Sterke punten
- Luxe van topkwaliteit
- Degelijk en betrouwbaar
- Ook als krachtige hybride
Zwakke punten
- Ook weer niet de zuinigste hybride
- Dit blijft een duur segment
- Geeft minder status dan Duits merk
Lexus LS-Serie (alle) Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lexus LS-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lexus LS
-
Lexus LS 500 Privilege Line & Roof
€ 89.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 10.902 km
- 05/2022
- 220 kW (299 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
-
215 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2110 Wijnegem -
Lexus LS 600 F-SPORT 5.0I V8 HYBRID |✅ FULL OPTION |
€ 19.750,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 331.647 km
- 02/2014
- 290 kW (394 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
-
8,6 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
199 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9280 Lebbeke -
Lexus LS 400
€ 7.500,-Geen informatie- 250.000 km
- 08/1992
- 180 kW (245 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3540 Herck-la-Ville -
Lexus LS 500 Privilege Line
€ 89.950,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 10.902 km
- 05/2022
- 220 kW (299 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
-
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-2110 Wijnegem
Interesse in een Lexus LS
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Het beste dat Toyota/Lexus in huis heeft
- Bewezen als oerdegelijk en betrouwbaar
- Latere modellen zijn er ook als krachtige hybride
- Juist ook de passagiers achterin worden verwend
- Onderscheidende keuze in dit segment
Technische gegevens
Motorisatie
De Lexus LS wordt gekenmerkt door krachtige aandrijflijnen. De eerste vier modelgeneraties waren uitsluitend leverbaar met een V8, met een inhoud variërend van 4,0 tot 5,0 liter. De vijfde generatie, geïntroduceerd in 2017, moest echter downsizen. Alles is relatief, want de 3,5-liter V6-motoren in deze generatie leveren nog steeds meer dan genoeg vermogen. Sinds 2007 is de Lexus LS ook leverbaar als hybride. Uiteindelijk is Toyota/Lexus dé hybridefabrikant. Daarmee is de Lexus LS niet meteen een zuinigheidswonder zoals Toyota’s eigen Prius, maar alle beetjes helpen.
Alle Lexus LS’ zijn voorzien van een automatische transmissie. De techniek evolueerde uiteraard mee met de tijd. Had de eerste LS nog een viertrapsautomaat (toen heel normaal), de latere modellen hebben een geavanceerde acht- of zelfs tientrapsautomaat. Bij de latere modellen is het vaak ook mogelijk om in een handgeschakelde modus zelf de versnelling te bepalen. In principe is de Lexus LS een auto met achterwielaandrijving, maar de vierde en vijfde generatie hebben ook uitvoeringen met vierwielaandrijving.
Afmetingen
Het spreekt voor zich dat de Lexus LS geen compacte auto is, hier gaat het om strekkende meters elegante luxe. Het eerste model was al bijna precies vijf meter lang. De meeste auto’s worden met de komst van een nieuwe modelgeneratie groter, maar bij de Lexus LS valt dat wel mee. Bijna ieder model is vijf meter lang. Wel was de vierde generatie ook leverbaar met ongeveer 15 cm langere wielbasis. De vijfde generatie maakte wel een kleine groeispurt. Die is er weer in één lengtevariant, maar met ruim 5,2 meter is die wel langer dan alle voorgaande modellen. Die ruimte komt vooral ook ten goede aan de passagiers achterin, want een Lexus LS is bij uitstek een auto om in gereden te worden. Breedte- en hoogtematen zijn voor alle modelgeneraties vrij gemiddeld.
Lexus LS | |
---|---|
Marktintroductie | 1989 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,99 - 5,24 x 1,82 - 1,90 x 1,41 - 1,48 m |
Wielbasis | 2,81 - 3,13 m |
Inhoud bagageruimte | 430 - 573 l |
Ledig gewicht | 1.796 - 2.355 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.185 - 2.800 kg |
Cilinderinhoud | 3.444 - 4.969 cm3 |
Vermogen | 180 - 307 kW (245 - 418 pk) |
Koppel | 350 - 600 Nm |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 4,9 - 8,5 sec |
Tankinhoud | 82 - 85 l |
Verbruik | 7,6 - 12,2 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 171 - 291 g/km |
Varianten
De eerste twee modelgeneraties waren alleen leverbaar als LS400 en in maar één uitrustingsniveau: alles erop en eraan. Pas bij de derde generatie begon Lexus te werken met uitrustingsniveaus, vanaf de modeljaarupdate van 2003. Toen waren er de Executive en de nog iets luxere President-uitvoering. Bij de volgende modelgeneratie in 2006 werd daar het nieuwe ‘instapmodel’ Luxury aan toegevoegd. Ook was er voor het eerst keuze uit meer dan één motorvariant en kon de auto worden besteld in iets verlengde uitvoering. De Luxury verdween alweer in 2010, toen ook het motoraanbod weer werd beperkt tot één (hybride) variant.
