Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
MX-5 facelift.jpg

Mazda MX-5 (ND)

1 / 12
MX-5 facelift.jpg
MX-5 RF.jpg
MX-5 veiligheid.jpg
RF.jpg
Top view.jpg
4 generations.jpg
2024_mazda_mx-5_global_det_-5.jpg
historic MX-5 NA.jpg
Hoofdfoto.jpg
Interior beige.jpg
interior black.jpg
MX-5 4 generaties.jpg

Sterke punten

  • Vierde generatie van de iconische roadster
  • Puur rijplezier
  • Beperkte gebruikskosten

Zwakke punten

  • Praktische beperkingen (tweezitter, beperkte koffer)
  • Kwetsbaar koetswerk
  • Geen elektrificatie

Mazda MX-5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda MX-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toegankelijk rijplezier

Met de MX-5, die nu aan zijn vierde generatie zit, blies Mazda aan het einde van de jaren ‘80 het concept van de betaalbare roadster nieuw leven in. Het is vandaag de meest verkochte roadster ooit, met meer dan 1,2 miljoen gebouwde exemplaren over de vier generaties. Lees verder

Interesse in een Mazda MX-5 (ND)

Mazda MX-5 (ND) tweedehands auto
Mazda MX-5 (ND) nieuwe auto
Mazda MX-5 (ND) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede punten

  • Met zijn lage gewicht, achterwielaandrijving, directe stuur en lage zitpositie biedt de Mazda MX-5 bakken rijplezier.

  • De MX-5 is perfect voor zonnekloppers en is verkrijgbaar als roadster met een eenvoudig manueel stoffen dak of een elektrisch wegklapbaar hard dak in de RF-uitvoering.

  • De motoren zijn relatief bescheiden, wat zorgt voor een beperkt verbruik en lage fiscale kosten.

  • De restwaarde van de MX-5 is relatief goed, vooral wat de meer recente versies betreft en de iconische eerste generatie, de ‘NA’.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorenpalet van de huidige generatie MX-5 is beperkt en eerder traditioneel te noemen. Je hebt de keuze uit 132 pk sterke 1.5 liter grote viercilinder of een 184 pk sterke 2 liter grote viercilinder. Beide zijn atmosferisch en niet voorzien van enige vorm van elektrificatie. Dat laatste is een pluspunt voor de puristen, maar het biedt fiscaal geen voordeel in regio’s waar de taxatie gebaseerd is op de uitstoot. Ook het koppel is relatief bescheiden door het ontbreken van elektrificatie of een turbo: 152 Nm voor de 1.5 en 205 Nm voor de 2.0. Geen echte ‘sportwagencijfers’ wat de motoren betreft, maar dankzij een** beperkt gewicht** van minder dan een ton voor de basisversie, zijn de prestaties toch degelijk, met een 0 naar 100-sprint in 8,3 seconden voor de minst krachtige uitvoering en 6,5 seconden voor het grotere blok en telkens een topsnelheid van meer dan 200 km/u.

Het motorvermogen wordt zowel bij de 1.5 als de 2 liter aan de achterwielen geleverd via een handgeschakelde zesbak. Wil je een automaat, dan moet je kiezen voor de RF-uitvoering, met een elektrisch wegklapbaar hard dak. Die is naast de handgeschakelde versie van beide motoren ook verkrijgbaar met een zestraps automaat op de 2 liter.

Afmetingen

Afmetingen
Lengte (m) 3.915
Breedte (m) 1.772
Hoogte (m) 1.240
Wielbasis (m) 2.700
Leeggewicht (kg) 1.003 – 1.084

Trouw aan het concept van de originele MX-5 die in 1989 op de markt kwam, blijft de vierde generatie (ND) compact en licht. Ongeacht de versie die je kiest (roadster of RF) is het een strikte tweezitter. De MX-5 is 3.915 mm lang, 1.772 mm breed en 1.240 mm hoog. Verwacht je dus aan een lage instap en een kleine voetafdruk op de weg.

Binnenin wordt het interieur in twee verdeeld door een brede middentunnel die ook dienst doet als armsteun, en aan weerszijden twee sportieve zitjes. De binnenruimte is dus beperkt. Ook veel opbergvakken zijn er niet: een aflegvak onderaan de middenconsole, een vakje met klep op de middentunnel en een iets ruimer afsluitbaar opbergvak tegen de achterwand tussen de zetels zijn tijdens het rijden toegankelijk, terwijl er achter de zetels ook nog telkens een opbergvak is voor spullen die je minder vaak nodig hebt.

De kofferruimte is met een inhoud van 130 liter beperkt en de kofferopening is ook niet al te groot. Je kiest dus best voor flexibele bagage als je op reis gaat. Een bagagerek bovenop de kofferklep is ook een mogelijkheid.

Uitvoeringen

Bij de MX-5, die voor 2024 een modeljaarupdate kreeg met onder andere een aangepaste lichtsignatuur en nieuwe kleuren, heb je keuze uit twee koetswerkuitvoeringen: de Roadster met een canvas soft top of de RF met een elektrisch wegklapbaar vast dak, waarbij de rolbeugel blijft staan tijdens het rijden.

De basisuitvoering is in België telkens de ‘Prime Line’. Die is onder andere uitgerust met 16-duims lichtmetalen velgen, een stoffen interieur, centrale vergrendeling, manuele airco en LED koplampen. Qua comfortsnufjes krijg je onder andere centrale vergrendeling, navigatie, een radio met DAB, zes luidsprekers en Apple Carplay/Android Auto. De ‘Exclusive Line’ is beter uitgerust, met onder andere 17-duims lichtmetalen velgen, een zwart lederen interieur, een Bose geluidssysteem met 9 luidsprekers en automatische airco.

