Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Einde productie elise-exige-.jpg

Lotus

1 / 10
Einde productie elise-exige-.jpg
Emira front.jpg
Emira rear.jpg
Emira interior.jpg
Hoofdfot lotus.jpg
LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_INTERIOR_1.jpg
LOTUS_ELETRE-S_SOLAR-YELLOW_STATIC_2.jpg
Lotus-Esprit-S1-White-2.jpg
Classic Elise S1.jpg
Colin-Chapman-in-Lotus-49-Formula-1.jpg

Lotus

Vind het model dat bij je past.

Lotus is van oorsprong een Brits automerk dat bekend staat om zijn sportieve modellen en rijke palmares in de autosport. “Light is right” was de leuze van Lotus-oprichter Colin Chapman, en lichtgewicht auto’s zoals de 7, Elan, Europa en Elise zijn dan ook iconen uit de geschiedenis van het merk. Sinds enkele jaren is de focus van het merk, dat vandaag deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep echter verschoven, en de komende jaren bouwt het een gamma van elektrische modellen uit, waaronder de Evija hypercar en de Eletre SUV. Lees verder

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Lotus:

  • Lotus stond jarenlang bekend om zijn lichtgewicht sportwagens, die niet noodzakelijk krachtige motoren nodig hadden om snel te zijn en goed te scoren in de motorsport.
  • Onder leiding van stichter Colin Chapman boekte Lotus heel wat successen in de racewereld, waaronder ook enkele wereldtitels in de Formule 1.
  • In de beginjaren verkocht Lotus ook zelfbouwpakketten (kit cars) waarmee kopers in sommige landen, waaronder thuisland Groot-Brittannië, minder belastingen moesten betalen. De Lotus 7 was daarvan een mooi voorbeeld. Lotus verkocht de licentie van dat model aan Caterham, dat de auto vandaag nog altijd bouwt.
  • Naast iconische modellen als de Elite, Elan en Esprit in het verleden, was de absolute sterkhouder van Lotus de afgelopen drie decennia de compacte Elise, waarvan het laatste exemplaar in 2021 van de band rolde, samen met de Exige en Evora, die op hetzelfde chassis gebouwd werden.
  • In 2022 lanceerde Lotus zijn allerlaatste model met verbrandingsmotor, de Emira. Die is verkrijgbaar met een 2 liter viercilinder van Mercedes-AMG of een 3.5 liter V6 van Toyota.
  • Lotus maakt vandaag deel uit van de Chinese Geely-groep (net als onder andere Volvo, Polestar en Smart), die gekozen heeft voor een toekomst met een 100% elektrisch en meer gediversifieerd gamma, met ook een SUV, de Eletre.

Korte geschiedenis van Lotus

Lotus werd in 1952 opgericht door Colin Chapman, een Britse ingenieur die sportwagens ontwikkelde die dankzij hun lage gewicht beschikten over uitzonderlijke prestaties en een uitgekiende wegligging. In de begindagen werden de modellen van Lotus vooral verkocht voor de motorsport, waarin het merk zelf ook succesvol was. In de jaren ‘60 en ‘70 zou Lotus zelfs de Formule 1 domineren, met een aantal wereldtitels tot gevolg. Één van de bekendste vroege Lotus-modellen was de 7, die in 1957 geïntroduceerd werd en ook beschikbaar was als bouwpakket. Vandaag wordt hij nog steeds gebouwd door Caterham, dat de licentie van het model kocht. In de jaren ‘60 oogstte Lotus succes met de Elan en de Elite, die gebouwd werden met een licht koetswerk uit glasvezel. In de jaren ‘70 wilde Lotus hogerop en lanceerde het de Esprit, met een krachtige middenmotor. Het model was onder andere te zien in de James Bond-film ‘The spy who loved me’. Lotus werkte doorheen zijn geschiedenis samen met heel wat andere autobouwers voor de ontwikkeling van modellen en aandrijflijnen (Ford, Opel, DeLorean, …) en veranderde in de latere jaren ook een aantal keer van eigenaar. Zo was het onder andere eigendom van GM, Bugatti en het Maleisische Proton, en sinds 2017 van het Chinese Geely. Onder leiding van Geely maakt het merk nu een transformatie door naar een volledig elektrisch merk: de Elise, die Lotus de afgelopen decennia op de kaart zette samen met de Exige en de Evora, moest daarbij plaats maken voor nieuwe modellen.

