Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24 Range Rover Evoque 2021 banner

Land Rover Range Rover Evoque

1 / 4
AS24 Range Rover Evoque 2021 banner
AS24 Range Rover Evoque 2021 statisch profiel
AS24 Range Rover Evoque 2021 statisch achter
AS24 Evoque interieur

Sterke punten

  • Echt Range Rover-comfort
  • Elegant design
  • Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

  • Hoog gewicht
  • Krappere binnenruimte
  • Hoge prijzen

Land Rover Range Rover Evoque Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Land Rover Range Rover Evoque, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.3 - 12s
Maximumsnelheid:180 - 242 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):43 - 201 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.9 - 8.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4355 x 1965 x 1605 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:472 - 1445 liter
Aanhangergewicht:383 - 799 kg

Het Range Rover-recept, maar compacter

In 2011 verraste Land Rover vriend en vijand met een compactere, meer toegankelijke variant van zijn Range Rover. Die Evoque zit inmiddels in zijn tweede generatie, en ruilt daar zijn experimentele carrosserievarianten in voor meer verfijning en elektrificatie.

Interesse in een Land Rover Range Rover Evoque

Land Rover Range Rover Evoque tweedehands auto
Land Rover Range Rover Evoque nieuwe auto
Land Rover Range Rover Evoque dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ben je gek van Range Rovers, maar mag het toch wat compacter zijn? Dan ben je bij de Evoque aan het juiste adres. Hij ziet eruit als de bekende opper-SUV, maar combineert dat met een formaat dat je in de stad nog kwijt kan.

  • Dat betekent daarom niet dat de auto zoveel minder ‘Range Rover’ is: ook de Evoque legt de nadruk op comfort, en biedt dan ook een boterzachte en verfijnde rijervaring.

  • Sinds zijn tweede generatie is de Evoque volwassen geworden, en heeft hij zijn wulpse vormen en carrosserievarianten (zoals de driedeurs- en zelfs cabrioversies) achterwege gelaten voor een strakkere snuit.

  • Ook op motorisch vlak is deze Range Rover helemaal mee. Zo kan je hem bestellen met een moderne plug-inhybride aandrijflijn die wel 60 kilometer aan elektrische actieradius moet bieden.

Belangrijke gegevens

Motoren

De kleinste der Range Rovers biedt een uitgebreid gamma aan motoren, maar in alle gevallen gaat het om relatief compacte blokken. Zo vind je in het vooronder van geen enkele nieuwe Evoque meer dan vier cilinders, en komen de benzine-instapper en de plug-inhybride zelfs uitgerust met driecilindermotoren.

Om met de benzinemotoren te beginnen, krijg je de keuze uit twee verschillende motorblokken maar wel vier vermogens. De basisversie, genaamd P160, haalt 160 pk uit een 1.5-liter driecilindermotor. De overige motorisaties, de P200, P250 en P300, worden voorzien van een 2.0-liter viercilindermotor die respectievelijk 200 pk, 250 pk of 300 pk produceert. Die laatste drie versies krijgen meteen ook vierwielaandrijving mee, terwijl de P160 zijn kracht naar de voorwielen stuurt. Alle benzinemotoren worden standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat.

Op dieselvlak is er iets minder keuze. Zo krijgt iedere Range Rover Evoque op diesel een 2.0-liter viercilindermotor in het vooronder, maar levert die naargelang de versie een verschillend vermogen en drijft die andere wielen aan. De instapper, de D165, biedt daarin 165 pk en de keuze tussen voor- of vierwielaandrijving. De D200 stuurt te allen tijde 200 pk naar de vier wielen. Alle vierwielaangedreven versies krijgen standaard een negentrapsautomaat mee, terwijl de voorwielaangedreven D165 voorzien wordt van een handgeschakelde zesbak. Aanvankelijk stonden er ook dieselversies met 150, 180 en zelfs 240 pk in de catalogus, maar die werden omstreeks 2020 geschrapt.

In datzelfde jaar werd er een plug-inhybride versie aan het gamma toegevoegd onder de noemer P300e AWD. Die combineert de 1.5-liter driecilinder benzinemotor uit de P160 met een elektromotor op de achteras, goed voor in totaal 309 pk. Dat maakt van de P300e de snelste Evoque, met een 0-naar-100-tijd van 6,4 seconden. Daarnaast kan de auto 61 kilometer (WLTP) zuiver elektrisch rijden dankzij een accu van 15 kWh.

Afmetingen

Dat de Evoque de compactste Range Rover is, wil daarom nog niet zeggen dat het een kleine auto is. Met zijn lengte van 4,37 meter speelt hij mooi in de klasse van de C-segment SUV’s, maar vooral zijn breedte van 1,9 meter maken er een imposante auto van. Met 1,65 meter is hij ook iets hoger dan de gemiddelde concurrent, zoals de BMW X1, Audi Q3 of Mercedes-Benz GLA. Ook het gewicht is trouwens imposant te noemen: de lichtste Evoque weegt al bijna 1,8 ton en de plug-inhybride is de zwaarste met een leeggewicht van net geen 2,2 ton.

Toch voelt de Range Rover Evoque binnenin wat krapper dan je zou verwachten op basis van zijn buitenmaten. Voorin merk je daar maar weinig van met dank aan een riante zitpositie en comfortabele stoelen, maar achterin en in de koffer is de Evoque wat compacter dan zijn belangrijkste concurrenten. Zo is de bagageruimte van 472 liter wat kleiner dan die van pakweg een BMW X1 of Audi Q3, maar het verschil is snel vergeten indien je voor de strakke looks van de Evoque gevallen bent.