Voor het nieuwe model in 2013 ging het aanbod weer op de schop. De Luxury Line vormde het instapmodel, daarboven kwam de sportief aangeklede F Sport Line. De President Line was opnieuw het topmodel. Daarnaast was er de 25th Edition, ter gelegenheid van 25 jaar Lexus LS. In 2018 werd ook de Executive (Line) weer aan het aanbod toegevoegd.
Prijzen
De nieuwprijzen van de Lexus LS beginnen in Nederland bij zo’n 140.000 euro. Kies je voor de hogere uitrustingsniveaus, dan kan de vanafprijs oplopen tot ruim 180.000 euro. Eventuele opties komen daar nog bij. Luxe heeft zijn prijs, dat is bij de concurrenten van de veelal Duitse merken niet anders. Als occasion zijn de prijzen gelukkig veel gunstiger. Jonge exemplaren zijn er al voor zo’n 70.000 à 90.000 euro, afhankelijk van kilometers en uitvoering. Dat betekent wel ook dat je op een jong exemplaar veel afschrijft. Je rijdt al in een Lexus LS vanaf minder dan 10.000 euro. Dan heb je wel een exemplaar op leeftijd en met veel kilometers op de teller, maar gezien de degelijke reputatie van de auto hoeft dat geen probleem te zijn.
Houd er wel rekening mee dat onderhoud aan dit soort auto’s duur is, ongeacht de leeftijd. Gezien het vrij hoge gewicht van met name de latere modelgeneraties is ook de wegenbelasting vrij hoog en het verzekeren van een luxe auto is ook niet gratis. Overigens kan de vrij hoge afschrijving op de auto voor de verzekering weer een voordeel zijn, want als de auto minder waard is, is de premie ook lager.
Design
Buitenkant
De Lexus LS is altijd een sedan, met hooguit keuze voor een wat langere wielbasis (vierde generatie). Qua vormgeving is iedere modelgeneratie van de LS duidelijk herkenbaar als een Lexus van zijn tijd. Dat betekent een Japans-Amerikaanse vormgeving, aangezien Azië en Noord-Amerika de belangrijkste markten zijn voor het merk. Die vormgeving moet bij je passen, maar echt extravagant wordt het bij de LS nooit. Bovendien maakt het design de Lexus LS nog meer de onderscheidende keuze in dit segment, dat is ook wat waard. Het kleurenpalet van de LS wordt gekenmerkt door zwart, wit en grijstinten, met donkerblauw of -rood als kleurrijke ‘uitspatting’.
Binnenkant
Vanbinnen staat luxe voorop, met onder meer lederen bekleding en echte houtinleg voor bijna alle modellen. Bij de Lexus LS is het niet alleen achter het stuur goed toeven, achterin is het minstens net zo comfortabel. Of zelfs comfortabeler, want de LS is bij uitstek een auto om in gereden te worden. De laatste modellen hebben ook achterin zaken als stoelverwarming en -ventilatie en een massagefunctie. En wat dacht je van een captain chair met voetenbank, waarin je lekker onderuit kunt gaan zitten?
Veiligheid
De Lexus LS biedt het beste dat Toyota/Lexus te bieden heeft, dat geldt ook op gebied van veiligheid. Zo had het eerste model uit 1989 al airbags en doordachte kreukelzones, niet vanzelfsprekend in die tijd. Bij de nieuwste modellen kan je rekenen op allerhande assistentie- en veiligheidssystemen, die de auto zelfs deels geautomatiseerd kunnen laten rijden. De LS was ook een van de eerste auto’s die met sensoren vermoeidheid bij de bestuurder kon signaleren. Was dat het geval, dan stelde de LS een korte pauze voor.
Veiligheidsinstituut Euro NCAP test geen auto’s uit deze topklasse. Om toch een idee te geven: de lager gepositioneerde Lexus ES uit 2018 haalde al de volle vijf sterren, met zelfs een score van 91% voor de bescherming van zowel inzittenden als kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.
Alternatieven
In deze topklasse is er van Duitse zijde een alternatief te vinden. Dat zijn de Audi A8, BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. Daartegenover vormt de Lexus LS samen met auto’s als de Jaguar XJ de ‘alternatieve keuze’. Al deze auto’s hebben hun voors en tegens, maar in dit segment wordt de keuze ook voor een groot deel bepaald op basis van algemene merkvoorkeur of -imago. Wat dat betreft is de Lexus LS niet alleen voor wie graag een andere keuze wil maken maar ook voor wie gaat voor kwaliteit.