Sterke punten
- Bekend luxe-statement
- Zeer ruim interieur
- Krachtige motoren
Zwakke punten
- Erg groot naar Europese standaard
- Relatief hoog brandstofverbruik
- Matige vindbaarheid in Europa
Lincoln Navigator Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lincoln Navigator, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lincoln Navigator
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een beroemd statement van absolute luxe
- Iedere modelgeneratie bood alle denkbare luxe voor die tijd
- Zeer veel interieurruimte, zelfs voor tot zeven inzittenden
- Krachtige motoren zorgen bovendien voor prima prestaties
Technische gegevens
Motorisatie
De Lincoln Navigator werd jarenlang geleverd met een 5,4 liter V8 benzinemotor. Bij de facelift in 2015 werd deze motor vervangen door een 3,5 liter V6, die net zo krachtig is maar een lager brandstofverbruik heeft. Schakelen gaat altijd met een automaat. Het aantal versnellingen verschilt per modelgeneratie. De eerste generatie uit 1997 had nog vier versnellingen, destijds heel gebruikelijk voor een automaat. Latere modellen hadden een zestrapsautomaat, maar vanaf 2017 wordt een tientrapsautomaat toegepast. Daardoor kan de motor altijd op een efficiënt toerental draaien, zonder dat de rijprestaties verminderen. Alleen de eerste generatie werd standaard geleverd met achterwielaandrijving, maar bijna alle klanten kozen voor vierwielaandrijving. Latere modelgeneraties waren standaard voorzien van vierwielaandrijving. Opvallend in het luxesegment is dat de Lincoln Navigator nog altijd wordt gebouwd op een ladderchassis, dus zonder zelfdragende carrosserie. Dat komt doordat de Lincoln Navigator zijn technische basis deelt met onder meer de Ford F-150 pick-up modellen.
Afmetingen
De eerste Lincoln Navigator was precies 5,2 meter lang, bijna precies 2,0 meter breed en afhankelijk van de uitvoering rond de 1,9 meter hoog. Zoals bij bijna iedere auto is ook de Lincoln Navigator in de loop der jaren gegroeid. De vierde modelgeneratie uit 2017 is bijvoorbeeld 5,3 tot 5,6 meter lang (‘korte’ of lange uitvoering), en ongeveer 2,0 meter breed en hoog. De groei zit dus voornamelijk in de lengte van de auto. De wielbasis meet bij alle modellen ruim drie meter, met 3,3 voor de verlengde uitvoering. De andere modelgeneraties zitten qua afmetingen tussen het eerste en nieuwste model in.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lincoln Navigator (eerste generatie) | |
---|---|
Marktintroductie | 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 5,20 m x 2,03 m x 1,85 – 1,95 m |
Wielbasis | 3,02 m |
Inhoud bagageruimte | 1.832 l (zonder derde zitrij) |
Ledig gewicht | 2.560 – 2.595 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 3.300 kg |
Cilinderinhoud | 5.404 cm3 |
Vermogen | 170 kW (230 pk) – 224 kW (305 pk) |
Koppel | 441 – 481 Nm |
Topsnelheid | 190 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | Niet geregistreerd |
Tankinhoud | 114 l |
Verbruik | 15,0 – 15,4 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 330 g/km |
Varianten
Hoewel de Lincoln Navigator volop luxe biedt, zijn er weinig verschillende uitvoeringen. In andere woorden, je krijgt standaard al bijna alle luxe aan boord. Er staan hooguit nog wat dingen op de optielijst. De verschillende Lincoln Navigator varianten zijn daarmee vooral de verschillende modelgeneraties. Wel is er vanaf de derde generatie (2006) keuze tussen een ‘gewone’ Lincoln Navigator en een iets verlengde variant. Die extra ruimte zit achter de achteras en komt dus vooral ten goede aan de bagageruimte. Zo kan je zeven inzittenden én veel bagage meenemen.
