Sterke punten
- erg betrouwbaar
- goede wegligging
- veelzijdig
Zwakke punten
- geen dieselmotoren
- veel lawaai bij hoge snelheden
- korte onderhoudsintervallen
Mazda Demio Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda Demio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda Demio
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- aangename rijcomfort
- verrassend ruim
- comfortabel overnachten mogelijk
- zeer goed vakmanschap
- krachtige benzinemotoren
Belangrijke gegevens
Motor
In de eerste generatie, die van 1998 tot 2000 werd geproduceerd, kon men alleen kiezen uit een benzinemotor, die goede prestaties leverde. De 1,3-liter motor produceert 46 kilowatt (63 pk). Het brandstofverbruik bedraagt 7,0 liter, wat betekent dat de Mazda ongeveer 610 kilometer kan afleggen op één tank. De auto heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak.
Na een facelift in 2000 werd er naast de 46 kilowatt motor een nieuwe 1,5-liter motor uitgebracht. Deze nieuwe motor produceert 55 kilowatt (75 pk) en verbruikt 7,3 liter per 100 kilometer. Het bereik van deze motor bedraagt 585 kilometer. Alle motoren voldoen vanaf 2000 aan de Euro 3-norm. De 1,5-liter motor werd bovendien geleverd met een automatische transmissie met vier versnellingen. Hierdoor steeg het verbruik tot 7,9 liter, wat het bereik op één tank brandstof terugbrengt tot 540 kilometer.
Afmetingen
De Mazda Demio imponeert met zijn binnenruimte. De bagageruimte biedt 330 liter laadruimte en kan worden uitgebreid tot 679 liter. Voorin is er voldoende ruimte voor volwassenen, hoewel de ruimte achterin niet zo royaal is. Door alle stoelen neer te klappen kan de wagen omgetoverd worden in een laadruimte van 2,03 meter. Zodoende kunnen twee volwassenen comfortabel in de auto slapen. De minivan heeft vijf deuren en vijf zitplaatsen. Op de wagen zijn standaard 13-inch wielen gemonteerd. De maximum treklast is 410 kilogram ongeremd en 900 kilogram geremd.
Bouwjaar | 1998 - 2003 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 3,8 m / 1,7 m / 1,5 m |
Wielbasis | 2,39 m |
Kofferruimte | 330 l - 679 l |
Ledig gewicht | 925 kg - 965 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | 1.450 kg - 1.480 kg |
Cilinderinhoud | 1.324 cm³ - 1.498 cm³ |
Koppel | 103 Nm - 116 Nm |
Maximumsnelheid | 151 km/h |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14 s - 16.1 s |
Tankvolume | 43 l |
Verbruik | 7 l - 7.9 l/100 km |
CO2-uitstoot | 167 g/km - 190 g/km |
Varianten
De Mazda Demio is een minivan die uitsluitend verkrijgbaar is in de vijfdeurs variant. Aanvankelijk waren er, naast het basismodel, twee andere modellen , genaamd GLX en GLX Plus. In tegenstelling tot het basismodel beschikt het GLX-model over centrale vergrendeling en elektrische ramen aan de voorzijde. Het GLX Plus-model voegde daar leeslampjes en instelbare dashboardverlichting aan toe.
In de tweede generatie waren de uitvoeringen Comfort, Exclusive en Touring beschikbaar. Hierbij bood de Touring-versie het hoogste niveau van comfort: hij was zowel voor als achter voorzien van elektrische ramen, ABS en airbags voor de bestuurder en de passagier voorin.
Prijs
Aanvankelijk kostte de Mazda Demio tussen 12.250 euro en iets minder dan 14.000 euro, al naargelang de voorzieningen. Na de facelift in 2000 steeg de nieuwprijs licht tot tussen 12.500 euro en 17.000 euro. Occasions van vóór de facelift in 2000 zijn momenteel verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro. De "Exclusive"-variant met een 1,5-liter motor is het populairst. De wagens met een kilometerstand van ongeveer 100.000 kilometer kosten gemiddeld 2.100 euro. Voertuigen met minder kilometers kunnen ook tot 4.000 euro kosten.
