Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Lexus IS 300h AS24 1

Lexus IS 300h

1 / 4
Lexus IS 300h AS24 1
Lexus IS 300h AS24 2
Lexus IS 300h AS24 3
Lexus IS 300h AS24 4

Sterke punten

  • Vooruitstrevend design
  • Zuinige hybridetechniek
  • Oerbetrouwbaar

Zwakke punten

  • Hoge (tweedehands-)prijzen
  • Bij ons enkel als hybride
  • Huilende CVT-automaat

Lexus IS 300 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lexus IS 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.2 - 8.4s
Maximumsnelheid:200 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):97 - 265 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 11.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4400 x 1720 x 1420 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:450 - 450 liter
Aanhangergewicht:450 - 455 kg

Tegen de stroom in

Lexus was altijd al het premiummerk voor de individualist. Dat kwam meer dan ooit tot uiting bij de lancering van de IS 300h, een auto met zo’n vooruitstrevend design dat hij ook vandaag nog tussen nieuwe premiumsedans zou mogen staan. Niet alleen vanbuiten was de IS echter hypermodern, want ook zijn hybride aandrijfijn vond een mooie balans tussen sportiviteit en zuinigheid.

Interesse in een Lexus IS 300h

Lexus IS 300h tweedehands auto
Lexus IS 300h dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zoek je een premiumwagen met een individualistisch karakter, dan is een Lexus doorgaans geen verkeerde keuze. De Japanners schermen namelijk op het niveau van de Duitse Drie, maar dan steeds op een eigenzinnige manier.

  • Dat geldt des te meer voor de IS 300h, waarmee Lexus de designconventies van zijn tijd tartte. Het resultaat vroeg dan ook wat gewenning, maar blinkt vandaag nog steeds uit in zijn elegantie en sportiviteit.

  • Ook onderhuids was de IS 300h een trendsetter, want hij combineerde Toyota’s expertise in hybride aandrijflijnen met een krachtigere motor en achterwielaandrijving.

  • De techniek blijft echter nog steeds ontwikkeld door Toyota, en dat betekent dat ook deze Lexus op motorisch vlak nagenoeg onverwoestbaar is.

Belangrijke gegevens

Motoren

In zijn twee eerste generaties stond de Lexus IS vooral bekend om zijn zescilindermotoren. Bij de derde generatie gooiden de Japanners het echter over een volledig andere boeg, en gingen ze hun expertise in hybridetechniek ook toepassen op de premiumsedan.

Daardoor is de Lexus IS bij ons enkel verkrijgbaar geweest als 300h, waarbij de ‘h’ staat voor ‘hybride’. Die combineert een 2.5-liter viercilinder benzinemotor die volgens de zuinige principes van de Atkinson-cyclus draait met een elektromotor in de transmissie. De elektromotor haalt zijn stroom uit een compacte accu die vanzelf wordt opgeladen met rem- en rolenergie – vandaar de naam ‘zelfopladende hybride’. De verbrandingsmotor is op zich goed voor 181 pk, en alles samen stuurt de aandrijflijn 223 pk naar de achterwielen langs een traploze CVT-automaat. Het resultaat is een verbruik van rond de 5 l/100 km, terwijl de IS 300h naar de 100 km/u accelereert in 8,3 seconden.

In andere markten was de derde generatie van de Lexus IS ook verkrijgbaar met andere motoren in het vooronder. Dat begon bij een IS 200t met 2.0-liter benzinemotor, en eindigde in Europa met de IS 250 met de 2.5-liter V6-motor uit de vorige generatie van de sedan. In Japan en de VS was er zelfs een IS 350 met een 3.5-liter V6-motor, goed voor 310 pk.

Afmetingen

De derde generatie van de Lexus IS was er ongeacht de markt in slechts één carrosserievorm: als sedan. Dat betekent dat de afmetingen overzichtelijk blijven: elke IS 300h is 4,67 meter lang, 1,81 meter breed en 1,43 meter hoog. Daarmee valt hij trouwens mooi in de categorie van de premium D-segment sedans, waar ook de Mercedes-Benz C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Reeks in spelen.

Qua binnenruimte moet de IS 300h eveneens niet veel onderdoen voor zijn Duitse concurrenten, al is hij niet de ruimste in zijn segment. Zo houdt hij het op 450 liter koffervolume, terwijl zowel de Mercedes als de BMW 30 liter meer bieden. Vergeet echter niet dat de Lexus steeds een hybride is, en de hybrideversies van de BMW en Mercedes telkens flink wat kofferruimte verliezen. Binnenin is de Lexus ruim genoeg voor vier personen of vijf goed bevriende personen, al kan de hoofdruimte achterin wat krap worden door die knappe, aflopende daklijn.