Uitvoeringen

De Range Rover Evoque staat in de configurator in meer uitrustingsniveaus dan je op twee handen kunt tellen. Instappen doe je met de basisversie de kortweg ‘Range Rover Evoque’ genoemd wordt, en die biedt eenvoudige 17-inchvelgen, zetels met manuele verstelling en stoffen bekleding en een handgeschakelde versnellingsbak indien je voor de dieselmotor kiest. Je krijgt wel meteen parkeersensoren voor- en achteraan mee, net als cruise control, smartphoneconnectiviteit, licht- en regensensoren en automatische klimaatregeling.

De ‘Evoque S’-versie voegt daar sportievere 18-inchvelgen, lederen bekleding en elektrisch bediende voorzetels aan toe, terwijl de ‘SE’ daar 20-inchvelgen van maakt en onder andere ook een audiosysteem van Meridian toevoegt. De ‘HSE’ staat nog een trapje hoger met zijn eigen 20-inchvelgen, LED-Matrixkoplampen en kwalitatiever leer en als ‘Autobiography’ komt de Evoque zowat full-option. Daarnaast kan je vrijwel ieder uitrustingsniveau als ‘R-Dynamic’ samenstellen, wat een sportiever sausje over de auto giet met eigen bumperwerk en sierdelen.

Prijzen

Ga je naar de Land Rover-dealer voor een nieuwe Range Rover Evoque, dan kom je er minstens 41.870 euro lichter buiten. Voor dat geld krijg je een exemplaar mee met een 2.0-liter dieselmotor die 165 pk naar de voorwielen stuurt langs een manuele zesversnellingsbak. De goedkoopste benzine kost iets meer, aan 42.290 euro, aangezien die meteen voorzien wordt van een automatische versnellingsbak. Moet het een plug-inhybride zijn, dan moet je wat langer sparen. De meest betaalbare P300e AWD is namelijk meteen een Evoque R-Dynamic S, en kost 62.830 euro.

Zoek je daarentegen tweedehands naar een Evoque, dan kan je vroege exemplaren op de kop tikken vanaf zo’n 35.000 euro. Dat zijn dan auto’s van modeljaar 2019, doorgaans voorzien van een dieselmotor en relatief weinig opties. Wil je een benzinemotor of meer uitrusting, dan kom je al snel in de buurt van 40.000 euro. De duurste gebruikte Evoques zijn ook hier de plug-inhybrides, waarbij je mag rekenen op minstens 55.000 euro

Design

Buitenzijde

Bij de lancering van zijn eerste generatie in 2011 bleek de Evoque meteen een schot in de roos. Zijn elegante styling – die met de medewerking van Victoria Beckham tot stand kwam – en zijn unieke driedeurs- en cabriovarianten spraken tot de verbeelding, terwijl het compacte formaat hem toegankelijk maakte voor zij die vroeger geen Range Rover konden overwegen. Sinds de overgang naar de tweede generatie speelt de Evoque het wat serieuzer en stoerder. In navolging van de grotere Range Rover Velar werd de carrosserie strakgetrokken en is de verlichting wat slanker. Ook de versies met drie deuren en met vouwdak moesten eraan geloven, waardoor iedere nieuwe Evoque nu een praktische vijfdeurs is.

Binnenzijde

Stap je binnen in een nieuwe Evoque, dan zou je bijna vergeten dat je in de kleinste Range Rover zit. De afwerkingskwaliteit is van hoog niveau, en ook de technologie moet niet onderdoen voor de grotere, duurdere broers. Zo beschikt iedere Evoque over een een kantelend aanraakscherm voor de bediening van het infotainment, terwijl de klimaatregeling daaronder zijn eigen touchscreen krijgt met twee aparte draaiknoppen erop. Op de basisversie na krijgt de SUV ook een digitaal instrumentarium achter het typisch blokkige Range Rover-stuurwiel. De cabine straalt dus luxe uit, en voorin zit je ook comfortabel in de zachte stoelen.

Veiligheid

Bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests in 2019 werd de Range Rover Evoque beloond met de volle vijf op vijf sterren. Dat dankt hij niet alleen aan zijn uitgebreide passieve bescherming zoals airbags, maar ook aan heel wat standaard aanwezige actieve hulpmiddelen. Zo krijgt iedere Evoque meteen een rijstrookassistent en een noodremassistent mee, wordt het model standaard voorzien van cruise control en wordt er ook steeds een vermoeidheidsdetectiesensor geïnstalleerd voor de bestuurder.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een Range Rover Evoque, dan is de kans groot dat je niet met gelijk welke andere compacte SUV genoegen neemt. De grootste concurrent komt misschien wel uit eigen huis, want voor iets minder geld krijg je een ruimere Land Rover Discovery Sport mee. Aan de andere kant van het JLR-gamma vind je ook de Jaguar E-Pace op hetzelfde platform, en die biedt wat meer rijdynamiek tegen een iets hogere prijs. Mag het toch Duits zijn, dan kan je ook bij BMW terecht voor een X1 of bij Audi voor een Q3, terwijl de GLA bij Mercedes-Benz iets compacter en minder stoer voor de dag komt.

FAQ

Hoeveel kost de Range Rover Evoque?
De Range Rover Evoque heeft een catalogusprijs van minstens 41.870 euro, en daarvoor krijg je de D165-basisdiesel met manuele zesbak. Op de tweedehandsmarkt ben je iets minder duur af: daar beginnen de oudste exemplaren van deze generatie vanaf 35.000 euro.
Is de Range Rover Evoque er als hybride?
Ja, die heet P300e. Hij gebruikt een 1.5-driecilinder benzine met een elektromotor en heeft een systeemvermogen van 309 pk. Een batterij van 15,0 kWh zorgt voor een elektrisch rijbereik van 61 kilometer.

Beoordelingen voor Land Rover Range Rover Evoque

18 Beoordelingen

4,9