Wat de onderhoudskosten betreft, kost een Mazda Demio Exclusive met een 1,5-liter motor ongeveer 400 euro per jaar aan verzekering. De brandstofkosten bedragen ongeveer 4.700 euro per jaar. Wat de belasting betreft, kost de 1,3-liter motor maximaal 82 euro, de grotere motor kost 107 euro per jaar.
Design
Exterieur
De Mazda Demio is een onopvallende minivan. De binnenkant laat zich van buitenaf nauwelijks raden. Aan de voorkant vinden we het vijfpuntige radiatorrooster, waarop in het midden het Mazda-logo prijkt. Verder vinden we twee koplampen van helder glas en opvallende bumpers als bijkomende accenten. Achteraan wordt het inladen eenvoudiger dankzij de grote kofferopening en de lage laaddrempel.
Het basismodel biedt al getinte ruiten en dakrails, maar centrale vergrendeling is pas beschikbaar vanaf de GLX-variant, bij de nieuwere modellen alleen in de Exclusive- en Touring-varianten. De duurste modellen zijn ook uitgerust met mistlampen en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels. Metallic lak kost extra.
Interieur
De kleine Japanner is een ruimtewonder. De achterbank kan in tweeën worden gedeeld en kan 12 centimeter worden versteld. Ook achterin hebben volwassenen voldoende ruimte. De stoelen zijn erg comfortabel en kunnen neergeklapt worden, zo ontstaat een recht ligvlak met een lengte van 2,03 meter. Uiteraard kan ook de stoel van de bestuurder worden versteld. De cockpit oogt netjes en is gemakkelijk te bedienen.
In de duurste variant "Touring" zijn vooraan en achteraan elektrische ramen voorzien. Bovendien zijn ook leeslampen en een verstelbaar stuurwiel beschikbaar. Maar zelfs in deze configuratie is er geen airconditioning.
Veiligheid
De goedkoopste versie van de Mazda Demio uit de eerste generatie bood niet veel veiligheidsvoorzieningen. Zo waren er bijvoorbeeld alleen airbags voor de bestuurder, voor de voorpassagier moesten deze tegen een meerprijs worden aangeschaft. Dit veranderde in de tweede generatie: hier boden alle modellen airbags op beide zitplaatsen voorin. De Touring-versie beschikte ook over ABS.
Ook Isofix voor een kinderzitje is niet beschikbaar. Mazda biedt hiervoor zijn eigen systeem aan. Het chassis, dat in de bochten iets onderstuurt, zorgt voor een veilig rijgevoel. Er zijn noch in de EU noch in de VS officiële crashtests met dit model uitgevoerd. Ook de ANWB heeft noch de eerste, noch de tweede generatie Mazda Demio getest.
De Mazda Demio wordt beschouwd als een zeer betrouwbare auto die zelden naar de garage moet. In Europa heeft Mazda een terugroepactie moeten uitvaardigen wegens het risico op kortsluiting in het contactslot. De ervaring leert ons dat Demio occasions de neiging hebben om te roesten aan de randen, hoewel dit niet het geval is voor het chassis. Toch is het de moeite waard om dit goed te bekijken.
Alternatieven
Sinds de tweede generatie wordt de Mazda Demio in Europa verkocht als de Mazda 2. Het model is nu aan zijn zesde generatie toe en is uitgegroeid tot de compacte klasse. Tussen 2003 en 2020 werd de Mazda 2 ook aangeboden met een dieselmotor. In de nieuwste generatie zijn er alleen hybride aandrijvingen beschikbaar. Rond de eeuwwisseling waren de alternatieven in de compacte klasse de Mazda 323 en de kleine Mazda 121.
Een alternatief uit de VS is de Ford Fusion, die in veel opzichten vergelijkbaar is met de Ford Fiesta. Deze biedt echter een grotere bagageruimte en een hogere zitpositie. De Toyota Yaris Verso imponeert met veel ruimte en een goede wegligging. De Daihatsu YRV is alleen leverbaar met voorwielaandrijving en het model heeft geen zijdelingse botsbeveiliging. Een ander nadeel is het storende achtergrondgeluid bij hoge snelheden.
Aangezien hier alleen negatieve punten vermeld worden, kan het model misschien weggelaten worden?