Maybach 57 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Maybach 57, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Maybach 57
Alle artikelen
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
Special: Seat – Paleis 9 – Olé, olé voor Leon en Toledo
Test: Mini Countryman Cooper d – De geest en de letter
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)
Seat Mii Electric: klein maar dapper
Alternatieve modellen
De Maybach 57 is het instapmodel van Daimlers luxemerk
Eind jaren 90 overwoog het Daimler-concern om zijn rechten op de naam van de historische autofabrikant Maybach te gebruiken en het merk weer nieuw leven in te blazen. In Groot-Brittannië vond toen bijna tegelijkertijd de overnamestrijd tussen VW en BMW plaats om de traditionele fabrikant Rolls-Royce met het sportieve luxemerk Bentley. Na de millenniumwisseling waren deze juridische problemen opgelost en was er een Duits driemanschap in de luxe klasse ontstaan. Terwijl de Duitsers in Engeland gewoon terug konden grijpen naar namen en modellen, had Daimler het met Maybach wat moeilijker. Onder de legendarische naam Maybach waren namelijk voor het laatst in de jaren 40 autos geproduceerd. Daarom werden de geplande nieuwe Maybach modellen op de Mercedes-Benz S-Klasse gebaseerd. In tegenstelling tot de in serie geproduceerde sedans van de hogere klasse moesten de Maybach modellen in kleine oplages met de hand geproduceerd worden en met individuele uitrustingsdetails op de markt gepositioneerd worden. De Maybach 57, die vanaf 2002 verscheen, kreeg de rol van instapmodel.
De Maybach 57 is bijna een halve meter langer dan de sedans uit de S-klasse
Voor de bodemgroep van de Maybach 57 gebruikte de Maybach afdeling op het Mercedes hoofdkantoor in Sindelfingen de constructie die reeds begin jaren 90 voor de toenmalige Mercedes-Benz S-klasse ontwikkeld was. Hierop werd een 1,55 meter hoge en twee meter brede carrosserie geplaatst die met een lengte van 5,73 meter bijna een halve meter langer was dan de sedans uit de S-klasse. Met deze afmetingen kwam de Maybach 57 op een gewicht van meer dan 2,7 ton. Zijn interieur bood dan ook veel plaats, er was voldoende plaats voor vier passagiers en de auto had een kofferruimte met een laadvolume van 605 liter.
De Maybach 57 wordt in twee motorvarianten aangeboden
De Maybach 57 werd met twee verschillende motoren aangeboden. Aan het begin van de productie werden de sedans met een 5,5 liter motor met een prestatievermogen van 405 kW (550 pk) uitgerust. In 2005 volgde er een sedan met een zes liter motor die een prestatievermogen van 463 kW (630 pk) had. Afhankelijk van de motor schommelde het gemiddelde brandstofverbruik tussen de 15 en 15,8 liter. De CO2-uitstoot lag volgens Daimler op 350 en 368 g/km. De Maybach 57 en Maybach 57S accelereerden in 5,2 c.q. 4,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.