Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
P1J15511l.jpg

Mazda6

1 / 5
P1J15511l.jpg
P1J07342s.jpg
P1J15316l.jpg
P1J15509l.jpg
P1J15510l.jpg

Sterke punten

  • Dynamisch en comfortabel
  • Veel uitrusting voor het geld
  • Ruime break

Zwakke punten

  • Wordt (zeer) oud
  • Zwakke benzinemotoren
  • Geen hybride

Mazda 6 Een overzicht

4,6 (134 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda 6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.6 - 12.3s
Maximumsnelheid:189 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):104 - 250 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.9 - 10.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4670 x 1780 x 1430 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:480 - 1648 liter
Aanhangergewicht:420 - 680 kg

De anti-Duitse grote middenklasser

De Mazda6 is een van de alternatieven voor wie wel een grote middenklasser wil, maar niet bij de Duitse premiummerken wil aankloppen. Deze generatie stamt al uit 2012, maar kreeg in 2016 en vooral in 2018 een facelift die zowel zijn koetswerkdesign als zijn interieur weer op peil brachten. Toch begint het model zijn rimpels te tonen en lijkt er geen opvolging te komen vanuit Japan.

Interesse in een Mazda6

Mazda6 tweedehands auto
Mazda6 nieuwe auto
Mazda6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn grootste wapen tegen de Duitse concurrentie is de haast onklopbare prijs-uitrustingsverhouding van de Mazda6: een volledig uitgerust exemplaar kost evenveel als een bijna-kale premium Duitser. Bovendien kost de break geen cent meer dan de berline!

  • Aan boord zit je goed in de Mazda6, met comfortabele stoelen en een zeer goede rijhouding. De break biedt ook een ruimte koffer.

  • Kies, als het budget het toelaat, wel voor een Mazda6 van na de facelift van 2018. Die ziet er niet enkel frisser uit, ook het interieur werd hoogwaardiger afgewerkt en het onderstel werd nog verbeterd voor meer comfort en dynamiek.

  • Over dynamiek gesproken: daarin onderscheidt de Mazda6 zich ook ten opzichte van zijn concurrenten, met een gewillig chassis en goed gecontroleerde koetswerkbewegingen. Kies je voor de manuele zesbak, dan geniet je ook van een aangenaam schakelgevoel.

Alle belangrijke gegevens over de Mazda6

Motoren

Het motorenaanbod van Mazda is atypisch ten opzichte van de concurrentie: turbo’s zal je niet vinden op de benzinemotoren. Het gamma bestaat uit een atmosferische 2-liter van 163 pk, met manuele zesbak of zestrapsautomaat, en een 2,5-liter van 193 pk die standaard is gekoppeld aan die automaatbak. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar op de Mazda6.

Er was tot voor kort ook een dieselmotor, maar die is weg uit het nieuwe gamma van de Mazda6. De 2,2 liiter-viercilinder turbodiesel leverde in zijn laatste versie 150 of 184 pk, waarbij de krachtigste versie standaard een automaat kreeg.

Een hybride Mazda6 is er niet.

Afmetingen

De Mazda6 is als berline 4,90 meter lang, 1,84 meter breed en 1,45 meter hoog. De break is 4,81 meter lang, even breed en 1,48 meter hoog. Daarmee is de Mazda6 iets groter dan zijn rechtstreekse concurrenten. De berline heeft een koffer van 480 liter, de break kan 522 tot 1.664 liter meezeulen, wat vrij ruim is voor zijn klasse. Achterin is de binnenruimte correct, maar in de berline zorgt de aflopende daklijn voor iets minder hoofdruimte.

Uitvoeringen

De Mazda6 is leverbaar in 4 uitvoeriungen: Skydrive, Privilege Edition, Skycruise en Skycruise Takumi. De basisversie is al redelijk goed uitgerust, met LED-koplampen, een navigatiesysteem met Android Auto en draadloze Apple CarPlay, een head-up display, zetelverwarming vooraan, parkeersensoren voor- en achteraan, automatische airco, adaptive cruise control en meer.

De Privilige Edition voegt zetelventilatie vooraan en zetelverwarming achteraan toe, een lederen interieur, een Bose-audiosysteem met 11 luidsprekers, een dodehoekassistent, een verwarmd stuurwiel en een 360°-camera toe.

