Sterke punten
- Knap design
- Efficiënte hybride aandrijflijn
- Ook als sportieve RC F
Zwakke punten
- Technologie aan boord niet op niveau concurrentie
- Vrij zwaar
- Weinig plek achterin en in koffer
Lexus RC-Serie (alle) Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lexus RC-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lexus RC
-
Lexus RC 300h 2.5i E-CVT F Sport Alu19"/Leder/Cam *1j garantie*
€ 28.900,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 83.000 km
- 02/2016
- 164 kW (223 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
116 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8520 Kuurne -
Lexus RC 300h Executive Hybride
€ 29.999,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 67.456 km
- 06/2017
- 133 kW (181 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
-
116 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9300 Aalst -
Lexus RC 300h RC 2.5i F Sport Line E-CVT (EU6.2)
€ 32.000,-Geen informatie- 77.000 km
- 08/2018
- 133 kW (181 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
5,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
109 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-1410 waterloo -
Lexus RC F advantage coupé
€ 65.000,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 60.000 km
- 07/2021
- 341 kW (464 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3200 Aarschot -
Lexus RC 300h F SPORT
€ 34.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 65.897 km
- 08/2019
- 133 kW (181 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
-
4,9 kWh/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-3090 Overijse -
Lexus RC F Full OPTIONS PERFECT CONDITION LOW MILEAGE
€ 59.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 17.500 km
- 07/2019
- 351 kW (477 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
11,3 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
251 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Lexus RC
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Goede redenen
- Waar je de IS bezwaarlijk als aantrekkelijk kan beschouwen, is de RC dat des te meer dankzij zijn elegante coupélijn, die prachtig uit zijn verf komt in de juiste kleur. De facelift uit 2019 slijpt de look nog wat verder fijn dankzij invloeden van de LC.
- In België werd de RC voornamelijk verkocht als 300h, een zelfladende hybride met 223 pk en een normverbruik van minder dan 6 l/100 km volgens de nieuwste WLTP-cyclus. Daarmee slaat de RC een goede balans tussen prestaties en verbruik.
- Mag het wat sneller en minder zuinig, dan is er ook de sportieve RC F met zijn 5 liter-V8. Die zorgt voor indrukwekkende prestaties en een al even indrukwekkend geluid, al blijft het comfort overeind.
- Het interieur van de Lexus RC kreeg misschien niet het meest spannende design, maar de afwerking is van een hoog niveau, de zitpositie is zeer goed en het model kreeg standaard ook heel wat uitrusting mee.
Alle belangrijke gegevens over de Lexus RC
Motoren
In België had je de Lexus RC vooral in twee smaakjes: een rationele 300h of een emotionele RC F.
De eerste optie maakt gebruik van een hybride combinatie op basis van een 2,5 liter-viercilinder en een elektromotor van 143 pk, wat een piekvermogen van 223 pk oplevert. Dezelfde motor is ook terug te vinden in de IS en in de ES. Met een sprint van 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden zijn de prestaties correct, zonder meer, terwijl de hybride coupé wel een gemiddeld verbruik van minder dan 6 l/100 km kan voorleggen. De CVT-automaat neemt wel een stukje plezier weg tijdens het accelereren door het constante geluid van de verbrandingsmotor.
Er is ook heel kort een RC 200t geleverd, met een viercilinder turbomotor van 245 pk, maar deze versie werd vrij snel weer uit het gamma gehaald en is dus nog zeldzamer op onze wegen.
Wil je meer plezier, dan moet je dus kiezen voor de RC F. Dat is de sportversie die gebruik maakt van een 5 liter-V8 van 477 pk, dezelfde motor die ook in de GS F en de LC 500 te vinden is. Daarmee duurt de sprint naar 100 km/u amper 4,5 seconden, met een topsnelheid van 270 km/u. De RC F is wat zwaarder dan de concurrentie van bijvoorbeeld BMW, en is dus eerder een GT dan een volbloed sportwagen.
Afmetingen
De Lexus RC is 4,71 meter lang, 1,85 meter breed en 1,39 meter hoog. Hij heeft een kofferruimte van 340 liter, wat eerder klein is voor zijn klasse, terwijl ook de ruimte op de achterbank eerder beperkt is. Zijn gewicht van ongeveer 1,7 ton, afhankelijk van de versie, is ook eerder aan de hoge kant, wat de sportiviteit van het model inperkt. Een trekhaak monteren is niet mogelijk.