De Lincoln Navigator is op zichzelf een extra luxe variant van de Ford Expedition, een net zo grote SUV die in Amerika in de hogere middenklasse is gepositioneerd. Naar Europese maatstaven zou ook de Ford Expedition in het luxesegment vallen. Beide SUV modellen zijn technisch gerelateerd aan de bekende Ford F-150 pick-up modellen en hebben net als deze pick-ups een afzonderlijk chassis in plaats van een zelfdragende carrosserie. Van 2001 tot en met 2002 en van 2005 tot en met 2014 leverde het merk ook de Lincoln Blackwood en later de Lincoln Mark LT. Dit zijn extra luxe uitvoeringen van de Ford F-150. Je zou ze kunnen zien als pick-up varianten van de Lincoln Navigator.
Prijzen
De enige Lincoln Navigator die officieel in België werd geleverd is de eerste modelgeneratie. Die was hier te koop voor omgerekend 80.000 tot 90.000 euro, plus eventuele opties. De huidige Lincoln Navigator wordt niet meer officieel in Europa geleverd, maar is in Amerika te koop vanaf ongeveer 80.000 dollar. Dat is op dit moment (april 2024) omgerekend 75.000 euro. Daar zouden voor België nog wel importkosten bij komen en, als het om een (bijna) nieuw exemplaar gaat, extra aanschafbelastingen zoals bpm.
De Lincoln Navigator was nooit een veel verkochte auto en zeker nu het eerste model op leeftijd is geraakt is het aanbod Lincoln Navigator occasions zeer beperkt. Wel zijn in de loop der jaren de nodige nieuwere modellen via grijze import naar België gekomen. De occasionprijzen beginnen bij zo’n 5.000 euro voor een exemplaar van de eerste generatie met veel kilometers op de teller. De prijzen lopen op tot 160.000 euro voor een vrijwel gloednieuw exemplaar dat via de grijze import naar België kwam.
Design
Buitenkant
De Lincoln Navigator is een typisch Amerikaanse luxe SUV: met een hoge voorzijde en een vooral vierkante carrosserie. Een imposante chromen grille maakt direct indruk. Ten opzichte van de minder luxe Ford Expedition onderscheidt de Lincoln Navigator zich met meer chroom en bredere achterlichten. Kenmerkend sinds de facelift van 2015 is dat de achterlichten optisch over de gehele breedte van de auto lopen.
Binnenkant
Vanbinnen bood iedere modelgeneratie van de Lincoln Navigator alle luxe die het merk destijds kon bieden. De Lincoln Navigator was en is niet voor niets het topmodel van Lincoln. Dat is inclusief de modernste technologieën. De eerste generatie had al een voor die tijd moderne CD-wisselaar, afzonderlijke audiobediening achterin en elektrisch bedienbare uitrustingen. De nieuwste Lincoln Navigator biedt modern infotainment met optimale smartphone connectiviteit.
Veiligheid
Hoewel de Lincoln Navigator net als andere grote SUV modellen wel eens kritiek krijgt op zijn afmetingen, zijn de officiële veiligheidsscores van de NHTSA (een soort Amerikaanse Euro NCAP) steevast erg goed. In 2016 scoorde het toen actuele model zelfs op bijna ieder testonderdeel de maximale veiligheidsscore. De nieuwste Lincoln Navigator modellen hebben bovendien camerasystemen aan boord die de bestuurder extra overzicht bieden en ook zijn er systemen die met stuur- en remingrepen een ongeval kunnen voorkomen.
Alternatieven
De Lincoln Navigator was bij introductie direct een succes en dat zorgde ervoor dat er al snel concurrenten volgden. De meest bekende daarvan is de net zo imposante Cadillac Escalade, die in veel opzichten vergelijkbaar is met de Lincoln Navigator. Concurrenten van Europese merken zijn de Audi Q7, BMW X7 en Mercedes-Benz GLS, maar met name deze auto is nog wel wat kleiner dan de Lincoln en Cadillac. De twee Amerikaanse modellen zijn immers vooral afgestemd op de Amerikaanse markt, waar het grote formaat juist als een pluspunt wordt gezien. Eventueel kan ook de eveneens iets kleinere Land Rover Range Rover als een concurrent worden gezien.