Varianten

Lexus verkocht zijn IS 300h gewoonlijk in vier uitrustingsniveaus: als Business Line, als Executive Line, als F-Sport Line en als Privilege Line. De Business Line was daarin de basisversie, en die kwam met een uitrusting die je maar net van een merk als Lexus zou tolereren. Zo bestond de interieurbekleding grotendeels uit stof en waren er geen verwarmde zetels aanwezig. Bij de Executive waren leer en zetelverwarming wel van de partij, en de F Sport Line goot daar een sportiever sausje over met dynamischer bumperwerk, stevigere ophanging, een ander bestuurdersdisplay en stoerdere bekleding. De Privilege Line kwam dan weer zo full option dat je bijna niks meer kon toevoegen, met bijvoorbeeld geventileerde zetels in de standaarduitrusting.

Prijzen

De Lexus IS 300h verdween bij ons uit de catalogus in 2020, waardoor je tegenwoordig op de tweedehandsmarkt moet gaan kijken indien je er eentje wil. Daar kom je echter al vaak van een kale reis terug, want de IS 300h houdt zijn waarde opmerkelijk goed vast. Zo moet je moeite doen om er eentje te vinden voor minder dan 20.000 euro – en weet dat het dan al vaak gaat om modellen van bouwjaar 2013. Voor een mooi onderhouden exemplaar van na de facelift in 2016 mag je rekenen op minstens 26.000 euro, en de latere modelletjes tikken nog gemakkelijk de 30.000 euro aan.

Design

Buitenzijde

In zijn beginjaren speelde Lexus het design van zijn auto’s vaak nog wat veiliger. Zo waren de eerste en tweede generatie van de IS ontegensprekelijk knappe auto’s, maar ze keken meer af bij de Duitse drie dan ertegen in te gaan. Dat veranderde compleet bij de introductie van deze derde generatie van de IS. Die pronkte namelijk met zo’n vooruitstrevend design dat andere premiumfabrikanten plots bij Lexus gingen spieken voor inspiratie. Kijk bijvoorbeeld maar naar die koplampen met losstaande LED-dagrijlichten, de achterlichten met L-lichtsignatuur of het scherpe lijnenspel dat de achterpartij op sportieve wijze verbindt met de flanken. Daardoor ziet een IS 300h er zelfs een decennium na zijn lancering nog uit als een gloednieuwe auto, hoewel hij inmiddels al niet meer verkocht wordt in onze contreien.

Binnenzijde

Ook binnenin zou je niet zeggen dat de IS 300h zo’n tien jaar geleden ontworpen werd – op misschien de bediening van het infotainmentsysteem na. Daarvoor hield Lexus destijds namelijk nog vast aan een soort muisje in de middenconsole, terwijl concurrenten zich gingen specialiseren in steeds responsievere aanraakschermen. Los daarvan is een IS 300h een droom om in te vertoeven dankzij zijn sublieme bouwkwaliteit, een dynamisch en toch samenhangend design en een fijne zithouding die de cabine doet aanvoelen als een ware cockpit om je heen.

Veiligheid

De Lexus IS 300h kreeg een uitstekende veiligheidsscore voor zijn tijd. Zo beloonde de Euro NCAP hem met de volle vijf op vijf sterren na zijn crashtests in 2013, met goede punten voor zowel bescherming van volwassen inzittenden als kinderen en zelfs voetgangers. In het geval van een aanrijding beschikt de IS namelijk standaard over een actieve motorkap die omhoog komt om de val van een voetganger op te vangen, en toen hadden nog niet veel auto’s deze functie. Daarnaast beschikt de auto natuurlijk ook over een resem airbags, van zij-airbags achteraan tot knie-airbags voor zowel de bestuurder als de voorste passagier.

Alternatieven

Met de IS wou Lexus het vooral opnemen tegen de Duitste Drie: BMW met de 3 Reeks, Mercedes-Benz met de C-Klasse en Audi met de A4. Volvo speelt daarnaast in deze klasse met de S60 maar individualisten die toch voor de Lexus zouden kiezen, kunnen ook een Jaguar XE of een Infiniti Q50 overwegen.

FAQ

Is de Lexus IS 300h altijd een hybride?
In België is de derde generatie van de Lexus IS enkel als 300h verkocht, en dat is de hybrideversie. Elders waren er ook modellen met benzinemotoren verkrijgbaar, maar bij ons niet.
Is een Lexus IS 300h gewoon een chique Toyota?
Lexus is het luxemerk van de Toyota-groep, maar dat betekent niet dat de IS 300h gewoon een Toyota in een andere carrosserie is. De auto beschikt over een compleet andere motor, hoewel het hybridesysteem dezelfde doordachte principes volgt. De Lexus IS 300h is zelfs achterwielaangedreven, en dat is bij Toyota’s doorgaans zelden het geval.