Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lotus-elan-front

Lotus Elan

1 / 3
lotus-elan-front
lotus-elan-side
lotus-elan-back

Sterke punten

  • Sportief en elegant ontwerp
  • Veel rijplezier
  • Goed geschikt voor dagelijks gebruik

Zwakke punten

  • Zeer hoge prijzen als occasion
  • Weinig vermogen met de eerste generatie
  • Vaak problemen met de elektronica

Lotus Elan Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Elan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lotus Elan: Lichte en elegante sportwagen als coupé en cabriolet

De Lotus Elan is de aanduiding voor twee verschillende sportwagens van Lotus Cars. De auto's werden aangeboden als cabriolet en als coupé. Door de grote belangstelling van verzamelaars kosten de modellen ook als occasion erg veel geld. Lees meer

Interesse in een Lotus Elan

Lotus Elan tweedehands auto
Lotus Elan dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lotus Elan biedt goede prestaties en veel rijplezier, vooral in de tweede generatie.
  • Binnenin biedt de auto veel ruimte en een hoog niveau van dagelijkse praktische bruikbaarheid.
  • De fabrikant heeft het voertuig al vroeg voorzien van veel uitrusting en moderne technologieën.
  • Visueel kan de sportwagen zich gemakkelijk onderscheiden van de concurrentie.
  • Jarenlang konden klanten kiezen tussen een cabriolet en een coupé.

Gegevens

Motor

De Lotus Elan heeft in de loop der jaren veel verschillende motoropties gehad, die enerzijds goede prestaties leverden, maar anderzijds ook gericht waren op alledaags gebruiksgemak. Het model kon aanzienlijk meer prestaties en betere rijeigenschappen leveren, vooral in de tweede generatie, omdat de eerste versies nog hanteerbare motoren gebruikten. Het model was aanvankelijk uitgerust met een 1,5 liter, 101 pk sterke benzinemotor. Na korte tijd groeide de cilinderinhoud echter tot 1,6 liter. Ondanks het relatief lage vermogen waren de prestaties indrukwekkend: de kleine en lichte Lotus Elan haalde met gemak een topsnelheid van 205 km/u. 146 Nm koppel, dat al beschikbaar is vanaf 4000 toeren van de motor, brengen het lichtgewicht voertuig snel op snelheid.

De vanaf 1990 geproduceerde Lotus Elan kon echter aanzienlijk meer vermogen en aantrekkelijkere rijprestaties leveren. Dus wie veel waarde hecht aan snelle acceleratie en een goede topsnelheid maakt met de Lotus Elan SE Turbo een zeer goede keuze. De 1,6-liter benzinemotor levert een vermogen van 158 pk en een koppel van 203 Nm vanaf 4200 t/min. Met iets meer dan zes seconden om vanuit stilstand 100 km/h te bereiken en een topsnelheid tot 210 km/h, blijft er zelfs voor de meest veeleisende bestuurders niets te wensen over.

De Lotus Elan heeft een klassieke voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen in alle varianten en bij alle motoropties. De tank heeft een maximale inhoud van 46 liter, zodat bijtanken al na een relatief korte afstand noodzakelijk is.

Afmetingen

De Lotus Elan is bijzonder klein, licht en wendbaar. Deze eigenschappen zorgen voor de enorm goede rijprestaties met relatief kleine motoren. Zo was de kleine sportwagen van de tweede generatie net geen 3,8 meter lang, 1,7 meter breed en 1,23 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,25 meter. Volgens de fabrikant bedraagt het onbeladen gewicht iets meer dan 1,1 ton, wat een soepele besturing mogelijk maakt.

Klanten en passagiers moeten echter rekening houden met het lage laadvermogen, dat in de tweede generatie maximaal 160 kilogram bedraagt. Toch is het model vrij goed geschikt voor dagelijks gebruik. Daarvoor zorgt onder meer de praktische bagageruimte met een inhoud van maximaal 185 liter. Er was geen aanhangwagenkoppeling voor de Lotus Elan, zelfs niet tegen extra kosten. Het interieur was slechts voorzien van twee sportstoelen, die samen met de grote voorruit echter voldoende ruimte boden.

Gegevens en afmetingen Lotus Elan S1
Bouwjaar 1963 – 1964
Lengte, breedte, hoogte 3,7 m x 1,4 m x 1,1 m
Wielbasis 2,1 m
Inhoud bagageruimte 185 l
Ledig gewicht 585 kg
Toelaatbaar totaalgewicht niet benoemt
Cilinderinhoud 1558 cm³
Koppel 146 Nm
Topsnelheid 185 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,5 s
Tankinhoud 45,5 l
Verbruik Niet gespecificeerd
CO²-uitstoot Niet gespecificeerd

Varianten

De Lotus Elan beschrijft twee generaties van een populaire sportwagen. Klanten konden dus al kiezen tussen deze twee versies en ofwel een klassieke ofwel een moderne vertegenwoordiger met meer vermogen en modernere technieken kopen. De eerste generatie was echter leverbaar als coupé of cabriolet. Met een vast dak was de Lotus Elan veel beter geschikt om in slecht weer te rijden. In de tweede generatie besloot de autofabrikant de kleine en lichte sportwagen echter alleen als open cabriolet aan te bieden. In dit geval verdwijnt het dak in een uitsparing, maar kan de volledige inhoud van de bagageruimte nog steeds in het dagelijks leven worden gebruikt.