Daarnaast heb je ook de keuze uit twee speciale reeksen, de Kazari en de Homura. De Kazari is de meer luxueuze versie, met onder andere een bruine Nappa-lederen bekleding en een beige soft top voor de Roadster of een Brilliant Black dak met zwarte dakhemel voor de RF. De Homura is dan weer de sportievere keuze, met onder andere BBS velgen, Recaro Sportzetels in zwart leder en alcantara, Brembo remmen met rode remklauwen en een sportophanging met Bilstein schokdempers.

Prijzen

Nieuwprijzen voor de Mazda MX-5 starten vanaf € 31.790 voor de Roadster en € 34.290 voor de RF. Die prijzen gelden voor de uitvoering met de 1.5 liter viercilinder. Voor de 2 liter betaal je respectievelijk € 36.390 en € 38.890. Bij dat laatste bedrag tel je nog eens € 2.300 extra voor de automaat in de RF. Voor de Belasting op Inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting kijk je best op de online calculator van het gewest waarin je je auto gaat inschrijven. Hou daarbij de specifieke configuratie van je nieuwe auto of het inschrijvingsbewijs van de tweedehands bij de hand, want de CO2-uitstoot speelt vaak een rol bij de berekening van die bedragen.

Op de tweedehandsmarkt vind je deze vierde generatie van de MX-5, die sinds eind 2015 op de markt is, voor bedragen vanaf ongeveer € 15.000. Daarbij gaat het vaak om oudere exemplaren met een relatief hoge kilometerstand. De 2.0 is niet noodzakelijk veel duurder in aankoop, aangezien de fiscale kosten hoger zijn en dat sommige mensen misschien tegenhoudt.

Design

Buitenzijde

Mazda tekende de MX-5 ND met vloeiende lijnen en scherpe hoeken tot een homogeen, goed geproportioneerd en vriendelijk ogend geheel. Dankzij LED-technologie zijn de lichtblokken voor- en achteraan fijn gelijnd. Om het gewicht beperkt te houden, zijn een aantal koetswerkpanelen uitgevoerd in aluminium. In combinatie met het ontbreken van stootstrips, kan dat voor moeilijk repareerbare schade zorgen, bijvoorbeeld van andere chauffeurs die op een parking niet opletten bij het openen van de deuren.

Binnenzijde

Binnenin is de MX-5 al even puur getekend als vanbuiten. De middentunnel scheidt de twee laag zittende zeteltjes. De bestuurder krijgt twee ronde tellers voor zijn neus en een kort pookje dat uit de middentunnel steekt. Op het dashboard prijkt een digitaal scherm. Het aantal opbergvakken is beperkt en de bekerhouders zijn niet meteen praktisch. Een auto die puur gemaakt is om mee te rijden dus.

Veiligheid

Een recente crashtestscore van de MX-5 is er niet, maar bij zijn introductie in 2015 behaalde hij vier van de 5 sterren. Tractiecontrole, stabiliteitscontrole en een reeks airbags waren al standaard, maar vooral het beperkte aantal de elektronische rijhulpmiddelen zorgden voor een lagere score. Ondertussen is het model uitgerust met de nieuwste systemen, met onder andere standaard een alertheidssysteem voor de bestuurder, een intelligente snelheidsbegrenzer, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookassistent. Goed nieuws is er voor voetgangers, die bij een eventuele aanrijding kunnen rekenen op een motorkap die automatisch een paar centimeter omhoog komt om de val te breken.

Alternatieven

Het aantal alternatieven is beperkt. Heel wat autobouwers concentreren zich vandaag de dag immers eerder op SUV’s dan op roadsters. Doen ze dat toch, dan gaat het meestal om krachtigere en duurdere modellen. De BMW Z4 bijvoorbeeld, waarvan de nieuwprijs start rond de € 50.000 of de Porsche 718 Boxster (vanaf zo’n € 70.000). Een andere mogelijkheid is de iconische Caterham 7, maar die is minder praktisch dan de MX-5.

Wil je niet noodzakelijk een roadster, maar gewoon een cabrio, dan zijn er in de prijsklasse van de MX-5 onder andere alternatieven in de vorm van de Abarth 500C, de Mini Cabrio of de VW T-Roc Cabrio. Zoek je een sportieve coupé als alternatief voor de MX-5 RF, dan is de Toyota Supra misschien iets voor jou (vanaf zo’n € 54.000) of de Alpine A110 (Vanaf zo’n € 65.000).

Op de tweedehandsmarkt kan je onder andere kiezen voor de Fiat en Abarth-versies van de 124 Spider, die gebruikmaakt van dezelfde basis als de MX-5 en ook door Mazda gebouwd werd. Andere mogelijkheden zijn de Audi TT Roadster, Mercedes SLC of de wat oudere Nissan 370 Z Roadster.

FAQ

Is de Mazda MX-5 een populaire auto?
De MX-5 is de recordhouder voor het meest aantal verkocht roadsters, met over de vier generaties heen meer dan 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 1989.
Is de Mazda MX-5 leverbaar met een automaat?
De MX-5 RF, de versie met wegklapbaar hard dak, is ook leverbaar met een zestraps automaat. Die wordt optioneel geleverd in combinatie met de 2 liter.
Bestaat de Mazda MX-5 als hybride of puur elektrisch model?
Alle generaties van de MX-5 zijn tot nu toe enkel geleverd met niet-geëlektrificeerde benzinemotoren. De vijfde generatie die in de komende jaren verwacht wordt, zou misschien één of andere vorm van hybridisering kunnen krijgen, maar Mazda wil in elk geval het gewicht zo lag mogelijk houden om het rijplezier niet in het gedrang te brengen.

Beoordelingen voor Mazda MX-5

86 Beoordelingen

4,7