Maserati Biturbo Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maserati Biturbo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Maserati Biturbo
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”
Eerste contact: Maserati Q4 Winter Event – Alsof het een quattro is
Maserati Levante Trofeo: Italianen doen het altijd beter
Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier
Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief
Test: Maserati Quattroporte diesel – Magisch, zelfs met diesel
Alternatieve modellen
De Maserati Biturbo werd ontworpen als sportwagen voor de gewone man
De Maserati Biturbo werd tussen 1981 en 1984 gemaakt als een Maserati voor de gewone man. Het is een 2-deurs sportwagen met de eerste biturbo V6-motor die werd toegepast in een productieauto. Omdat de auto inmiddels niet meer gemaakt wordt, kun je alleen nog maar een gebruikte Maserati Biturbo kopen. Kies je voor een vroege versie dan moet je bedacht zijn op corrosie want deze modellen werden slecht beschermd tegen weersinvloeden.
De 2-deurs coupé van Maserati voor iedereen
De Maserati Biturbo was een 2-deurs coupé met 4 zitplaatsen, die tussen 1981 en 1994 door Maserati werd gemaakt. De biturbo had een 2.0 liter V6-motor met twee turboladers en een luxe interieur. De Biturbo werd ontworpen door Pierangelo Andreani en het ontwerp was deels geïnspireerd op de Quattroporte III. De auto werd gemaakt in de Maserati fabriek in Modena, Italië.
Het model van de Biturbo diende als vervanging voor de V6 Merak, die hoog aangeschreven stond. De Biturbo werd ontworpen als onderdeel van een groot plan om het merk populairder te maken, met meer praktische auto's en een lager prijskaartje. Simpel gezegd, het was de Maserati van de gewone man. Dat betekende helaas wel dat de auto qua kwaliteit en constructie veel tekort kwam.Hoewel de cabine er geweldig uitzag, was deze grotendeels gemaakt van materialen van lage kwaliteit. Zo was het dashboard bedekt met namaakleer dat al na drie of vier jaar begon te scheuren.
Als nieuwe auto was de Biturbo een behoorlijk goede auto. Hij versnelde snel, was niet slecht in bochten en had nog steeds het imago van een supercar, ondanks de conservatieve looks en de 2,0-liter motor van de instapversie. Na een paar jaar begon er echter van alles te lekken, verbranden of breken. Vooral de vroege Biturbo’s hadden ernstige corrosieproblemen omdat, net als de meeste Italiaanse auto's uit die tijd, de coupé niet gemaakt was van gegalvaniseerd plaatstaal en er geen beschermende behandeling werd gebruikt.
Het model van de Biturbo wordt aangepast
Tussen 1987 en 1989 ontwierp Marcello Gandini gefaseerd een facelift voor de Biturbo. Het nieuwe ontwerp verzachtte de scherpe lijnen die aanwezig waren in het oorspronkelijke ontwerp. In het nieuwe ontwerp zaten een langere, meer afgeronde grille met een gaasrooster, een andere motorkap, aerodynamische buitenspiegels en 15 "lichtmetalen velgen die met 5-wielnaven gemonteerd werden. Een paar modellen kregen de rondomliggende bumpers met de geïntegreerde mistlampen en de diepe dorpels die voor het eerst op de 2.24v te zien waren.
In 1991 werd de hele Biturbo-serie voor een tweede keer opnieuw ontworpen, wederom door Marcello Gandini. Hij ontwierp de Maserati Shamal en gebruikte delen van dit ontwerp ook bij andere modellen. Gandini ontwikkelde een aerodynamische set met een unieke spoiler aan de onderkant van de voorruit die de ruitenwissers verborg, een achterspoiler en zijskirts. De nieuwe tweedelige koplampen maakten gebruik van speciale projectoren die werden ontwikkeld door Magneti-Marelli. Er werden ook meer carrosseriekleurige behuizingen toegepast, bijvoorbeeld bij de lampen.
Op de voorkant zat een opnieuw ontworpen grille, slanker en beter geïntegreerd in de motorkap. De bumpers van 1988 kwamen op alle modellen te zitten. De 15 "schijfvormige velgen werden vervangen door nieuwe 16" zeven-spaaks wielen. De wieldop was ontworpen om eruit te zien als een Centerlock-moer. De tweede facelift werd de “nuovolook” genoemd.
Maserati Biturbo Coupé 2.0 in vergelijking met de Porsche 944 Coupe 2.7
De Maserati Biturbo Coupe 2.0 heeft met 180 pk zo’n 15 pk meer in vergelijking met de Porsche. Het verschil is klein, dus dit zou de prestaties van het voertuig niet heel erg moeten beïnvloeden. Beide auto’s hebben een handmatige versnellingsbak.
De breedte van het voertuig heeft direct invloed op de binnenruimte van de bijrijder en de rijstabiliteit van de auto. De Porsche 944 Coupe 2.7 is 2% breder dan de Maserati Biturbo. Bestuurder en passagier merken dit duidelijk voorin, omdat ze meer ruimte hebben.
In vergelijking met de Maserati is de Porsche 944 circa 1 procent langer. De lengte van de auto is belangrijk vanwege het reiscomfort en de ruimte in de kofferbak. In de Porsche 944 zullen passagiers meer beenruimte hebben. Daarnaast wordt de Porsche 944 beter aangedreven, maar door de kortere lengte zal de Maserati weer makkelijker te parkeren zijn.
De wielbasis van de Maserati Biturbo Coupé 2.0 V6 is 5 procent langer in vergelijking met de Porsche. Een langere wielbasis zorgt voor een stabielere en comfortabelere rit, vooral bij hoge snelheid. Een langere wielbasis biedt ook meer opslagruimte. De Maserati zal door de langere wielbasis weer wat moeilijker te besturen zijn dan de Porsche met een kortere afstand tussen de assen.
Motoren van de Maserati Biturbo
De Maserati Biturbo was de eerste productieauto die een motor met twee turbo's had. De Biturbo had ook de eerste productiemotor met drie kleppen per cilinder. De aluminium 90-graden SOHC V6 motor was een volledig nieuw ontwerp. De motor was in grote lijnen gebaseerd op de 2.0 L Merak-motor, die zelf weer was afgeleid van eerdere V8 Formula One Maserati-motoren, ontworpen door Giulio Alfieri. De 2 liter-versie bevatte natte aluminiumhulzen die waren gecoat met Nikasil. De laatste straatversie had meer dan 150 pk en een koppel van 190 Nm.
Als je houdt van klassieke sportauto’s uit de jaren 80
Liefhebbers van klassieke sportauto’s uit het tijdperk van de hoekige automodellen zullen heel blij worden van deze Maserati Biturbo met zijn mooie interieur en zachte stoelen. De biturbo V6 motor zorgt nog voor voldoende power om een leuke sprint te kunnen trekken.