Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus lbx morizo rr 51

Lexus hybride

1 / 8
lexus lbx morizo rr 51
lexus-lbx-morizo-rr-4
Lexus CT 200h AS24 3.jpeg
Lexus CT 200h AS24 2.jpeg
lexus-ux-300e-side
lexus_lbx_cool_76.jpeg
2nd Gen Lexus RX 400h Static 04
lexus-banner-l-01.jpg

Lexus Hybride: krachtig maar zuinig

Lexus staat niet alleen bekend om zijn luxe auto's, maar ook om hun zuinigheid. Als onderdeel van Toyota profiteert Lexus van de uitgebreide kennis van het moederbedrijf op het gebied van hybridetechnologie. Toyota was een van de pioniers die investeerde in deze technologie, en zowel Toyota als Lexus plukt nu de vruchten van deze innovatie. Lees meer

Highlights van Lexus hybride

  • Krachtige aandrijflijnen
  • Altijd een automaat
  • Laag verbruik
  • Regeneratief remmen

Welke Lexus hybride modellen zijn leverbaar?

Lexus heeft een breed scala aan hybride modellen die aansluiten op diverse behoeften en budgetten. Van compacte modellen tot ruime SUV's, er is voor elk wat wils. De volgende Lexus hybride modellen zijn verkrijgbaar:

Modellen en uitvoeringen Toyota hybride

Lexus CT:

Slechts weinig concurrenten in dit segment waren er zo vroeg bij op het gebied van hybridetechniek als Lexus. Deze zuinige techniek vind je al op het compacte model van Lexus: de CT. De Lexus CT Hybrid is een compacte luxe hatchback die de hybridetechniek van de Toyota Prius leent. Voorin de CT 200h ligt een 1,8-liter viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor en een traploze CVT-automaat. De elektromotor ontvangt zijn energie van een compacte accu, die wordt opgeladen door gerecupereerde rem- en rolenergie. De verbrandingsmotor zelf levert 99 pk, terwijl de elektromotor goed is voor 82 pk. Samen komt het vermogen uit op 136 pk. Een verbruik van 4 l/100 kilometer is makkelijk haalbaar. In 2021 ging het model met pensioen.

Lexus LBX:

In 2024 bracht Lexus de LBX op de markt. Het is geen directe opvolger van de CT, maar wel het compactste huidige model in de Lexus line-up. Het model deelt veel techniek met de Toyota Yaris Cross Hybrid, zoals de aandrijflijn en het platform. Lexus biedt de LBX alleen aan als hybride model. Het model combineert een 1,5-liter driecilinder benzinemotor – die ook in de Yaris Cross ligt - met een elektromotor. Het totale systeemvermogen is 136 pk, met een maximaal koppel van 185 Nm. Dit is 6 pk meer dan de Yaris Cross Hybrid 130, dankzij aanpassingen in de software en een andere balansas.

Lexus UX:

De Lexus UX is ook geen directe opvolger van de CT, maar nam wel zijn rol in als kleinste Lexus, voordat de LBX op de markt kwam. Deze compacte SUV beschikt ook over hybridetechnologie. De UX 250h maakt gebruik van een atmosferische 2,0-liter benzinemotor, gekoppeld aan een elektromotor, wat resulteert in een totaal systeemvermogen van 184 pk. Hoewel elektrisch rijden slechts beperkt mogelijk is, biedt de UX 250h een indrukwekkend WLTP-verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 120 g/km. Het model is leverbaar met voorwiel- en vierwielaandrijving. Ook is er een elektrische variant: de UX 300e.

Lexus NX:

Wie meer ruimte zoekt, kan bij Lexus instappen in de Lexus NX. Dit model is er als een normale hybride – zonder stekker – maar ook als een plug-in hybride, met stekker. De NX 350h wordt aangedreven door een krachtige 2,5-liter benzinemotor met een Atkinson-cyclus, die alleen al goed is voor 190 pk. In combinatie met de elektromotor levert dit een gecombineerd vermogen van 242 pk op. Ondanks deze prestaties verbruikt hij slechts tussen de 5,6 en 5,9 liter per 100 kilometer, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 129 g/km. De NX 350h is beschikbaar met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving.

De NX 450h+ deelt dezelfde benzinemotor als de NX 350h, maar met een iets lagere output van 5 pk. De elektromotor compenseert dit verschil, waardoor het totale vermogen op de wielen 309 pk bedraagt. Deze versie van de NX is uitsluitend verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Met een plug-in hybride aandrijflijn heeft de NX 450h+ een gemiddeld verbruik van slechts 0,9 liter per 100 kilometer volgens de WLTP-cyclus, met een CO2-uitstoot van 20 g/km. De batterij heeft een capaciteit van 18,1 kWh, waardoor de NX450h+ op papier 69 kilometer elektrisch kan afleggen.

Lexus RX:

In 1998 lanceerde Lexus zijn allereerste SUV: de RX. De introductie van de RX 400h in 2005 markeerde een mijlpaal als de eerste luxe SUV met hybride-aandrijflijn. Vanaf het begin was de RX een wereldwijd succes, met meer dan 3,5 miljoen verkochte exemplaren tot op heden. De vijfde generatie van de Lexus RX maakte zijn debuut in juni 2022, met leveringen die begonnen in het tweede kwartaal van 2023. Deze generatie is leverbaar als hybride en plug-in hybride.

