Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Lotus-Exige-Sport-390-Final-Edition_12.jpg

Lotus Exige

1 / 4
Lotus-Exige-Sport-390-Final-Edition_12.jpg
Lotus_Exige_390_Sport_Final_Edition_0014.jpg
Lotus_Exige_390_Sport_Final_Edition_0018.jpg
Lotus-Exige-Sport-390-Final-Edition_02.jpg

Sterke punten

  • Lichte en puristische bouw
  • Krachtige en soepele V6-motoren
  • Circuitprestaties

Zwakke punten

  • Erg duur geworden
  • Niet dagelijks bruikbaar
  • Afwerking en veiligheidsuitrusting

Lotus Exige Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Exige, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:3.3 - 5.2s
Maximumsnelheid:233 - 290 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):139 - 242 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.1 - 10.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3797 x 1727 x 1129 mm
Portieren:2
Kofferruimte:98 - 112 liter
Aanhangergewicht:105 - 217 kg

Niet zomaar een dichte Elise meer

De Lotus Exige begon zijn carrière in 2000 als coupébroertje van de Elise, maar voor de Series 3 uit 2012 veranderde Lotus het recept: de Elise zou het instapmodel blijven en de Exige werd hogerop geplaatst dankzij een verlengd chassis, krachtigere V6-motoren uit de Evora en meer circuitgerichte varianten. Door het verschil in positionering kwam er van de Exige ook een Roadster. De Exige wordt afgelost door de Emira, die zowel de Elise, Exige als Evora vervangt.

Interesse in een Lotus Exige

Lotus Exige tweedehands auto
Lotus Exige dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lotus Exige is een uitstekende trackdayauto: zeer licht, dynamisch en ook erg snel dankzij de V6 met compressor. Bovendien krijg je dankzij het onbekrachtigde stuur heel wat feedback van de voorwielen.

  • Hoewel het zeker geen auto is om dagelijks in te zetten, het rumoer aan boord en het gebrek aan ruimte zouden dan als een vorm van zelfkastijding gezien kunnen worden, zit er een zekere soepelheid in de ophanging van de Exige die hem ook goed bruikbaar maakt op de openbare weg. Nog een voordeel van zijn lage gewicht.

  • Met de reorganisatie van het gamma in 2012 kreeg de Lotus Exige een 3,5 liter-V6 uit de Evora, maar dankzij de toevoeging van een compressor klom het vermogen naar 350 tot wel 430 pk in de meest sportieve versies.

Alle belangrijke gegevens over de Lotus Exige

Motoren

De 3,5 liter-V6 uit de Lotus Exige heeft zijn roots bij Toyota, waar hij in anonieme gezinswagens als de Camry en de Sienna werd gebruikt, maar maakte eerst zijn oversteek naar het Britse merk in de Evora, de meer ‘praktische’ Lotus voor dagelijks gebruik. In 2012 werd hij overgeplaatst naar de Exige om hem te differentiëren van de Elise, die Toyota-viercilinders bleef gebruiken. Voor de gelegenheid kreeg de V6 ook een compressor.

In basistrim is de V6 goed voor 350 pk en 400 Nm, genoeg om in 4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De snelste Exiges hadden echter een tot 430 pk en 440 Nm opgevoerde motor, waarmee hij in 3,3 seconden naar de 100 km/u kon sprinten en een topsnelheid haalde van 290 km/u. Een manuele versnellingsbak met open mechaniek is standaard, sommige versies waren ook te bestellen met een automatische versnellingsbak of een sequentiële ‘bak.

Afmetingen

De Lotus Exige is iets langer dan de Elise, met een lengte van 4,09 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van amper 1,13 meter. Door die groeikuur en de grotere motor kwam er ook een beetje massa bij, maar met een gewicht van ongeveer 1,1 ton is de Exige nog altijd een van de lichtste sportwagens op de markt. Aan boord is er plek voor twee personen en de bagageruimte is om te verwaarlozen.

