zelfs in zijn basisvorm was hij uitermate comfortabel.

  • Dat betekent echter niet dat een Freelander zich enkel thuis voelt op het asfalt, wel integendeel. Het gros van de modellen kreeg vierwielaandrijving, en de bodemvrijheid was eveneens opgewassen tegen wat ruiger terrein.

  • Bovendien werd iedere Freelander II voorzien van een sterke motor. Zelfs de basisversie was al 150 pk sterk, en de krachtigste motor pronkte met 241 pk.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Freelander II moest voldoen aan heel wat verwachtingen. Zo kochten sommigen hem om ermee door het terrein te ploeteren, terwijl anderen vooral op zoek waren naar een luxueuze en krachtige SUV. Het motorengamma bevat dus een aantal verschillende mogelijkheden.

Dat begint bij een 2.2-liter dieselmotor die Land Rover ontwikkelde in samenwerking met PSA (Peugeot en Citroën). Dat blok levert ofwel 150 pk in de eD4 en TD4, ofwel 190 pk in de SD4. Die eD4 was de enige voorwielaangedreven versie van de Freelander II, terwijl zowel de TD4 als de SD4 het met permanente vierwielaandrijving deden. Dat geldt ook voor de benzineversie, die aanvankelijk als i6 een 3.2-liter zescilindermotor kreeg met 233 pk. Na de facelift in 2012 werd die vervangen door een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 241 pk onder de noemer Si4. De meeste motoren werden standaard aan een automaat gekoppeld, en enkel bij de eD4 en de TD4 kon je kiezen voor een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Afmetingen

De Land Rover Freelander groeide in zijn tweede generatie aanzienlijk in vergelijking met zijn voorganger, en was ook enkel als vijfdeurs SUV verkrijgbaar. Zo was ieder exemplaar 4,50 meter lang, 1,90 meter breed en 1,74 meter hoog. Het leeggewicht variëerde afhankelijk van de gekozen motorisatie van 1,7 tot 1,9 ton.

Een grotere auto betekende meer binnenruimte, en zo werd de Freelander II een ruime luxe-SUV. Voorin zat je riant in de comfortabele armstoelen, terwijl de achterbank breed genoeg was voor drie volwassenen. Ook over de koffer viel niet te klagen dankzij een standaardvolume van 740 liter, en met de achterbank neergeklapt ontstaat 1.670 liter ruimte.

Varianten

In tegenstelling tot de eerste generatie was deze Freelander II niet verkrijgbaar als kortere cariant met drie deuren. Ook de versie waarbij het achterste gedeelte van het dak eraf kon, werd achterwege gelaten. Die frivolere modellen maakten plaats voor een volwassen vijfdeurs SUV, de enige koetswerkvorm waarin je de Freelander II kon krijgen. Door de jaren heen werd het design wel licht bijgewerkt. De eerste facelift in 2010 voegde nieuwe bumpers, andere verlichting en een modernere grille toe terwijl de dieselmotoren klaargestoomd werden voor de Euro 4-norm. In 2012 werd het interieur onder handen genomen, met een duidelijker premiumgevoel tot gevolg.

Prijzen

De Land Rover Freelander is niet meer nieuw verkrijgbaar sinds 2014, wanneer hij vervangen werd door de Discovery Sport. Je bent dus aangewezen op de tweedehandsmarkt indien je er eentje wil, en dan moet je er vaak nog een flinke duit voor over hebben. De goedkoopste exemplaren van de tweede generatie duiken op vanaf zo’n 6.000 euro, maar dan gaat het vaak om karig uitgeruste, voorwielaangedreven auto’s met hoge kilometerstanden. Voor een goed onderhouden TD4 mag je eerder rekenen op 10.000 euro, en een sterkere SD4 is ongeveer 12.000 euro waard. De benzines zijn echter het meest gewild, en daar rijzen de kosten werkelijk de pan uit. Je vindt ze niet voor minder dan 20.000 euro, met zelfs uitschieters tot 27.000 euro.

Design

Buitenzijde

De eerste Freelander was een schot in de roos voor Land Rover, dus de tweede generatie bleef trouw aan het geliefde design van zijn voorganger. De Britten hadden echter wel lessen getrokken uit het gebruik van de Freelander I, want die werd maar zelden ingezet als offroader. Daarom lag de nadruk bij de tweede generatie meer op luxe en ruimte, waardoor de opvolger niet alleen flink wat groter maar ook veel volwassener oogde. Er was geen avontuurlijke driedeurs variant met opendak meer, en iedere Freelander II werd een klassevolle SUV met vijf handige deuren en een enorme binnenruimte. Van buitenaf werd het design dan weer strakgetrokken, en voorzien van knappe koplampen met LED-dagrijlichten.

Binnenzijde

De binnenkant van de Freelander II betekende eveneens een kleine revolutie, want op het eerste gezicht waan je je in een product met een ‘Range Rover’-opschift op de klep. De auto heeft namelijk ruimte te over, en indien je hem in de juiste versie vindt zijn de stoelen bekleed met kwalitatief leer en voorzien van heerlijk comfortabele armsteunen. De bouwkwaliteit is trouwens ook niet verkeerd, en vooral op dat vlak onderscheidt de Freelander II zich van zijn voorganger.

Veiligheid

Bij zijn lancering in 2006 was de Land Rover Freelander II de veiligste auto in zijn segment. Hij was namelijk de eerste ‘Compacte SUV’ die de topscore van vijf op vijf sterren wist te behalen bij zijn botsproeven. Het moet wel gezegd dat de criteria van de Euro NCAP door de jaren heen sterk verstrengd zijn, dus de Freelander zal minder veilig zijn dan een hedendaagse SUV. Voor zijn tijd was hij echter uitstekend beveiligd met standaard airbags vooraan en zijdelings en zelfs een knie-airbag voor de bestuurder – wat destijds nog allesbehalve evident was.

Alternatieven

Wanneer de eerste Land Rover Freelander in 1997 op de markt kwam, was er nog betrekkelijk weinig concurrentie. Dat was echter volledig anders voor de Freelander II, die de SUV’s gedurende zijn levensduur als aardappelen uit de grond zag schieten. Zo kwam Audi met een Q5 en BMW met een X3, bracht Mercedes-Benz een GLK op de markt en kon je bij Volvo terecht voor een XC60 die zelfs wat onderdelen deelde met de Land Rover.

FAQ

Waarop moet ik letten als ik een Land Rover Freelander koop?
De Land Rover Freelander II is een relatief betrouwbare auto, al zijn er wel aandachtspunten. Die beperken zich vaak tot de modellen voor de facelift, die gevoelige automatische versnellingsbakken en differentiëlen hadden en waarbij de 2.2-liter dieselmotor stuk ging bij gebruik van goedkope brandstof of olie. Die klachten werden grotendeels verholpen bij de modeljaarupdate van 2011.
Had de Land Rover Freelander altijd vierwielaandrijving?
De meeste exemplaren van de Land Rover Freelander II waren voorzien van permanente vierwielaandrijving, op de instapper na: de eD4. Die kreeg wel dezelfde motor mee als de TD4, maar stuurde het vermogen enkel naar de voorwielen.

Beoordelingen voor Land Rover Freelander

18 Beoordelingen

4,4