Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lotus-esprit-l-01.jpg

Lotus Esprit

Lotus Esprit Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Esprit, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Lotus Esprit

Lotus Esprit tweedehands auto
Lotus Esprit dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Lotus Esprit wordt van 1976 tot 2004 in vier generaties gebouwd

De succesvolle Britse Formule 1-renstal Lotus nam als autofabrikant in de jaren ’50 een nichepositie in op de markt voor sportauto’s. Dit deed Lotus met kleine roadsters als kitcar om zelf samen te bouwen, zoals de Lotus Six of de Lotus Super Seven. Maar om het voortbestaan van het bedrijf af te laten hangen van het enthousiasme van een kleine schare fans leek echter steeds riskanter te worden. Daarom koos Lotus ervoor om zijn entree te maken op de grotere markt van luxe sportauto’s, die traditioneel gedomineerd werd door Italiaanse fabrikanten. Eén van de eerste modellen waarbij de nieuwe strategie werd toegepast was de in 1974 gepresenteerde Lotus Elite. Twee jaar later volgde er een tweede coupé die in 1976 op de markt gebracht werd als Lotus Esprit en tot 2004 in vier generaties gebouwd werd.

Een Italiaans design voor de Britse Lotus Esprit

Met zijn in het begin extreem spitse wigvormige voorkant en de inklapbare koplampen, de later toegevoegde hoge achtervleugel of de vier ronde achterlichten leek de Lotus Esprit in de verschillende generaties steeds weer op modellen van Italiaanse concurrenten. Dat een sportauto uit Britse productie overeenkwam met het beroemde design van de Italianen was geen toeval. Het ontwerp van de eerste Lotus Esprit stamde namelijk af van de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro. Omdat de 2,0 liter motor van de eerste Lotus Esprit een nog niet zo spectaculair prestatievermogen van 119 kW (162 pk) had, moesten de sportieve rijprestaties door gewichtsbesparing bij de carrosserie gerealiseerd worden. Dit lukte de constructeurs door gebruik te maken van lichte carrosserieën uit glasvezel, waarmee het gewicht van de coupé tot minder dan 1000 kilo gebracht kon worden. Dankzij deze bouwwijze haalde de van 1976 tot 1980 gebouwde eerste generatie van de Lotus Esprit een maximumsnelheid van circa 215 kilometer per uur. Ondanks zijn lichte bouwwijze vonden veel klanten het acceleratiegedrag van de Lotus Esprit echter onvoldoende. In 1978 reageerde Lotus op de kritiek en werden de prestaties van de Esprit verbeterd. De Lotus Esprit kreeg een grotere 2,2 liter motor met 154 kW (209 pk).

Een nieuwe turbomotor zorgt voor een beter prestatievermogen in de Lotus Esprit

In 1980 werd de tweede generatie van de Lotus Esprit gepresenteerd die qua design  nauwelijks veranderd was. In deze generatie beschikte de topversie van de coupé over een 2,2 liter motor met turbolading en 157 kW (213 pk). Met deze turbomotor accelereerde de Lotus Esprit voortaan in 5,6 seconden van nul naar honderd. De maximumsnelheid steeg naar 240 kilometer per uur. In 1986 werd de Lotus Esprit uitgerust met een gemodificeerde 2,2 liter motor die in de basisversie een prestatievermogen van 128 kW (174 pk) had. Het turbomodel van deze generatie beschikte over 160 kW (218 pk).

In 1987 krijgt de Lotus Esprit een nieuw design

De in 1987 gepresenteerde derde generatie van de Lotus Esprit verscheen met een volledig nieuw vormgegeven carrosserie. De hiervoor verantwoordelijke Britse designer nam afscheid van de Italiaanse voorbeelden uit de jaren ’70 en gaf de Lotus Esprit ronde vormen die samen met de hoge achterspoiler en de lage voorkant voor een verbeterde aerodynamica zorgden. De motorprestatie werd in de basisversie verhoogd naar 197 kW (268 pk), wat een topsnelheid van 260 km/u mogelijk maakte. De twee aangeboden turbomodellen van de Lotus Esprit beschikten over 160 kW (218 pk) en 170 kW (231 pk).

De Lotus Esprit van de laatste generatie wordt uitgerust met een V8-motor

De qua vormgeving slechts licht bewerkte vierde generatie van de Lotus Esprit verscheen in 1993. Het nieuwe topmodel was aanvankelijk de Lotus Esprit S4s met 224 kW (304 pk). Drie jaar later volgde de eerste Lotus Esprit met V8-motor, die in de 3,5 liter uitvoering met twee turboladers een prestatievermogen van 261 kW (355 pk) had. Daarmee bereikte de Lotus Esprit een maximumsnelheid van circa 280 km/u. Na de komst van de V8-Modellen werd de productie van de Lotus Esprit in 2004 uiteindelijk beëindigd.