Uitvoeringen

De Lotus Exige was in twee smaakjes te krijgen: S(port) of Cup. De eerste is meer geschikt voor dagelijks gebruik dankzij zijn iets zachtere ophanging en gewone straatbanden, de tweede is echt gemaakt voor trackdays dankzij driewegs Nitron-dempers die volledig instelbaar zijn, vaste vleugels voor meer downforce en semislicks. Daarnaast kon je de Exige ook als Roadster krijgen, die enkel als Sport werd geleverd.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Met de herpositionering van de Exige boven de Elise, kwam er ook een prijsstijging. En de prijzen bleven stegen naarmate het model evolueerde. Momenteel kan je geen nieuwe Exige meer kopen, het model had nog een laatste Final Edition en wordt opgevolgd door de Emira, die qua positionering meer op de Evora lijkt.

Ook tweedehands moet je dus bereid zijn een lieve som te betalen voor een Exige Series 3. De goedkoopste Belgische exemplaren beginnen bij 80.000 euro tot bijna 150.000 euro voor een bijna-nieuwe Cup. In het buitenland zijn er iets goedkopere exemplaren te vinden, maar onder de 70.000 euro zal niet lukken. Het aanbod is er wel wat ruimer, want de Exige is een zeldzaam beestje op onze wegen.

Design-highlights en interieur

Hoewel je de Exige Series 3 als een evolutie of facelift van de Series 2 zou kunnen zien, veranderde er meer dan je zou denken. Het chassis werd verlengd, vooral aan de achterkant om de grotere motor te kunnen plaatsen. Verder kreeg het model net als de Elise een nieuwe, driehoekige neus in plaats van de dubbele koplampen die al sinds de start van het modellenduo aanwezig waren.

Spartaanse sfeer

Aan boord blijft de sfeer spartaans, en ondanks de verlenging van het chassis blijft het krap aan boord voor langere mensen. Geen grote displays, geen tientallen knopjes, maar gewoon een simpel stuurwiel en analoge tellers - al kon je vanaf 2020 ook digitale tellers bestellen. Sommige versies kregen nog een lederen bekleding, zetelverwarming en Focal-luidsprekers, maar die brengen niet veel op in het rumoerige interieur, waar rol- en windgeluiden nadrukkelijk te horen zijn. Een knap detail is de opengewerkte mechaniek van de manuele versnellingsbak, waardoor je niet enkel beter ziet wat je doet, maar het ook goed kan horen.

Rijhulp en veiligheid

De Exige is sowieso een vrij kaal uitgeruste auto en bovendien stamt het model uit 2012, dus qua actieve veiligheidsuitrusting mag je er niet al te veel van verwachten. Je moet genoegen nemen met een stijf chassis en twee frontale airbags - een van de redenen waarom het model vervangen moest worden.

Alternatieven

Een even hardcore sportwagen die evenveel op zijn gemak is op het circuit als op de openbare weg is moeilijk te vinden. De Alpine A110 is quasi even licht, maar is wat softer en mist de power van die 3,5 liter-V6 uit de Lotus. De Porsche Cayman is dan weer wat zwaarder en minder gefocust, behalve als supersnelle GT4 en GT4 RS.

FAQ

Hoeveel kost een Lotus Exige?
De Lotus Exige is niet meer nieuw te koop. Tweedehands betaal je 80.000 tot 150.000 euro.
Hoe snel is de Lotus Exige?
In basistrim is de V6 goed voor 350 pk en 400 Nm, genoeg om in 4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De snelste Exiges hadden echter een tot 430 pk en 440 Nm opgevoerde motor, waarmee hij in 3,3 seconden naar de 100 km/u kon sprinten en een topsnelheid haalde van 290 km/u.
Wat is het verschil tussen de Lotus Elise en Exige?
De Lotus Exige begon zijn carrière in 2000 als coupébroertje van de Elise, maar voor de Series 3 uit 2012 veranderde Lotus het recept: de Elise zou het instapmodel blijven en de Exige werd hogerop geplaatst dankzij een verlengd chassis, krachtigere V6-motoren uit de Evora en meer circuitgerichte varianten.