Lotus Esprit Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Esprit, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Lotus Esprit
-
Lotus Esprit X180 '88 CH3282
€ 20.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 58.787 km
- 01/1988
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Lotus Esprit 2.2+Turbo+S4
€ 22.500,-Geen informatie- 96.000 km
- 06/1994
- 197 kW (268 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
1,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-7801 Ath -
Lotus Esprit S1
€ 55.000,-Geen informatie- 47.800 km
- 11/1977
- 118 kW (160 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5190 Spy -
Lotus Esprit LOTUS V8 - !!! 1st Owner - Only 5867km !!!
€ 105.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 5.876 km
- 10/1998
- 257 kW (349 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
-
1,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
318 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-1731 Asse
Interesse in een Lotus Esprit
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Special: 30 Jaar – Lotus Esprit Turbo
Eerste contact: Lotus Elise – Pure passie
Test: Lotus Elise Cup 250 – 100 procent biologisch gekweekt rijplezier
Test: Lotus Eletre, tijden veranderen (2023)
Test: Lotus Elise S – Pure schoonheid
Special: Lotus op Autosalon Brussel – Paleis 12 – Speeltje voor circuit gezocht?
Alternatieve modellen
De Lotus Esprit wordt van 1976 tot 2004 in vier generaties gebouwd
De succesvolle Britse Formule 1-renstal Lotus nam als autofabrikant in de jaren 50 een nichepositie in op de markt voor sportautos. Dit deed Lotus met kleine roadsters als kitcar om zelf samen te bouwen, zoals de Lotus Six of de Lotus Super Seven. Maar om het voortbestaan van het bedrijf af te laten hangen van het enthousiasme van een kleine schare fans leek echter steeds riskanter te worden. Daarom koos Lotus ervoor om zijn entree te maken op de grotere markt van luxe sportautos, die traditioneel gedomineerd werd door Italiaanse fabrikanten. Eén van de eerste modellen waarbij de nieuwe strategie werd toegepast was de in 1974 gepresenteerde Lotus Elite. Twee jaar later volgde er een tweede coupé die in 1976 op de markt gebracht werd als Lotus Esprit en tot 2004 in vier generaties gebouwd werd.
Een Italiaans design voor de Britse Lotus Esprit
Met zijn in het begin extreem spitse wigvormige voorkant en de inklapbare koplampen, de later toegevoegde hoge achtervleugel of de vier ronde achterlichten leek de Lotus Esprit in de verschillende generaties steeds weer op modellen van Italiaanse concurrenten. Dat een sportauto uit Britse productie overeenkwam met het beroemde design van de Italianen was geen toeval. Het ontwerp van de eerste Lotus Esprit stamde namelijk af van de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro. Omdat de 2,0 liter motor van de eerste Lotus Esprit een nog niet zo spectaculair prestatievermogen van 119 kW (162 pk) had, moesten de sportieve rijprestaties door gewichtsbesparing bij de carrosserie gerealiseerd worden. Dit lukte de constructeurs door gebruik te maken van lichte carrosserieën uit glasvezel, waarmee het gewicht van de coupé tot minder dan 1000 kilo gebracht kon worden. Dankzij deze bouwwijze haalde de van 1976 tot 1980 gebouwde eerste generatie van de Lotus Esprit een maximumsnelheid van circa 215 kilometer per uur. Ondanks zijn lichte bouwwijze vonden veel klanten het acceleratiegedrag van de Lotus Esprit echter onvoldoende. In 1978 reageerde Lotus op de kritiek en werden de prestaties van de Esprit verbeterd. De Lotus Esprit kreeg een grotere 2,2 liter motor met 154 kW (209 pk).
Een nieuwe turbomotor zorgt voor een beter prestatievermogen in de Lotus Esprit
In 1980 werd de tweede generatie van de Lotus Esprit gepresenteerd die qua design nauwelijks veranderd was. In deze generatie beschikte de topversie van de coupé over een 2,2 liter motor met turbolading en 157 kW (213 pk). Met deze turbomotor accelereerde de Lotus Esprit voortaan in 5,6 seconden van nul naar honderd. De maximumsnelheid steeg naar 240 kilometer per uur. In 1986 werd de Lotus Esprit uitgerust met een gemodificeerde 2,2 liter motor die in de basisversie een prestatievermogen van 128 kW (174 pk) had. Het turbomodel van deze generatie beschikte over 160 kW (218 pk).
In 1987 krijgt de Lotus Esprit een nieuw design
De in 1987 gepresenteerde derde generatie van de Lotus Esprit verscheen met een volledig nieuw vormgegeven carrosserie. De hiervoor verantwoordelijke Britse designer nam afscheid van de Italiaanse voorbeelden uit de jaren 70 en gaf de Lotus Esprit ronde vormen die samen met de hoge achterspoiler en de lage voorkant voor een verbeterde aerodynamica zorgden. De motorprestatie werd in de basisversie verhoogd naar 197 kW (268 pk), wat een topsnelheid van 260 km/u mogelijk maakte. De twee aangeboden turbomodellen van de Lotus Esprit beschikten over 160 kW (218 pk) en 170 kW (231 pk).
De Lotus Esprit van de laatste generatie wordt uitgerust met een V8-motor
De qua vormgeving slechts licht bewerkte vierde generatie van de Lotus Esprit verscheen in 1993. Het nieuwe topmodel was aanvankelijk de Lotus Esprit S4s met 224 kW (304 pk). Drie jaar later volgde de eerste Lotus Esprit met V8-motor, die in de 3,5 liter uitvoering met twee turboladers een prestatievermogen van 261 kW (355 pk) had. Daarmee bereikte de Lotus Esprit een maximumsnelheid van circa 280 km/u. Na de komst van de V8-Modellen werd de productie van de Lotus Esprit in 2004 uiteindelijk beëindigd.