Sterke punten
- Iconisch model
- Luxueus interieur
- Hoogstaand rijcomfort
Zwakke punten
- Niet de modernste techniek
- Erg lang voor Europese maatstaven
- Relatief hoog brandstofverbruik
Lincoln Town Car Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lincoln Town Car, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lincoln Town Car
-
Lincoln Town Car 4.6i V8 * CORBILLARD * 60.000KM
€ 6.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 60.060 km
- 05/1998
- 155 kW (211 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
1 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-5520 Onhaye-Dinant-Namur -
Lincoln Town Car 4.6l
€ 8.000,-Geen informatie- 242.000 km
- 06/1999
- 10 kW (14 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9060 Zelzate
Interesse in een Lincoln Town Car
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Een iconisch model, dat bekend is vanwege de limousines en het gebruik in films
- Iedere Town Car verwent met volop luxe aan boord
- Zeer comfortabel rijgedrag maakt hem zeer geschikt voor langere reizen
- Heeft niet de modernste, maar wel zeer betrouwbare techniek
Technische gegevens
Motorisatie
De Lincoln Town Car is uitsluitend geleverd met V8 motoren. In het begin was dat de bekende 5,0 liter V8 van moederbedrijf Ford. Later werd deze motor vervangen door een 4,6 liter V8 die tot het einde van de productie de enige motoroptie bleef. Beide V8 motoren zijn benzinemotoren. Iedere Lincoln Town Car is voorzien van een viertrapsautomaat, maar in de loop van de productie is de oorspronkelijke transmissie wel een aantal keren vervangen door een modernere variant. Ook heeft iedere Lincoln Town Car achterwielaandrijving. Ook bijzonder voor een sedan is dat de Lincoln Town Car altijd een afzonderlijk chassis heeft en geen zelfdragende carrosserie. De Lincoln Town Car deelt namelijk zijn techniek met de Ford Crown Victoria, die vooral bekend is als zeer robuuste politieauto.
Afmetingen
De eerste twee modelgeneraties van de Lincoln Town Car zijn ongeveer 5,5 meter lang, 2,0 meter breed en 1,4 meter hoog, met een wielbasis van 2,9 meter. Alleen de derde generatie heeft iets afwijkende afmetingen. Dit model is er in twee lengtevarianten, een van 5,4 meter lang en een van 5,6 meter lang. De hoogte van de auto nam toe tot ruim 1,4 meter, maar echt groot is het verschil ten opzichte van de eerdere modellen niet.
De belangrijkste specificaties op een rij
Lincoln Town Car | |
---|---|
Marktintroductie | 1994 (introductie) |
Lengte x breedte x hoogte | 5,47-5,56 x 1,95-1,98 x 1,44-1,47 m |
Wielbasis | 2,9 m |
Inhoud bagageruimte | 500-583 l |
Ledig gewicht | 1.795-1.825 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.170 kg |
Cilinderinhoud | 4.601 cm3 |
Vermogen | 150 kW (204 pk)-156 kW (212 pk) |
Koppel | 366-380 Nm |
Topsnelheid | 180 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0-11,6 sec |
Tankinhoud | 72-76 l |
Verbruik | 11,1 l/100 km |
CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
Afgezien van de verschillende reguliere uitrustingsniveaus kende de Lincoln Town Car in zijn vrij lange productieperiode verschillende speciale edities. Enkele bekende voorbeelden zijn de Cartier Designer Edition, Jack Nicklaus Signature Series, Diamond Anniversary Edition, 25th Anniversary Edition en als een soort afscheidsmodel de Continental Edition. De Lincoln Town Car is altijd een vierdeurs sedan, maar de derde generatie is er als enige in twee lengtevarianten. Daarnaast diende de Lincoln Town Car als basis voor vele limousines, maar dit waren modellen die door derden werden gebouwd en niet door Lincoln zelf. Op zichzelf zou je de Lincoln Town Car – de laatste modellen in het bijzonder – ook kunnen zien als een luxe versie van de Ford Crown Victoria, die vooral populair was als taxi en politieauto.