Uitvoeringen
Het gamma van de Lexus RC bestond na de facelift uit drie uitvoeringen: de Executive Line, de F Sport Line en de Privilege Line. Daarbij was de standaarduitrusting al vrij uitgebreid, met 18-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, lederen zetels, een Pïoneer-audiosysteem, zetelverwarming en een infotainmentsysteem van 10,3 duim met ingebouwde navigatie.
De F Sport Line werd sportiever uitgerust met aparte kleurmogelijkheden, een instelbare sportophanging, extra sportmodi voor de aandrijflijn en 19-duims velgen. De Privilege Line was dan weer volledig uitgerust met onder meer drievoudige LED-koplampen, een Mark Levinson-audiosysteem, stuurverwarming, houten sierpanelen, elektrisch instelbare zetels met geheugenfunctie en ventilatie, enzovoort.
Van de RC F zijn er ook een aantal speciale reeksen uitgebracht, zoals de Carbon Edition, Track Edition en de Gran Touring.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Lexus RC is sinds 2021 niet meer leverbaar in België, maar was voordien ook een zeldzaamheid, waardoor het aanbod schaars is op de tweedehandsmarkt. Je vindt al exemplaren vanaf zo’n 25.000 euro als je ook in het buitenland kijkt, de sportieve RC F vraagt een minimumbudget van ongeveer 50.000 euro. Qua uitrusting zijn de meeste modellen vrij compleet uitgerust met de F-Sport- en de Privilege Line-uitvoeringen.
Design-highlights en interieur
Hoewel de Lexus RC en de IS hun technische basis delen, heeft de coupé toch een volledig eigen design gekregen dat ook een pak eleganter en hoogwaardiger oogt dan zijn sedanbroertje. Opvallende elementen zijn de grote, hoekige grille, de gesplitste koplampen voor de facelift en de neppe luchtroosters op de achterbumper. In 2019 kreeg het model een facelift die de koplampen weer in één unit plaatste, met meer LED-technologie en enkele details van de duurdere LC.
Zakelijk, maar kwaliteitsvol
Aan boord komt het interieur wel zo goed als overeen met de IS, met een semi-digitale tellerpartij en een centraal infotainmentscherm dat zich laat bedienen via de touchpad op de middenconsole. Die bediening verloopt niet altijd even gemakkelijk, en het infotainmentsysteem blinkt ook niet uit in functionaliteit, maar gelukkig zijn er nog heel wat knoppen aanwezig om de belangrijkste functies snel te kunnen instellen. Qua zit- en veercomfort staat de RC bovenaan zijn klasse, terwijl het (optionele) Mark Levinson-audiosysteem voor een uitstekende sound zorgt. Ook de afwerking is van een hoog niveau, en er waren verschillende kleuren leer en stof (voor de F-Sport) te bestellen. De ruimte en de toegang achterin en in de koffer is echter beperkt.
Rijhulp en veiligheid
De veiligheidsuitrusting in de Lexus RC werd vooral na de facelift flink uitgebreid met onder meer adaptive cruise control, een rijstrookassistent, parkeersensoren voor- en achteraan, een achteruitrijcamera, een noodremhulp en een verkeersbordherkenning. Een officiële Euro NCAP-score is er niet, maar de technisch gelijke Lexus IS kreeg in 2013 de volle 5 sterren.
Alternatieven
De voornaamste concurrenten voor de Lexus RC waren de Mercedes C-Klasse Coupé, de BMW 4 Reeks en de Audi A5, allemaal modellen die in België een pak meer zijn verkocht dan de Japanse premiumcoupé. Ook zijn de sportversies van deze Duitse concurrenten iets dynamischer dankzij hun lagere gewicht en hun turbomotoren, die al vroeger in het toerengebied hun piekvermogen kunnen leveren. De Lexus RC is dus de keuze voor wie liever tegen de stroom in zwemt en kan genieten van een hoogwaardige afwerking, veel luxe aan boord en een zuinige hybride aandrijflijn.