Modellen en varianten

Lotus zet stevig in op de vernieuwing van zijn gamma. De Elise ,Exige en Evora werden eind 2021 geschrapt. In 2022 werd de laatste Lotus met verbrandingsmotor voorgesteld, de Emira, die vandaag verkrijgbaar is met een 2 liter turbo viercilinder van Mercedes-AMG of een 3.5 liter V6 van Toyota met compressor. Hij krijgt het gezelschap van de Eletre, een 100% elektrische SUV. Het is ook nog wachten op de Evija, de 100% elektrische hypercar van het merk. Daarnaast staan er in de toekomst nog een reeks andere elektrische modellen van Lotus op de planning.

Dit zijn de huidige Lotus-modellen:

Overzicht modellen Lotus per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen (pk) CO2-uitstoot (g/km)
Emira Coupé Benzine 2.0 tot 3.5 365 tot 405 208 tot 258
Eletre SUV Elektrisch \ 611 tot 917 \
Evija Hypercar Elektrisch \ 2.000 \

Prijzen

Nieuwprijzen Lotus

Terwijl het Lotus-gamma tot voor kort ook nog relatief betaalbare sportwagens bevatte, gaan de vanafprijzen vandaag resoluut richting de psychologische grens van de € 100.000, zowel voor de coupé met verbrandingsmotor als de elektrische SUV. De prijs van de exclusieve en 2.000 pk sterke Evija is nog niet bekend.

Dit zijn de nieuwprijzen van het huidige Lotus-gamma:

Model Basisprijs (€)
Emira 97.625
Eletre 98.690
Evija TBD

De belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting worden per gewest anders berekend. Afhankelijk van waar je de auto inschrijft, wordt er onder andere rekening gehouden met aspecten als de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (berekend aan de hand van de cilinderinhoud en het vermogen) en de CO2-uitstoot.

  • Voor Vlaanderen vind je de simulator hier
  • Voor Brussel vind je de gegevens hier
  • Voor Wallonië kijk je hier

Tweedehandsprijzen Lotus

De meest betaalbare tweedehands Lotus is de voorwielaangedreven Elan uit het begin van de jaren ‘90, die je vindt voor prijzen vanaf € 15.000. De prijzen voor gebruikte Elises starten vanaf ongeveer € 25.000, al gaat het dan vaak om exemplaren van de eerste generatie met veel kilometers op de teller of rechtsgestuurde modellen. Een relatief recente Elise van de derde generatie zal je niet snel vinden onder de € 40.000, terwijl krachtigere en extremere modellen zoals de Exige, 2/3-Eleven of Evora nog een stuk meer kosten. Voor oldtimermodellen van Lotus moet je rekenen op minstens € 30.000.

Alternatieven voor Lotus

Lotussen zijn echte liefhebberswagens. Naast voor de hand liggende merken en modellen die gelijkaardige prestaties bieden, zijn de alternatieven voor de modellen met verbrandingsmotoren eerder te vinden bij merken die ook inzetten op emotie. De Porsche 718, de Ariel Atom, de KTM X-Bow, de vierwielers van Morgan, of nog de voormalige Lotus 7 die nu gebouwd wordt door Caterham zou je kunnen beschouwen als alternatieven.

Sportieve elektrische SUV’s die je misschien kan vergelijken met de Eletre zijn de BMW iX, Tesla Model X of Polestar 3.

Zoek je een alternatief voor de elektrische Evija die je vandaag al kan kopen, dan kom je uit bij Rimac of een aantal obscure merken die uitpakken met veel pk’s en nog hogere prijskaartjes.

FAQ

Is Lotus Chinees?
Lotus is van Oorsprong een Brits merk, maar is sinds 2017 in handen van de Chinese Geely-groep. Het hoofdkantoor van het merk zit echter nog steeds in het Britse Hethel, waar ook de Emira gebouwd wordt. De elektrische modellen van het merk komen uit Chinese fabrieken.
Heeft Lotus nog benzine-modellen in zijn gamma?
De Emira is de laatste Lotus met een verbrandingsmotor. Hij werd in 2022 op de markt gebracht, en zal dus nog een tijdje meegaan voor het merk volledig elektrisch wordt.
Waarom noemde Lotus zijn kleine sportwagen Elise?
Elise was de naam van Roman Artioli, de man die in de jaren ‘90 zorgde voor de heropstanding van Bugatti en ook Lotus kocht. Hij noemde de Elise naar zijn kleindochter.
Heeft Lotus dealers in België?
Lotus heeft 4 dealers in België: in Antwerpen, Brussel, Oostende en Luik.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen