Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-lfa-front

Lexus LFA

1 / 3
lexus-lfa-front
lexus-lfa-side
lexus-lfa-back

Sterke punten

  • Super-exclusief
  • Magnifiek motorgeluid
  • Verbluffende prestaties
  • Zo worden ze nooit meer gemaakt

Zwakke punten

  • Gelimiteerd tot 500 exemplaren
  • Onbetaalbaar
  • Nukkige versnellingsbak

Lexus LFA: laatste der Mohikanen met goddelijk geluid

Wat de inmiddels legendarische 2000GT voor Toyota is, is de LFA voor luxe zustermerk Lexus: een super-exclusieve supercar waarbij de makers alle registers hebben opengetrokken. De ontwikkeling van de LFA vergde maar liefst tien jaar, maar het resultaat is op het briljante af. Lees meer

Interesse in een Lexus LFA

Lexus LFA tweedehands auto
Lexus LFA dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Exclusiviteit gegarandeerd
  • Schitterende V10-aandrijflijn
  • Oorstrelend motorgeluid
  • Collectors item

Technische gegevens

Motorisatie

Na 10 jaar ontwikkelen en meerdere keren uitstellen van de introductie, lanceerde Lexus in de staart van 2010 dan eindelijk zijn beloofde supercar, de LFA. Slechts 500 exemplaren in totaal zouden er worden gefabriceerd en geassembleerd. Dat laatste grotendeels met de hand. Elke LFA is uitgerust met een motor zoals die überhaupt maar zelden is geleverd in de lange historie van de automobiel: een tiencilinder-in-V-opstelling. De gedachte hieraan alleen al doet menig autoliefhebber watertanden. Niet louter vanwege de exclusiviteit van een V10, maar des te meer omwille van de oorstrelende mooie soundtrack die zo’n krachtbron van nature produceert. Lexus ging niet over een nacht ijs om het geluid van de 4.8 liter V10 zo puur mogelijk te krijgen en in de wetenschap dat de LFA zijn maximumvermogen van 412 kW (560 pk) afgeeft bij een hoogtoerige 8.700 tpm, resulteerde dat in een ongeëvenaard motorgeluid. Geen enkel ander type motor – van 6-in-lijn en V8 tot W12 – komt in de buurt van de sensationele ‘huil’ die de V10 van de Lexus LFA voortbrengt. En het wordt nog oorstrelender wanneer de tiencilinder diep in het rood wordt gejaagd, ver voorbij de eigenlijke toerengrens van 9.000 tpm. Kippenvel!

Het maximumkoppel van 480 Nm wordt overigens al veel eerder bereikt, namelijk bij 6.800 Nm – waarvan 90% vanaf 3.700 tpm beschikbaar is. Al met al goed voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,7 seconden en een topsnelheid van 325 km/u.

Mocht de ‘standaard’ Lexus LFA niet extreem genoeg zijn, dan kon men destijds ook opteren voor het optionele en extra speciale Nürburgring Performance Package. Dit pakket gaf de V10 een vermogensboost tot 420 kW (571 pk), terwijl de schakeltijd is gereduceerd tot 0,15 seconden (in plaats van 0,20 seconden). Ook werden de aerodynamica en prestaties van de LFA Nürburgring Edition nog wat verder op scherp gezet, onder meer door een aangepaste ophanging en speciale wielen en banden voor maximale grip.
Met een oplage van slechts 50 stuks is de Lexus LFA Nürburgring Edition zowaar nog exclusiever dan de reguliere versie. Tegelijk wordt de jubelstemming rond met name de Nürburgring Edition ietwat ontsierd door het tragische ongeval van Hiromu Naruse, De hoofdtestrijder van het LFA-programma liet achter het stuur van een Nürburgring Edition-prototype het leven bij een frontale botsing met een andere testauto. Het fatale ongeluk gebeurde in 2010, op een steenworp afstand van het legendarische racecircuit waarna de ultra-LFA is vernoemd.

Afmetingen

De Lexus LFA is noch overdreven groot dan wel compact voor een supercar. Met een lengte van 4,51 meter, breedte van 1,90 meter en geringe hoogte van 1,22 meter is het formaat vergelijkbaar met dat van een Porsche 911 en Ferrari 458 Italia. De wielbasis van de LFA bedraagt 2,61 meter en wordt grotendeels opgeslokt door de aandrijflijn. De LFA volgt namelijk het middenmotor-concept, waarbij de krachtbron tussen de twee wielassen is gesitueerd. In het geval van de LFA ligt de V10 net achter de vooras en – weliswaar onzichtbaar – pal voor de neus van de bestuurder. De transmissie is verder naar achteren gesitueerd, om daar uiteindelijk de achterwielen aan te drijven. Het grote voordeel van een sportauto met middenmotor is een perfect uitgebalanceerde gewichtsverhouding tussen vóór en achter. Bij de Lexus LFA ligt die verhouding op 48:52. Overigens is de LFA met een bagageruimte van 270 liter prima geschikt voor een weekend weg.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Lexus LFA
Marktintroductie 2010
Lengte x breedte x hoogte 4,51 x 1,90 x 1,22 m
Wielbasis 2,61 m
Inhoud bagageruimte 270 l
Ledig gewicht 1.480 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.750 kg
Cilinderinhoud 4.805 cm3
Vermogen 412 (560 pk)-420 kW (571 pk)
Koppel 480 Nm
Topsnelheid 325 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 sec
Tankinhoud 73 l
Verbruik 16,7 l/100 km
CO₂-uit 379 g/km

Varianten

Ondanks dat de Lexus LFA in de basis verkrijgbaar was in twee versies – de ‘gewone’ LFA en de Nürburgring Edition – is de kans aanzienlijk dat geen enkele LFA gelijk is aan een ander exemplaar. De optielijst bestond namelijk uit een scala aan personalisatiemogelijkheden. Zo bood Lexus drie verschillende wielopties aan, zes kleuropties voor de remklauwen en maar liefst 28 standaardkleuren voor de carrosserie. Klanten hadden ook de mogelijkheid om een kleur naar keuze op te geven. En het interieur? Dat bood al net zoveel variatie aan esthetische keuzes, waarbij kopers zowel de voor- als achterkleur van de kuipstoelen, stiksels, stuurleder, tapijt, hemel, deurpanelen, console en instrumentenpaneel konden aanpassen. Eén ding hadden alle 500 LFA’s gemeen: een geborsteld metalen plaquette met daarin het serienummer.

