Lincoln Continental Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lincoln Continental, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lincoln Continental
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De Lincoln Continental als vlaggenschip van het Ford-concern
Terwijl het merk Lincoln in Europa vanaf de jaren 80 voornamelijk bekendheid kreeg met de langgerekte versies van de Lincoln Town Car, golden de sedans, cabriolets en coupés van Lincoln in Noord-Amerika sinds de jaren 30 als symbool voor luxe autos. Grootse carrosserieën, veel bedienings- en rijcomfort en motoren met een grote cilinderinhoud kenmerkten decennia lang de modellen van het merk. Een merk dat sinds de jaren 20 tot het Ford-concern hoorde en hier het premiumsegment vormde, lang voordat merken als Jaguar tot het luxesegment van Ford gingen horen. Voor de komst van Jaguar was de Lincoln Continental het vlaggenschip van het concern. Hij rolde in 1939 voor het eerst van de band, werd bekend als het voertuig van vele Amerikaanse presidenten en bleef met een korte onderbreking in de jaren 50 tot 2002 in de collectie.
De historische sedans, coupés en cabriolets uit de serie Lincoln Continental
De eerste Continental, die was afgeleid van de Lincoln Zephyr, werd tot kort na het einde van de Tweede Wereldoorlog in kleine aantallen als sedan en cabriolet gebouwd. Na een korte pauze begon vervolgens de periode van de Lincoln Continental Mark-series. Deze sedans hoorden vanaf midden jaren 50 tot de duurste modellen uit Amerikaanse serieproductie. Als eerste moderne Lincoln Continentals golden de tussen 1961 en 1969 gebouwde modellen die opvielen dankzij hun zakelijk/klassieke design, achterdeuren die opensloegen in tegengestelde richting en een voertuiglengte van meer dan 5,60 meter. In deze tijd werden ook de Lincoln Continental coupés en cabriolets nieuw in de collectie opgenomen. Vervolgens kenmerkten een hoog radiatorrooster en hoekige vormen de Lincoln Continentals in de jaren 70. Met motoren met een cilinderinhoud van 7,5 liter hoorden de tot bijna 2,5 ton zware Lincoln Continental sedans en cabriolets in hun tijd tot de modellen met de grootste cilinderinhoud.
Herpositionering van de Lincoln Continental vanaf de jaren 80
Begin jaren 80 begon Ford zijn luxe merk te reorganiseren. De Lincoln Town Car ging nu steeds meer de rol van vlaggenschip overnemen, terwijl de Lincoln Continental vanwege de energiecrisissen voortaan kleiner werd en een minder krachtige motor kreeg. Tot 1983 waren naast de sedans ook nog de coupés in de collectie opgenomen, vanaf 1984 werden echter alleen nog maar de sedans van de Continental-serie aangeboden. De Lincoln Continental kon midden jaren 80 ook met een dieselmotor besteld worden, iets wat je niet vaak ziet in het Amerikaanse luxesegment. Deze motor werd door BMW geleverd en completeerde het motorenpalet dat verder nog uit de standaard V8-motor bestond. In de laatste generaties tot aan het productie-einde van de Continental in 2002, bood de fabrikant zijn sedan alleen nog maar met de V8-motor aan.