Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
MY24+RX+450hplus+DET+EU+01_FSPORT_DESIGN.jpg

Lexus SUV

1 / 16
MY24+RX+450hplus+DET+EU+01_FSPORT_DESIGN.jpg
ng22nx350hcareu03.jpg
ng22nx350heu02-5.jpg
nxmy25overtraileu03.jpg
2020-lexus-ux-250h-crossover-awd-detail-007.jpg
2023+RZ+450e+Sonic+Copper+Bitone+Detail_001.jpg
2023+RZ+450e+Sonic+Copper+Bitone+Detail_004.jpg
2023+RZ+450e+Sonic+Copper+Bitone+Detail_016.jpg
2023+RZ+450e+Sonic+Copper+Bitone+Dynamic_001.jpg
20221101-dam-1383.jpg
20221101-dam-1431.jpg
LEXUS_LBX_Relax_sonic_quartz_detail_008.JPG
LEXUS_LBX_Relax_sonic_quartz_dynamic_026.JPG
LEXUS_LBX_Relax_sonic_quartz_static_028.JPG
mc23ux250hfsporteu09.jpg
MY24+RX+350h+EU+07+A_FSPORT_DESIGN.jpg

Lexus SUV’s: een overzicht van alle modellen, varianten en prijzen

Lexus werd opgericht in 1989 als luxemerk van de Toyota-groep. In de beginjaren was het internationaal vooral populair op de Amerikaanse markt, en dus duurde het niet lang (1998) voor het zijn eerste SUV op de markt bracht, de RX. Die werd later ook beschikbaar met een hybride aandrijflijn, één van de stokpaardjes van de Toyota-groep. De laatste jaren is Lexus, gezien de sterk gestegen populariteit van SUV-modellen, steeds meer gaan inzetten op deze koetswerkvorm. Lees verder

Hoogtepunten Lexus SUV’s

  • Japanse betrouwbaarheid
  • Hybride en elektrische aandrijflijnen
  • Premium uitrusting en afwerking

Overzicht modellen

Welke Lexus SUV’s kan je nieuw bestellen?

Vandaag biedt het een volledig SUV-gamma, in verschillende afmetingen en met naar keuze een (plug-in) hybride aandrijflijn en ook een een 100% elektrisch model.

Dit zijn enkele van de populairste modellen

De LBX, die in 2024 op de markt kwam, is de meest compacte Lexus SUV ooit. Hij situeert zich in het B-segment en deelt zijn onderstel en aandrijflijn met de Toyota Yaris Cross, maar hij krijgt uiteraard wel een eigen koetswerk en een luxueuze aankleding. De Lexus LBX is enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving en altijd voorzien van een 136 pk sterke hybride aandrijflijn met een 1.5 liter benzine.

De UX is de C-segment SUV van Lexus, en kwam in 2019 op de markt. Op technisch vlak is de UX altijd voorzien van een hybride aandrijflijn die een 2 liter benzine combineert met een elektromotor, die samen goed zijn voor een vermogen van 199 pk. Daarbij heb je de keuze uit voor- of vierwielaandrijving. In het verleden was de UX ook verkrijgbaar in een 100% elektrische variant, de 300e, maar die wordt door de Belgische invoerder niet langer courant aangeboden. Je vindt hem uiteraard wel op de tweedehandsmarkt.

De NX is de middelgrote SUV van Lexus. De huidige generatie is sinds 2021 op de markt en biedt op technisch vlak de keuze uit drie hybride aandrijflijnen, telkens gebouwd rond een 2.5 liter viercilinder benzine. Er is de 243 pk sterke hybride NX 350h met voorwielaandrijving, de 243 pk sterke NX 350h met vierwielaandrijving en de 309 pk sterke NX 450h+, een vierwielaangedreven plug-in hybride met een elektrisch rijbereik van 74 km.

De RX is de ouderdomsdeken in het SUV-gamma van Lexus, het model dat het merk lanceerde in de SUV-wereld. De huidige, vijfde generatie kwam in 2022 op de markt. De grote SUV is verkrijgbaar met een keuze uit drie hybride aandrijflijnen die telkens over vierwielaandrijving beschikken. De instapper is de hybride 350h met een vermogen van 250 pk. De 450h+ is dan weer een plug-in hybride met een vermogen van 309 pk en een elektrisch rijbereik van 69 km. De sportiefste in het RX-gamma is de hybride 500h 4x4 F Sport Performance, met een vermogen van 371 pk.

De RZ zou je kunnen beschouwen als de 100% elektrische tegenhanger van de RX in het SUV-gamma van Lexus, hoewel hij iets korter en iets lager is. De Lexus RZ kwam in 2023 op de markt en is in ons land enkel verkrijgbaar als 450e AWD met een vermogen van 313 pk verdeeld over de vier wielen. Hij beschikt over een batterij van 71,4 kWh, goed voor een WLTP-gehomologeerd rijbereik van 440 km. Opladen kan hij aan een vermogen van maximaal 147 kW (DC).