De Lexus RX 350h levert een vermogen van 245 pk en een koppel van 335 Nm. Onder de motorkap bevindt zich een 2,5-liter viercilinder benzinemotor en op de achteras een elektromotor. Deze combinatie stelt de Lexus RX 350h in staat om in 8,0 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,4 tot 6,6 liter per 100 kilometer.

Voor wie op zoek is naar meer vermogen, is er de RX 500h, het topmodel in het assortiment. Deze variant combineert een 2,4-liter viercilinder turbobenzinemotor met een zestraps automatische transmissie en elektropower. Tussen de verbrandingsmotor en transmissie bevindt zich een elektromotor (e-axle) met een vermogen van 80 kW. Het systeemvermogen van de RX 500h bedraagt 371 pk, met een stevig koppel van 645 Nm. De DIRECT4-vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkracht over de voor- en achteras. De prestaties zijn indrukwekkend, met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 5,9 seconden. In tegenstelling tot de RX 350h, maakt de RX 500h gebruik van een conventionele zestrapsautomaat in plaats van een CVT.

De RX 450h+ is een plug-in hybride variant van de Lexus RX. Het '+' symbool duidt hierop, wat aangeeft dat het een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) betreft. Deze stekkerhybride heeft een systeemvermogen van 306 pk en een indrukwekkend maximumkoppel van 572 Nm. Met een accupakket van 18,1 kWh kan dit model volgens de WLTP-testnorm tot 65 kilometer volledig elektrisch rijden. In de EV-modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/u.

Lexus ES:

Wie een zuinige zakensedan zoekt, kan ook bij Lexus aankloppen. Voor de ES namelijk. In België wordt de Lexus ES uitsluitend aangeboden als de hybride ES 300h. Deze variant maakt gebruik van de vierde generatie van Toyota's zelfopladende hybridetechnologie, waardoor opladen via een stekker niet nodig is, zoals bij een plug-in hybride. Ook in deze auto laadt de verbrandingsmotor de batterij tijdens het rijden op, waardoor langdurig elektrisch rijden niet mogelijk is, maar kortere ritten in de stad wel elektrisch kunnen worden afgelegd.

De aandrijflijn van de ES 300h bestaat uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 178 pk en een koppel van 221 Nm. De elektromotor draagt bij met 120 pk en 202 Nm koppel, waardoor het totale systeemvermogen van de ES 300h uitkomt op 218 pk en 221 Nm koppel. Het vermogen wordt overgebracht op de voorwielen via een CVT-automaat. Hoewel de ES 300h geen indrukwekkende prestaties levert, blinkt hij uit in zuinigheid, met een theoretisch verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer, wat opmerkelijk is voor een auto met een leeggewicht van 1.655 kg.

Lexus LS:

Sinds 2007 is de Lexus LS – het topmodel van Lexus - verkrijgbaar als hybride model. In de vijfde generatie – die sinds 2018 op de markt is - LS 500h wordt een krachtige V6-benzinemotor met een vermogen van 299 pk en een koppel van 350 Nm gecombineerd met een elektromotor die 179 pk en 300 Nm levert. Het samenspel van deze componenten resulteert in een totale systeemoutput van 359 pk, wat voldoende is om in slechts 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Hoeveel kost een Lexus Hybride?

Nieuwprijzen

Voor een LBX vraagt Lexus minimaal 36.000 euro. De prijs van een Lexus UX 300h start in 2024 bij ongeveer 45.000 euro, terwijl je bij een Lexus NX 350h al moet denken aan minimaal 65.000 euro. Stevige prijzen, maar daar staat wel een uitgebreide Lexus-garantietermijn van 10 jaar tegenover. Een RX 350h start bij 94.000 euro. Voor een hybride ES vraagt het merk minimaal 62.000 euro en voor een LS ben je minimaal 150.000 euro kwijt.

Prijzen van occasions

Een Lexus hybride is als occasion veel voordeliger. De goedkoopste Lexus hybride occasion is er vanaf ongeveer 7.000 euro. Voor dat bedrag krijg je een Lexus CT 200h. Prijzen lopen flink op voor grotere modellen.

De prijzen van de hybride Lexus-modellen die we in dit overzicht hebben behandeld, zetten we hieronder in een overzicht.

  • Lexus CT – van 7.000 tot 22.000 euro
  • Lexus UX – van 28.000 tot 72.000 euro
  • Lexus NX – van 22.000 tot 85.000 euro
  • Lexus RX – van 15.000 tot 140.000 euro
  • Lexus ES – van 30.000 tot 80.000 euro
  • Lexus LS – van 40.000 tot 130.000 euro

FAQ

Hoe werkt de hybridetechnologie van Lexus?
Lexus hybride modellen hoef je niet op te laden, tenzij je een plug-in hybride model hebt. De reguliere hybride modellen combineren een traditionele verbrandingsmotor met een of meer elektrische motoren. De auto kan automatisch schakelen tussen de motor, de elektromotor of een combinatie van beide, afhankelijk van wat het meest efficiënt is.
Moet ik een Lexus hybride model opladen?
Nee, tenzij je een plug-in hybride hebt. Een reguliere Lexus-hybride kan zichzelf opladen. De verbrandingsmotor zorgt voor energie. Daarnaast kan de auto tijdens het remmen zichzelf opladen.