De Mazda6 Skycruise heeft 19-duims lichtmetalen velgen, een elektrisch schuifdak, adaptieve LED-koplampen, een noodremhulp en nog extra veiligheidssystemen. De Skycruise Takumi is tenslotte het topmodel, met bruin Nappaleer voor het interieur, houten inleg, LED-binnenverlichting, een frameless binnenspiegel en meer. Losse opties zijn bijna niet te krijgen, maar daar staat tegenover dat het prijsverschil tussen een instapversie en een volledig uitgerust model maar 5.400 euro bedraagt.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Mazda6 is te bestellen vanaf 33.590 euro, waarbij het niet uitmaakt of je een berline of break kiest. Daarvoor krijg je een Skydrive met 2.0 benzinemotor van 163 pk en een handbak. Een Skycruise Takumi met alle opties is te krijgen vanaf 38.990 euro, een automaat kost 2.000 euro extra en de 2.5 benzinemotor van 194 pk kost nog eens 2.500 euro extra. Voor 45.000 euro heb je dus een zeer compleet uitgeruste, ruime break met een mooi kleurtje.

Aangezien de Mazda6 al sinds 2013 op de markt is, is er een groot prijsverschil tussen de oudere tweedehandsmodellen en de jongere exemplaren. Je vindt al een Mazda6 voor 7.000 euro, maar dat zijn dieselmotoren met heel hoge kilometerstanden. Voor 10.000 euro heb je meer keuze en frissere exemplaren. Als het budget het toelaat, zouden we opteren voor een exemplaar van na de facelift van 2018, dat voor 20.000 euro te vinden is.

Design-highlights en interieur

De Mazda6 is rechtstreeks gebaseerd op het Takeri-concept uit 2011 en werd in 2012 voorgesteld aan het publiek, waarbij zijn design erg in de smaak viel, met een nominatie voor World Design of the Year 2013. In 2018 kreeg het model een facelift, die je herkent aan zijn nieuwe koplampen waarbij het chromen streepje van de grille onder de lichtblokken uitkomt, en zijn donkerdere achterlichten met een chromen streep die ze verbindt.

Tussentitel

Het interieur van deze generatie Mazda6 kreeg een flinke upgrade ten opzichte van zijn voorganger, met minder harde plastics en een duidelijkere ergonomie. Ook het comfort en de geluidsisolatie werden naar een nieuw niveau getild. Ook hier bracht de facelift van 2018 echter grote veranderingen met zich mee, met een volledig nieuw dashboard dat beter aansluit bij de rest van het nieuwere gamma, een nieuw infotainmentsysteem en beter geplaatste knoppen. De uitrusting van de Mazda6 is standaard al vrij compleet en optioneel niet erg duur, waardoor je op de meeste modellen luxe als zetelverwarming en -ventilatie, stuurwielverwarming, een head-up display en een goed audiosysteem terugvindt.

Rijhulp en veiligheid

De Mazda6 werd bij zijn facelift in 2018 getest door EuroNCAP en behaalde de maximale score van 5 sterren, met uitstekende scores voor de bescherming van inzittenden. De zwakkere punten waren voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers en het aanbod van veiligheidssystemen, wat te verklaren valt door de hogere leeftijd van het model. Sommige veiligheidssystemen zitten ook pas in de hogere uitrustingsniveaus.

Alternatieven

Je zou de Mazda6 als concurrent kunnen zien voor de BMW 3 Reeks, Audi A4 of Mercedes C-Klasse, maar vanwege zijn atypische motorenaanbod en zijn gebrek aan hybride motorisatie is de Japanner veel minder populair in de leasing. De Mazda6 speelt meer in het niet-premium segment van de Volkswagen Passat, Skoda Superb, Peugeot 508, Ford Mondeo en Opel Insignia.

FAQ

Is de Mazda6 er ook als hybride?
Neen, Mazda heeft geen hybride Mazda6 in het gamma. Voorlopig is enkel de CX-60 er als plug-in hybride.
Wanneer krijgt de Mazda6 een opvolger?
Het leek er eerst op dat de Mazda6 een opvolger zou krijgen op het platform van de CX-60, maar die plannen lijken geschrapt. Je moet dus uitwijken naar een SUV als je een grotere Mazda wil.
Is de Mazda6 er nog als diesel?
Neen, er zit geen dieselmotor meer in het nieuwe gamma van de Mazda6. Je hebt enkel de keuze tussen een 2-liter of een 2,5-liter benzinemotor.