Technische gegevens

Welke varianten van de Lexus SUV’s kan je bestellen, met welke aandrijvingen en wat zijn de belangrijkste afmetingen waar je rekening mee moet houden. Deze tabel geeft een handig overzicht:

Model Variant Type Brandstoftype Afmetingen (lxbxh) Koffervolume
LBX 1.5 HEV – Elegant, Emotion, Relax, Cool SUV Hybride 4,19 x 1,93 x 1,55 m 402 liter
UX 300h – F Sport Design, Business Line, 4x4 Executive Line, F Sport Line, 4x4 F Sport Line SUV Hybride 4,50 x 1,84 x 1,54 m 315 liter
NX 350h/450h+ – 4x4 Executive Line, 4x4 Overtrail, 4x4 Business Line, Privilege Line, 4x4 Overtrail, 4x4 F-Sport Line SUV Hybride, plug-in hybride 4,66 x 1,87 x 1,66 m 554 liter
RX 350h AWD, 450h+ 4x4 Business Line, 500h 4x4 F-Sport Performance Line SUV Hybride, plug-in hybride 4,89 x 1,92 x 1,70 m 461 liter
RZ 450e AWD SUV Elektrisch 4,81 x 1,90 x 1,64 m 522 liter

Hoeveel kost een Lexus SUV’s?

Nieuwprijzen

Lexus is volledig gericht op de premiummarkt. Hoewel het ondertussen ook meer compacte modellen aanbiedt, is het nooit echt de bedoeling van Lexus om als prijsvechter voor de dag te komen. Goedkoop zijn ze dus niet, maar ze zijn wel behoorlijk goed uitgerust, waardoor je bij je bestelling minder opties moet aankruisen dan bij bijvoorbeeld de Duitse premium-concurrenten. Een Lexus kan dus een goede keuze kan zijn als je een goed uitgeruste wagen wil aan een faire prijs, om nog maar te zwijgen van de legendarische betrouwbaarheid van het Japanse merk. Hieronder vind je een overzicht van de nieuwprijzen van de Lexus-modellen die in 2024 verkrijgbaar zijn. Het gaat daarbij om vanafprijzen voor de basisversies, zonder opties, maar ook zonder eventuele kortingen.

Dit zijn de nieuwprijzen voor 2024:

Model Prijs
LBX Vanaf € 34.320
UX Vanaf € 42.330
NX Vanaf € 55.850
RX Vanaf € 70.130
RZ Vanaf € 56.190

Tweedehandsprijzen

De tweedehandsprijzen voor de SUV’s van Lexus beginnen al (ver) onder de € 10.000, al vind je voor dat bedrag exemplaren van 15 tot 20 jaar oud. Kijken we naar de meer recente modellen, dan komen we voor de meest betaalbare Lexus SUV’s van zo’n 5 jaar oud uit bij de UX, met prijzen die starten rond de € 20.000. Daarna volgen de prijzen gelijke tred met het segment waarin de SUV’s zich bevinden, met de NX vanaf zo’n € 30.000 en de RX vanaf zo’n € 40.000. Het 100% elektrische tweedehands aanbod van Lexus is voorlopig nog beperkt, met prijzen vanaf zo’n € 30.000 voor de Lexus UX 300e.

Conclusie

Lexus heeft een breed SUV-gamma met keuze uit verschillende afmetingen en aandrijfvormen, van hybride over plug-in hybride tot 100% elektrisch. Als luxemerk binnen de Toyota-groep mikt het resoluut op de premium-kant van de markt, wat betekent dat je voor koopjes niet moet aankloppen bij Lexus. Anderzijds zijn de modellen wel goed uitgerust, waardoor de prijs-kwaliteit-uitrustingsverhouding wel goed zit. En dan is er natuurlijk nog de betrouwbaarheid van Japanse auto’s in het algemeen en Lexus in het bijzonder, wat betekent dat je kan verwachten dat je heel wat jaren zorgeloos kan rondrijden in je Lexus.

FAQ

Wanneer bracht Lexus zijn eerste SUV op de markt?
De eerste SUV van het Japanse merk was de RX, die in 1998 op de markt kwam. Hij was leverbaar met benzinemotoren en als (plug-in) hybride. De RX zit vandaag nog steeds in het Lexus-gamma, waarbij hij sinds 2022 aan zijn vijfde generatie bezig is.
Heeft Lexus ook 100% elektrische SUV’s in zijn gamma?
Op dit moment heeft Lexus in ons land nog één 100% elektrische SUV in zijn gamma, de RZ. In het verleden was ook De UX verkrijgbaar in een 100% elektrische uitvoering, die je dus kan vinden op de tweedehandsmarkt, maar nieuw biedt de Belgische invoerder hem niet courant aan.
Heeft Lexus ook plug-in hybride SUV’s in zijn gamma?
Lexus was samen met Toyota één van de voorlopers op het vlak van hybrides. En gedurende een lange tijd bleef het merk enkel inzetten op ‘zelfopladende’ hybrides. De laatste jaren zijn er echter ook stekkermodellen bijgekomen, om op die manier de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk te doen dalen en klanten de mogelijkheid te bieden om een gedeelte van hun verplaatsingen 100% elektrisch af te leggen. Vandaag kan je plug-in hybride varianten kopen van de NX en RX. Ze worden aangeduid met een ‘+’ in hun benaming (450h+).