Prijzen
Alleen de tweede en derde generatie van de Lincoln Town Car zijn officieel in België geleverd. De Lincoln Town Car was alleen in de tweede helft van de jaren negentig en kort na de eeuwwisseling officieel in België leverbaar. Beide modelgeneraties werden in slechts één uitvoering aangeboden, met in het geval van de derde modelgeneratie de ‘korte’ variant. De vanafprijs van beide modellen bedroeg ongeveer 54.000 euro.
De Lincoln Town Car is in het Europese luxesegment altijd de alternatieve keuze geweest en de verkoopaantallen waren dan ook niet groot. Dat maakt ook een Lincoln Town Car occasion relatief zeldzaam. Wel zijn in de loop der jaren via grijze import ook Lincoln Town Car exemplaren naar België gekomen die ouder of nieuwer zijn dan de modellen die hier officieel werden geleverd. Bovendien is een groot deel van de aangeboden exemplaren een limousine. De prijzen variëren van zo’n 3.000 euro tot 20.000 euro. Daarbij valt op dat juist de limousines over het algemeen het voordeligst zijn. Dat kan komen doordat er doorgaans minder vraag is naar limousines dan naar gewone sedans. Een Lincoln Town Car als gewone sedan wordt doorgaans aangeboden vanaf zo’n 10.000 euro. Voor de prijs lijkt het weinig uit te maken of het gaat om een vroege Lincoln Town Car uit de jaren tachtig of een laat exemplaar uit 2011. Belangrijker zijn de technische staat en de uitvoering van de auto.
Design
Buitenkant
De Lincoln Town Car heeft altijd traditionele luxe uitgestraald. Tot eind jaren negentig heeft het model vastgehouden aan de statige rechte lijnen zoals de voorgangers uit de jaren zeventig en tachtig die ook hadden. De derde generatie, die in 1998 op de markt kwam, heeft juist een overwegend ronde vormgeving. Waar de eerdere Lincoln Town Cars duidelijk afweken van de gerelateerde Ford modellen, is in de derde generatie ondanks de Lincoln-stijlkenmerken ook de Ford Crown Victoria te herkennen.
Binnenkant
Vanbinnen domineren ongeacht de modelgeneratie leder en (imitatie-)houtinleg. Bij de latere modellen zijn zwart en grijs populaire interieurkleuren, net als beige. Bij exemplaren van de eerste modelgeneratie komt ook een donkerrood interieur vrij veel voor. Bij Lincoln Town Cars die zijn omgebouwd tot limousines kun je de meest uiteenlopende interieurs aantreffen, soms compleet met bar en/of grote tv-schermen.
Veiligheid
Als (bijna) topmodel van Lincoln liep de Lincoln Town Car voorop wat betreft veiligheidsuitrusting. Zaken als airbags en ABS deden bijvoorbeeld al vroeg hun intrede. De tweede generatie Lincoln Town Car werd door de NHTSA, een soort Amerikaanse Euro NCAP, beoordeeld met vijf sterren. De derde generatie scoorde aanvankelijk vier sterren, maar verbeterde dat later in de productie naar vijf sterren. Dat ondanks inmiddels aangescherpte veiligheidseisen. De Lincoln Town Car raakt inmiddels wel wat op leeftijd: actieve veiligheidssystemen die met een stuur- of remingreep een aanrijding kunnen voorkomen, ontbreken.
Alternatieven
De Lincoln Town Car is sterk gericht op de Amerikaanse markt, waar hij het opnam tegen auto’s als de Cadillac DeVille (en later de Cadillac DTS), de Buick Park Avenue en de Chrysler New Yorker (en later de Chrysler 300). Als we kijken naar in Europa meer bekende modellen, dan komen de BMW 7 Serie, Lexus LS en Mercedes-Benz S-Klasse in beeld. Deze modellen spreken met hun stijl en uitstraling wel een ander soort doelgroep aan dan de meer traditionele Lincoln Town Car.