Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
18860-MaseratiGhibliGTMY22.jpg

Maserati Ghibli

1 / 6
18860-MaseratiGhibliGTMY22.jpg
18863-MaseratiGhibliGTMY22.jpg
18855-MaseratiGhibliGTMY22.jpg
18853-MaseratiGhibliTrofeoMY22.jpg
18842-MaseratiGhibliTrofeoMY22.jpg
17364-GhibliHybrid.jpg

Sterke punten

  • Knap design
  • Krachtige motoren
  • Speels rijgedrag

Zwakke punten

  • Prijzen
  • Hybrid is niet echt hybrid
  • Interieur niet op niveau rivalen

Maserati Ghibli Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maserati Ghibli, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Poging tot revolutie

De Ghibli, althans de moderne versie die in 2013 ten tonele verscheen, was de poging van Maserati om aansluiting te vinden bij de premium hogere middenklasse, waar BMW, Mercedes en Audi koning zijn. De onder de Quattroporte gepositioneerde vierdeurs kreeg als primeur voor het merk zelfs een dieselmotor, maar echte successen bleven uit, ondanks zijn onmiskenbare kwaliteiten.

Interesse in een Maserati Ghibli

Maserati Ghibli tweedehands auto
Maserati Ghibli nieuwe auto
Maserati Ghibli dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Poging tot revolutie

De Ghibli, althans de moderne versie die in 2013 ten tonele verscheen, was de poging van Maserati om aansluiting te vinden bij de premium hogere middenklasse, waar BMW, Mercedes en Audi koning zijn. De onder de Quattroporte gepositioneerde vierdeurs kreeg als primeur voor het merk zelfs een dieselmotor, maar echte successen bleven uit, ondanks zijn onmiskenbare kwaliteiten.

Goede redenen

  • De Maserati Ghibli scoort eerst en vooral met zijn knappe look, die sinds zijn lancering in 2013 nog altijd niet gaat vervelen. In 2018 en 2020 kreeg het model kleine updates om het design bijdetijds te houden.

  • Het motorenaanbod bestond eerst enkel uit twee V6-motoren, eentje op benzine en eentje op diesel, maar vandaag kan je ook een Hybrid met viercilinder en een Trofeo met een V8 bestellen.

  • De Ghibli heeft een relatief hoog gewicht, maar pareert het met een zeer dynamisch en speels chassis, zeker met de krachtigere motoren.

  • Eind 2020 kreeg de Ghibli eindelijk zijn topversie: een 580 pk sterke Trofeo met een topsnelheid van maar liefst 326 km/u!

Alle belangrijke gegevens over de Maserati Ghibli

Motoren

Bij zijn lancering had de Maserati Ghibli enkel V6-motoren. De Ghibli had een 3 liter-biturbo V6 van 350 pk, de Ghibli S kreeg dezelfde motor met 410 pk en kon je optioneel bestellen met vierwielaandrijving. Daarnaast was er de Ghibli Diesel, die een 3 liter-V6 turbodiesel van VM Motori onder de kap had van 275 pk, die niet veel trager was dan de benzineversie, maar wel een veel lager verbruik had én goed klonk dankzij de kleppen in de uitlaatlijn.

De diesel is nu niet meer leverbaar in België, maar in 2020 kreg de Ghibli wel twee nieuwe motorisaties: de Hybrid, een mild hybride 2 liter-viercilinder turbobenzine van 330 pk, en de Trofeo, de ultieme Ghibli. Die heeft de 3,8 liter-V8 die ook in de Quattroporte en Levante Trofeo zit, met 580 pk en 729 Nm, waarmee hij in 4,3 seconden naar de 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van maar liefst 326 km/u.

Afmetingen

De Ghibli ziet er relatief compact uit, maar meet toch 4,97 meter lang, 1,95 meter breed en 1,46 meter hoog, waarmee hij vergelijkbaar is met de BMW 5 Reeks en consorten. De berline heeft sinds zijn debuut echter al te maken met overgewicht, minstens 1,8 ton voor de lichtste versies en tot wel 2 ton voor de Trofeo. Aan boord heb je plaats voor 5 personen, al is de middelste zitplaats op de achterbank eerder voor noodgevallen, en de koffer is 500 liter groot.

