Maserati Spyder Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maserati Spyder, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Maserati Spyder
-
Maserati Spyder Aut / Leder / Memory / Airco / STOCK LIQUIDATION
€ 19.350,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 53.534 km
- 07/2004
- 287 kW (390 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree -
Maserati Spyder Aut / Leder / Geheugen / Airco / ...
€ 24.990,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 56.300 km
- 07/2003
- 287 kW (390 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree
Interesse in een Maserati Spyder
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Touring Superleggera Sciàdipersia: “Misschien wel de laatste”
Eerste contact: Maserati Q4 Winter Event – Alsof het een quattro is
Maserati Levante Trofeo: Italianen doen het altijd beter
Test: Maserati GranTurismo & GranCabrio – Ouderwets plezier
Maserati Levante GTS & Trofeo: Eindelijk sportief
Test: Maserati Quattroporte diesel – Magisch, zelfs met diesel
Alternatieve modellen
De traditie van de Maserati Spyder begint in de jaren 60
De Italiaanse autofabrikant Maserati, die sinds 1987 tot het Fiat-concern hoort, maakte naam als één van de meest vooraanstaande sportautobouwers van het land met krachtig gemotoriseerde sportsedans en coupés. De modellen vanaf de jaren 60 (die meestal naar winden benoemd werden), zoals de Maserati Indy of Khamsin, stonden technisch gezien en qua vormgeving voor vooruitstrevende sportautos. Ze vormden stevige concurrentie voor de modellen van Ferrari voordat beide merken onder het dak van Fiat verenigd werden. Er werd echter slechts zelden een open versie in de collectie opgenomen naast de Gran Turismos van Maserati. Tot begin jaren 70 verschenen er alleen maar open tweezitters met het beroemde drietand-logo op basis van de Maserati Coupé 3500, de Maserati Mistral en de Maserati Ghibli. Cabriolets vormden pas vanaf midden jaren 80 een vast onderdeel van de voertuigcollectie, in deze tijd werd de eerste Maserati Spyder gepresenteerd.
De eerste Maserati Spyder op basis van de Maserati Biturbo
Het ontwerp van de eerste Maserati Spyder, die in 1984 op de markt kwam, stamde van carrosseriebouwer Zagato. De tweezits cabriolet met stoffen dak was gebaseerd op de coupés van de in 1981 geïntroduceerde middenklasse serie van de Maserati Biturbo. De Maserati Spyder had alle belangrijke vormgevingskenmerken zoals de hoekige vormen van de carrosserie en het vlakke radiatorrooster met de kleine rechthoekige dubbele koplampen van dit model overgenomen. Ook de biturbomotoren met een cilinderinhoud tussen 2,0 en 2,8 liter stamden van de coupé af. De Maserati Spyder kon daarmee een topsnelheid van 250 km/u bereiken. Na een bewerking van de uiterlijke vormgeving van de auto in 1991, bood de fabrikant als instapmodel een kleine 2,0 liter motor aan met een prestatievermogen van 180 kW (245 pk). In 1994 werd de productie van de eerste Maserati Spyder beëindigd.
De nieuwe generatie van de Maserati Spyder wordt in 2002 gepresenteerd
Toen Maserati na een herstructurering van de modelcollectie en na het wegvallen van de middenklassemodellen uit de Maserati Biturbo-serie in 1998 met de Maserati 3200 na jaren weer een sportauto uit de Gran Turismo klasse presenteerde, beperkten de Italianen zich aanvankelijk tot de gesloten carrosserieversie. Pas bij de tweede generatie van de Maserati 3200, die in 2001 onder de naam Maserati Coupé geïntroduceerd werd, werd er in 2002 voor het eerst weer een cabriolet op basis van een Gran Turismo van Maserati in de collectie opgenomen.
De Maserati Spyder wordt uitgerust met een V8-motor van Ferrari
De eerste moderne versie van een Maserati Spyder werd geïntroduceerd als tweezits cabriolet met klassiek stoffen dak. Dit dak liet zich binnen 30 seconden elektrisch openen. De Maserati Spyder werd uitgerust met de eveneens voor de Maserati Coupé gebruikte V8-motor met een cilinderinhoud van 4,2 liter. Deze motor stamde uit de collectie van samenwerkingspartner Ferrari. De motor had in de 4,30 meter lange en iets meer dan 1,7 ton zware cabriolet een prestatievermogen van 291 kW (395 pk). Daarbij accelereerde de Maserati Spyder met deze motor in 5,2 seconden van nul naar honderd en bereikte hij een maximumsnelheid van 285 km/u.
In 2004 wordt de collectie aangevuld met een beter presterende Maserati Spyder
In 2004 verscheen er ook nog een uitvoering met een nog beter prestatievermogen van 295 kW (400 pk), de Maserati Spyder Gran Sport. Dankzij het gebruik van lichte materialen in het interieur kon zijn gewicht verlaagd worden naar 1680 kilogram, waardoor hij een betere performance kreeg. Qua uiterlijk onderscheidde de Gran Sport zich van de gewone Maserati Spyder dankzij zijn verchroomde radiatorrooster, maar ook met de lagere voorkant die de aerodynamica van de cabriolet ten goede kwam.
Een grotere V8-motor voor de Maserati Spyder in 2010
Met een nieuw vormgegeven voorkant en nieuwe dynamischer ogende koplampen verscheen in 2010 de opvolger van de Maserati Spyder op basis van de in 2007 geïntroduceerde coupés uit de serie Maserati Gran Turismo. De voortaan onder de naam Maserati Gran Cabriolet verkochte open tweezitter werd uitgerust met een 4,7 liter V8-motor. Daarmee had de auto een prestatievermogen van 324 kW (440 pk) en kon hij een topsnelheid van meer dan 280 km/u bereiken. Verder accelereerde hij in circa 5 seconden van nul naar honderd. Daarmee had hij ongeveer dezelfde prestatiewaarden als de coupé uit de serie met dezelfde motor. Hij werd aangeboden met een automaat met zes versnellingen, welke je in kon stellen op vier verschillende schakelmodi.