Prijs

De Lotus Elan overtuigde vanaf het begin met een zeer goede prijs-prestatieverhouding en genoot daarom een enorme vraag van de klandizie. Het voertuig was in de tweede generatie verkrijgbaar vanaf slechts 20.000 pond in de instapversie. Vooral in vergelijking met veel concurrenten op de markt betekende dit een enorme besparing en de klanten maakten er graag gebruik van.

Echter, de Lotus Elan als occasion is niet noodzakelijkerwijs een echt koopje. Vooral de oudere versies hebben tegenwoordig een enorme zeldzaamheidswaarde en klanten moeten diep in de buidel tasten als ze in goed onderhouden staat verkeren en een lage kilometerstand hebben. Het is niet ongewoon dat voertuigen de grens van 50.000 euro overschrijden, hoewel jongere voertuigen van de tweede generatie met ongeveer 10.000 euro aanzienlijk goedkoper zijn.

Design

Exterieur

De Lotus Elan wist echter ook klanten te inspireren en te overtuigen met zijn aantrekkelijke uiterlijk op de markt. Met zijn kleine en slanke carrosserie is het voertuig gemakkelijk te manoeuvreren in de stad of naar een parkeerplaats. Tot de opvallende kenmerken van het model behoren de koplampen aan de voorzijde, die gemakkelijk vanuit de cockpit kunnen worden geopend en voor bijzondere accenten zorgen. Opvallende lakafwerkingen benadrukken dit effect nog meer.

Interieur

Dankzij de kleine carrosserie is het interieur van de Lotus Elan vrij overzichtelijk. De geboden ruimte kan dus eigenlijk beter. De twee sportstoelen zijn echter behoorlijk comfortabel en ook prima geschikt voor de een of andere langere reis. Daarnaast heeft de autofabrikant al in een vroeg stadium aandacht besteed aan complete uitrusting. Elektrische ramen, een krachtige verwarming of andere voorzieningen mogen niet ontbreken in het interieur. Bovendien waren de klanten tevreden over de hoge kwaliteit van afwerking en materialen. Zo ziet het voertuig er zelfs na enkele jaren dagelijks gebruik nog uitstekend uit.

lotus-elan-interior lotus-elan-seats

Veiligheid

De Lotus Elan mag dan geen uitgebreide veiligheidsvoorzieningen bieden, het is nog steeds een veilige en kleine sportwagen. Bovendien is het model gemakkelijk onder controle te houden dankzij de optimale besturing. Dit geldt ook bij hogere snelheden op de weg. Uiteraard mogen belangrijke uitrustingskenmerken niet ontbreken, zoals ABS, veiligheidsgordels of airbags in de later geproduceerde modellen. Bovendien heeft het voertuig een speciaal ontworpen en ontwikkelde carrosserie, die in gelijke mate zorgt voor een laag gewicht en een hoge stabiliteit.

Alternatieven

Een goed alternatief voor de Lotus Elan is de Renault Alpine A310. De snelste in serie geproduceerde sportcoupé uit Frankrijk uit die tijd maakt indruk met zijn zeer goede motorprestaties. De 1,6-liter motor levert tot 115 pk. Het voertuig biedt niet veel uitrusting, omdat het is ontworpen voor sportiviteit. Toch zijn de stoelen comfortabel en kunnen zelfs langere afstanden gemakkelijk worden afgelegd.

FAQ

Hoeveel kost een tweedehands Lotus Elan?
De Lotus Elan is verkrijgbaar als coupé en als roadster. Klanten moeten nog steeds diep in de buidel tasten voor het voertuig. Voor een goed onderhouden Lotus met slechts enkele kilometers op de klok moeten kopers tussen de 40.000 - 50.000 euro uitgeven. Onder de aanbiedingen zijn ook extravagante voertuigen van deze modelserie, die aanzienlijk duurder zijn en ongeveer 80.000 euro kosten.
Wanneer werd de Lotus Elan gebouwd?
De eerste populaire Lotus Elan werd geproduceerd in 1962. In 1975 eindigde de bouw van deze modelserie. Van 1989 tot 1995 konden klanten de Lotus Elan alleen als cabriolet kopen.