Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexuses300h19.jpg

Lexus ES

1 / 5
lexuses300h19.jpg
lexuses300h27.jpg
lexuses300h46.jpg
my23eseu11.jpg
lexuses300h05.jpg

Sterke punten

  • Ruimte aan boord
  • Comfort bijna op niveau LS
  • Zuinige hybride aandrijflijn

Zwakke punten

  • Maar één aandrijflijn, geen plug-in hybride
  • Infotainmentsysteem voor de update
  • Enkel als berline

Lexus ES 300 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lexus ES 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.9 - 8.9s
Maximumsnelheid:180 - 180 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):100 - 106 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.4 - 4.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4975 x 1865 x 1445 mm
Portieren:4
Kofferruimte:470 - 470 liter
Aanhangergewicht:470

Luxelimousine voor een redelijk budget

Eind 2018 kwam de Lexus ES voor het eerst op onze markt als vervanger van de GS, maar in de VS en Japan was dit al de zevende generatie. Het leek op een downgrade van de GS, met zijn Toyota Camry-basis, maar niets bleek minder waar: Lexus had grondig gewerkt aan het model om het gelijk te trekken met de grotere LS, zowel qua design als qua uitrusting. In ons land is hij enkel te koop als zelfladende hybride ES 300h, in andere landen zijn er ook gewone benzinemotoren te krijgen.

Interesse in een Lexus ES

Lexus ES tweedehands auto
Lexus ES nieuwe auto
Lexus ES dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Aan boord van de Lexus ES worden de passagiers verwend, niet enkel vooraan, maar ook achteraan bij de hogere uitrustingsniveaus met elektrisch instelbare en verwarmde zetels, gordijntjes en een eigen bediening voor de klimaatcontrole en het entertainment.

  • De ES is een erg grote berline van bijna 5 meter lang, wat ook zorgt voor een uitstekende binnenruimte, ook achterin.

  • De ES wordt in ons land steeds geleverd als hybride 300h, op basis van een 2,5 liter-viercilinder. Het is een zuinige krachtbron, die het mogelijk maakt om onder de 6 l/100 km te blijven in de praktijk.

  • De prijs is vergelijkbaar met de premium Duitse concurrentie, maar de uitrusting van de ES is veel uitgebreider, die enkel maar verbetert bij de hogere uitrustingsniveaus.

  • Het infotainmentsysteem van de ES was bij lancering nog het oude systeem met touchpad, maar in 2022 kreeg het model een update met het nieuwe, grotere en dichter geplaatste aanraakscherm.

Alle belangrijke gegevens over de Lexus ES

Motoren

In België is de Lexus ES maar met één aandrijflijn geleverd: de zelfladende hybride 300h, op basis van een atmosferische 2,5 liter-viercilinder benzinemotor met een systeemvermogen van 218 pk en 300 Nm. Die krachtbron wordt steeds gekoppeld aan een traploze CVT-automaat. De ES 300h kan in 8,9 seconden van 0-100 km/u accelereren en haalt een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Het normverbruik bedraagt 5,3 l/100 km, de CO2-uitstoot is 121 g/km. In de praktijk kan je rekenen op een verbruik van ongeveer 6 l/100 km, ook als je veel snelwegkilometers doet. Binnen de stad is deze hybride motorisatie nog een stukje zuiniger.

Afmetingen

De Lexus ES is een grote reisberline, met een lengte van 4,98 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,45 meter. Het leeggewicht bedraagt 1.740 kilo en de brandstoftank is 50 liter groot. Aan boord is er plaats voor 5 personen, de koffer is 454 liter groot maar is niet uitbreidbaar, op een skiluik na. Een trekhaak monteren is niet mogelijk op de ES.

Uitvoeringen

De Lexus ES is te bestellen in 6 verschillende uitvoeringen: de Base, de F Sport Design, Explore Line, Executive Line, F Sport Line en de Privilege Line. De standaarduitrusting is echter zeer uitgebreid, met het Lexus Safety System + inclusief noodremhulp met detectie van zwakke weggebruikers, adaptive cruise control, een grootlichtassistent, rijstrookassistent, dodehoekmonitor, een 8-duims aanraakscherm voor het infotainmentsysteem, parkeersensoren voor- en achteraan, een schuif/kanteldak, automatische airco in twee zones, een lederen interieur, elektrische en verwarmde zetels vooraan, een elektrisch instelbaar stuur, akoestisch glas en LED-koplampen.

Toch kan je de Lexus ES nog veel luxueuzer aankleden, want in de Privilege Line heb je Performance-schokdempers, LED-matrixkoplampen, een head-up display, een 12,3-duims aanraakscherm, 360°-camera, een inductielader voor smartphones, een verwarmd stuurwiel, houten sierpanelen, zonneschermen voor de zijruiten achterin, luxezetels met semi-anilineleder en ventilatie, elektrisch instelbare zetels met verwarming achterin, een Mark Levinson-audiosysteem met 17 luidsprekers en optioneel zelfs digitale achteruitkijkspiegels.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lexus ES is nieuw te koop vanaf 55.700 euro voor de Base, tot 72.800 euro voor de Privilege Line. De inschrijving kost in Vlaanderen niet zoveel, 140,74 euro BIV en 542,77 euro jaarlijkse wegenbelasting, maar in Brussel en Wallonië wordt hij afgestraft door zijn grotere cilinderinhoud: 2.478 euro BIV en een jaarlijkse verkeersbelasting van 650,36 euro.

Het tweedehands aanbod in ons land is niet erg groot bij de Lexus ES, hij blijft minder populair dan de Duitse premiumberlines en -breaks. Je vindt een gebruikt exemplaar vanaf 33.000 euro, de kilometerstanden vallen alleszins mee aangezien de ES nog niet zo lang op de markt is bij ons, en de uitrusting is altijd in orde.

Design-highlights en interieur

De Lexus ES 300h lijkt op een iets kleinere versie van de luxelimousine LS, hij neemt dan ook zijn puntige koplampen en zijn grote grille over. Het is een forse auto, met een lengte van bijna 5 meter, die zich duidelijk onderscheidt van de Duitse concurrentie met zijn sierlijke lijnen, die echter niet iedereen zullen bekoren. In tegenstelling tot de Duitsers is de ES enkel als berline te koop, een praktische break zit er jammer genoeg niet in. Voor een meer praktische auto moet je bij de SUV’s van het merk zijn.

Eindelijk beter infotainmentsysteem

Aan boord zit je opnieuw in een volledig andere omgeving dan bij de Duitse premiumberlines, met een interieur dat vooral gericht is om comfort en ook een unieke stijl heeft. De materiaalkeuze is top, de ergonomie soms iets minder, vooral bij de modellen van voor 2022 met het infotainmentsysteem met touchpad, dat niet altijd even gemakkelijk te bedienen is en minder functies omvat dan bij de concurrentie. In 2022 kreeg de ES een update met een nieuw, groter en dichter geplaatst aanraakscherm. Apple CarPlay en Android Auto zijn natuurlijk ook aanwezig.

Qua uitrusting heb je in ieder geval niets te klagen, met altijd comfortabele lederen zetels, en optioneel zelfs achteraan elektrisch verstelbare zetels en een uitstekend Mark Levinson-audiosysteem, dat het beste is in zijn segment.

Rijhulp en veiligheid

De Lexus ES kreeg in 2018 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met uitstekende scores op elk onderdeel, zelfs boven de 90% voor de bescherming van volwassen inzittenden en kwetsbare weggebruikers. Het Lexus Safety System + wordt ook standaard meegeleverd, dat de volledige suite aan actieve veiligheidssystemen omvat, iets waar je bij de meeste andere merken flink voor moet bijbetalen.

Alternatieven

De Lexus ES gaat de concurrentie aan met de grote premiumberlines van de Duitse merken: de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6. De Lexus is meer gericht op comfort en biedt meer standaarduitrusting, maar de Duitsers slaan terug met veel uitgebreidere motorengamma’s en breakversies. Ook de Volvo S90 is een waardige concurrent. De Skoda Superb pocht met een vergelijkbare binnenruimte en is wat goedkoper, maar ook iets minder hoogwaardig afgewerkt.

FAQ

Is de Lexus ES hybride fiscaal voordelig?
Neen, omdat de Lexus ES een zelfladende hybride aandrijflijn heeft, is zijn officiële CO2-uitstoot hoger dan 50 g/km en komt hij dus niet in aanmerking voor een verhoogde fiscale aftrekbaarheid.
Wat is er nieuw aan de Lexus ES facelift?
De kleine facelift van begin 2022 gaf de Lexus ES een nieuw infotainmentsysteem en een nieuwe F Sport Line-uitvoering.
Hoeveel kost de Lexus ES 300h?
De Lexus ES 300h heeft een vanafprijs van 55.700 euro, 1.750 euro minder dan een BMW 520i berline.