De Nürburgring-editie – met een meerprijs van ongeveer 70.000 euro – onderscheidt zich van de reguliere LFA door enkele aerodynamische aanpassingen (een nieuwe voorspoiler, luchtdeflectors aan de voorzijde en een vaste achtervleugel), een extra vermogen van 10 pk en een agressievere afstelling van de versnellingsbak en het onderstel. Het resultaat hiervan? Terwijl de ‘gewone’ LFA minstens 7:38 minuten nodig heeft om een ronde over de Nürburgring te voltooien, kan de Nürburgring-editie deze klus klaren in 7:14 minuten. Geloof ons, dat is een significant verschil in rondetijd. In 2012, precies twee jaar na het begin van de productie, rolde de laatste LFA van de lopende band in Motomachi. Deze ‘Final Edition’ was uitgevoerd in het wit en had de eer om de laatste Nürburgring-editie te zijn.

Prijzen

Ten tijde van de marktlancering lag de prijs van de Lexus LFA op ongeveer een half miljoen euro. De Nürburgring Edition kostte nog eens 70.000 euro extra. Ontiegelijk veel geld, maar met de wetenschap dat er tegenwoordig zonder blikken of blozen minstens een miljoen euro wordt gevraagd voor een exemplaar kan geenszins beweerd worden dat de oorspronkelijke prijs een slechte investering is gebleken. Interesse? Op moment van schrijven staan er twee LFA’s te koop op Autoscout24.

Design

Exterieur

Visueel is de Lexus LFA een Japanse supersportauto pur sang. Het exterieurdesign bevat niet de typische flamboyante flair van een Ferrari of Pagani, noch de steriele looks van een Porsche. Zelfs met een Britse Jaguar of Aston Martin zou je de Japanner niet snel vergelijken qua ontwerp. De LFA heeft gewoon een heel eigen design. Onmiskenbaar en uiterst doelgericht, maar zonder dit van de daken te schreeuwen – in esthetisch opzicht althans, want het V10-gehuil kan je van kilometers ver horen.

Interieur

Het interieur van de LFA is zoals het exterieur: weinig poespas, zo min mogelijk afleiding en daardoor vooral gericht op het neerzetten van topprestaties. Aan de hand van een uitgebreid personalisatieprogramma konden kopers er hun eigen sausje over gieten, maar echt tot de verbeelding spreken doet het binnenin de LFA nooit echt. De middenconsole heeft anno vandaag de dag een beetje een jaren-90-vibe, terwijl Lexus wel degelijk niet heeft bespaard op luxe en hoogwaardige materialen.

Veiligheid

Het behoeft geen betoog dat bij een auto van het kaliber Lexus LFA de bekwaamheid van de bestuurder eigenlijk de mate van veiligheid bepaald. Aan de remmen van de LFA zal het sowieso niet liggen. Die zijn van het exotische keramische soort en staan te boek als extreem krachtig. Mocht het toch onverhoopt misgaan, dan beschikt de LFA over de belangrijkste airbags en een antislipsysteem genaamd VSA. De sterkste veiligheidsfeature is een inzittendencompartiment van CFRP (carbon fibre reinforced plastic). Dit hightech materiaal is niet alleen licht, maar ook zeer sterk. Ook de meeste carrosseriedelen en de transmissietunnel zijn gemaakt van dit hoogwaardige composietmateriaal.

Alternatieven

Hoe bijzonder ook, de Lexus LFA staat er niet alleen voor in het rijk der supercars. Zeker niet wanneer het prijskaartje van een half miljoen euro in ogenschouw wordt genomen. Zowat elke vergelijkbare supercar van Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin en McLaren komt dan ook in beeld. Of ze dezelfde allure, begeerlijkheid en exclusiviteit behelzen als de LFA, is een tweede…

FAQ

Hoeveel LFA's zijn er verkocht aan Duitsland?
In Duitsland werden 15 exemplaren aan kopers geleverd, waarvan slechts één met het Nürburgring Performance Package. Er wordt ook gemeld dat een Duitse klant aanvankelijk drie LFA's kocht en later nog eens twee.
Kunt u een LFA bezoeken of zelfs huren?
Vanwege de zeldzaamheid van de LFA is er momenteel geen autoverhuurbedrijf dat deze wens voor een geïnteresseerde zou kunnen vervullen. Een bijna-fabrieks-prototype van de LFA is echter te zien in de Toyota-collectie op het terrein van Toyota Deutschland GmbH in Keulen.
Is er een opvolger voor de LFA?
Ja, tijdens de aankondiging van verschillende elektrische auto's in december 2021, kondigde Toyota de ontwikkeling van een andere supersportwagen aan. Deze erft de LFA samen met zijn race-uitrusting en wordt uitgerust met een elektrische aandrijving. Een precieze datum voor de marktintroductie is nog niet vastgesteld, maar verschillende bronnen spreken van ten vroegste 2025.