Uitvoeringen

Het gamma van de Ghibli is al een paar keer opgeschud, maar vandaag kan je kiezen uit 3 uitvoeringen: de Ghibli GT, Modena of Trofeo. De GT heeft de mild hybride viercilinder onder de kap en wordt standaard geleverd met 19-duims velgen, een lederen interieur en het nieuwe MIA-infotainmentsysteem met Android Automotive.

De Ghibli Modena wordt geleverd met de V6-benzinemotor van 430 pk met vierwielaandrijving en krijgt 20-duims velgen, een sportievere bodykit, terwijl de Trofeo als topversie de 580 pk sterke V8 heeft en zich onderscheidt met specifieke velgen en carbon elementen op het koetswerk.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Bij zijn lancering ging de Ghibli nog de concurrentie aan met goed uitgeruste versies van de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6, maar vandaag zijn de prijzen wat hoger geworden. Een Ghibli GT met 330 pk kost minstens 91.250 euro, een Ghibli Modena begint bij 124.700 euro en de Ghibli Trofeo kost maar liefst 154.750 euro zonder opties. Een volledig uitgerust exemplaar schurkt tegen de 200.000 euro aan…

Maar omdat de Ghibli al even op de markt is, zijn er veel betaalbaardere tweedehands exemplaren te vinden. De goedkoopste exemplaren kosten vanaf 24.000 euro, bijna altijd diesels met een iets hogere kilometerstand, terwijl je benzineversies kan vinden vanaf 30.000 euro.

Design-highlights en interieur

Je koopt de Maserati Ghibli misschien niet als rationele keuze, maar wel voor zijn knappe design. Het model stamt alweer uit 2014, maar werd doorheen de jaren opgefrist en ziet er nog altijd zeer knap uit, met een lange motorkap, een sportieve kont en wulpse lijnen op het koetswerk. In tegenstelling tot zijn concurrenten is de Ghibli enkel als vierdeurs berline geleverd, voor een vijfdeurs moest je bij de SUV Levante zijn.

Tussentitel

Ook het interieur kan rekenen op een knap design, al ziet het er duidelijk niet zo modern uit als bij de Duitse tegenhangers en zijn er ook wat afwerkingsmissers op te merken. Zo voelen vooral bij oudere exemplaren sommige bedieningselementen als de automaatpook lang niet zo stevig of hoogwaardig aan, is de ergonomie ook niet op peil en loopt het infotainmentscherm achter. De nieuwere exemplaren kregen wel een aantal upgrades en zijn zelfs samen te stellen met een prachtig Ermenegildo Zegna-interieur. Ondanks zijn lengte heb je achterin niet zoveel ruimte als je zou denken, maar de koffer is wel vrij groot.

Rijhulp en veiligheid

De Maserati Ghibli werd voor het laatst getest door Euro NCAP bij zijn lancering in 2013, waar hij de volle 5 sterren kreeg, met een zeer goede score voor de bescherming van volwassen inzittenden. Het model kreeg doorheen de jaren wel een aantal upgrades qua ADAS-systemen, met onder meer adaptive cruise control, een rijstrookassistent, een 360°-camera, dodehoeksensor en verkeersbordherkenning.

Alternatieven

Hoewel Maserati de premium hogere middenklasse wou beconcurreren met de Ghibli, kan je hem enkel vergelijken met de krachtigere versies van de BMW 5 Reeks, Audi A7 en Mercedes E-Klasse. Je zou hem ook tegenover de Porsche Panamera kunnen plaatsen, al is die nog meer gericht op sport. De Jaguar XF is ook een minder populair alternatief met een goede rijdynamiek en de nadruk op luxe.

FAQ

Is de Maserati Ghibli Hybrid fiscaal aftrekbaar?
Neen, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is de Maserati Ghibli Hybrid slechts een mild hybrid, waardoor hij niet in aanmerking komt voor fiscaal voordeel.
Wanneer krijgt de Maserati Ghibli een opvolger?
Maserati heeft al gezegd dat er geen rechtstreekse opvolger zal komen voor de Ghibli, maar dat er een nieuwe vierdeurs komt in 2025 die zowel de Ghibli als de Quattroporte zal vervangen en dus ook duurder zal zijn dan de huidige Ghibli.
Is de Maserati Ghibli diesel nog te koop?
De dieselmotor is uit het huidige Belgische gamma van de Maserati Ghibli gehaald.

Beoordelingen voor Maserati Ghibli

1 Beoordelingen

5,0