Sterke punten
- Elegant design
- Prachtig motorgeluid
- Goede balans comfort-sportiviteit
Zwakke punten
- Verouderd interieur
- Hoge kosten
- Schokkerige versnellingsbak
Maserati GranTurismo Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maserati GranTurismo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Maserati GranTurismo/GranCabrio I
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”
Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier
Eerste contact: Maserati Q4 Winter Event – Alsof het een quattro is
Maserati Levante Trofeo: Italianen doen het altijd beter
Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief
Test: Maserati Quattroporte diesel – Magisch, zelfs met diesel
Alternatieve modellen
Goede redenen
Je koopt de Maserati GranTurismo eerst en vooral voor zijn design, want na meer dan 15 jaar is het nog steeds een prachtig elegante coupé die zowel klasse als sportiviteit uitstraalt.
De tweede belangrijke reden is het geluid die de V8-motoren met zich meebrengen, een geluid dat je vandaag niet meer krijgt van de nieuwe generatie turbomotoren. De S- en MC-modellen in het bijzonder hebben een geweldig klinkende sportuitlaat.
Gelukkig kan je ook meer doen dan enkel kijken en luisteren naar de GranTurismo. Ondanks zijn hoge gewicht biedt hij een hele hoop rijplezier dankzij een gebalanceerd onderstel, dat zeker in de niet-sportieve versies voldoende comfort biedt zonder te beknibbelen op dynamiek. Bovendien is de achterbank nog enigszins bruikbaar.
De positieve keerzijde van de lange productie van het model, is dat je voor niet al te veel geld (minder dan 50.000 euro) een GranTurismo kan kopen die er dus niet echt verouderd uitziet. Je mag alleen niet te lang nadenken over de belastingbrief die komt als je hem inschrijft…
Alle belangrijke gegevens over de Maserati GranTurismo/GranCabrio I
Motoren
Het motorengamma van de Maserati GranTurismo bestond uitsluitend uit door Ferrari ontwikkelde atmosferische V8-motoren op benzine. Van edelpapieren gesproken. Het zijn trouwens dezelfde motoren als in de Quattroporte V. De basismotor was 4,2 liter groot en leverde 405 pk, waarmee de GranTurismo in 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u kon sprinten en een topsnelheid haalde van 285 km/u. Deze motor is nooit geleverd op de GranCabrio.
Een stapje hoger stond de GranTurismo S, met een 4,7 liter-V8 van 440 pk die hetzelfde sprintje in 4,9 seconden kon afleggen en een top haalde van 295 km/u. Een automaat met 6 versnellingen van ZF was standaard op beide modellen.
In 2012 kreeg de GranTurismo een update en kwamen er nieuwe modelversies op de markt. De S werd omgedoopt tot Sport en kreeg 460 pk, terwijl er een nieuw, sportiever en lichter topmodel op de markt kwam in de vorm van de MC Stradale. Die had evenveel vermogen als de Sport, maar kon dankzij zijn lagere gewicht in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalde een topsnelheid van 303 km/u.
Afmetingen
De Maserati GranTurismo is best een forse coupé, met een lengte van 4,88 meter, een breedte van 1,85 meter (later 1,92 meter) en een hoogte van 1,35 meter. Dat formaat, zijn vrij zware platform en de luxe aan boord zorgden ook voor een vrij fors gewicht: 1,8 ton voor de MC Stradale, tot bijna 2 ton voor de GranCabrio. Je had wel 4 bruikbare zitplaatsen en een koffer van 260 liter in de GranTurismo (173 liter in de GranCabrio). De benzinetank van 86 liter was noodzakelijk om de dorstige motoren lang genoeg zoet te houden.
Uitvoeringen
Het gamma van de Maserati GranTurismo bestond uit de naamloze basisversie, de S(port), de MC Stradale en op de Sport kon je ook het MC Sport Line-pakket nemen, dat een deel van de bodykit van het sportievere model overnam, zonder de gewichtsbesparing. De cabrioversie GranCabrio was er enkel met de 4,7 liter-V8 en kon je ook krijgen als Sport en MC.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
Nieuw was de Maserati GranTurismo niet goedkoop met een vanafprijs van meer dan 115.000 euro in 2007, maar tweedehands zijn ze gelukkig een pak voordeliger. Zo heb je al een Belgische GranTurismo voor minder dan 40.000 euro, of rond de 55.000 euro voor een S met de grotere V8. De prijzen lopen op tot dik 100.000 euro voor recente exemplaren met een bijzonder lage kilometerstand of speciale reeksen. De GranCabrio kost je minstens 60.000 euro.
Je kan natuurlijk ook in het buitenland kijken voor een specifieke uitvoering of voor een goedkoper exemplaar, want het aanbod is niet bijzonder ruim in België. Schrik niet van de belastingbrief die binnenkomt als je hem inschrijft, want met een grote V8 en een CO2-uitstoot van meer dan 300 gram zal de fiscus zich niet inhouden.
Design-highlights en interieur
Het design van de Maserati GranTurismo is misschien wel een meesterwerk van Jason Castriota bij Pininfarina, dezelfde persoon die ook de Ferrari 599 en de moderne P4/5 ontwierp bij het Italiaanse designhuis. Zonder die sterke maar elegante lijn zou het model nooit zo lang in productie zijn gebleven, maar door middel van kleine updates (nieuwe bumpers, verduisterde koplampen, …) bleef de GranTurismo er relatief fris uitzien. Het is een typisch GT-silhouet, met een zeer lange motorkap (de V8 zit vrij ver naar achteren geplaatst), een afgeronde daklijn en de juiste rondingen zonder overtollige lijnen. Vooral in de juiste kleur en uitvoering zou je niet zeggen dat het model al meer dan 15 jaar oud is…
Interieur toont de leeftijd
… tot als je plaatsneemt in het interieur, want daar laat de GranTurismo/GranCabrio zijn rimpels zien. Het ouderwetse stuurwiel met grote drukknoppen, de analoge tellers die op zich geen afbreuk doen aan het geheel, maar wel het achterhaalde LCD-display dat ertussen zit, om nog maar te zwijgen van het rekenmachineschermpje dat zelfs in de nieuwste versies van de GranTurismo de temperatuur van de klimaatcontrole aanduidt. Of hoe de snelle technologische evolutie zich duidelijk laat merken bij minder jonge modellen.
Gelukkig is er ook goed nieuws: ergens aan het einde van zijn carrière kreeg de GranTurismo/GranCabrio nog een nieuw infotainmentsysteem mét Android Auto/Apple CarPlay. De materialen aan boord zijn over het algemeen erg knap en je kon het heel mooi personaliseren met leer, hout, metaal en carbon in diverse kleurstellingen, en je zat zowel voor- als achterin goed.
Rijhulp en veiligheid
De Maserati GranTurismo heeft nooit een onafhankelijke crashtest moeten ondergaan en zijn veiligheidsuitrusting komt ook nog uit de jaren 2000: zes airbags, een achteruitrijcamera, ABS en ESP.
Alternatieven
Met zijn hoge nieuwprijs ging de Maserati GranTurismo de confrontatie aan met de duurste prestigemodellen zoals de BMW M6, de Porsche 911, de Jaguar XKR, de Mercedes CL AMG, Lexus LC, Bentley Continental GT en de Aston Martin DB9. Een grote diversiteit aan modellen, maar de GranTurismo is dan ook even in productie geweest.