Sterke punten
- Praktische bagageruimte
- Comfortabele stoelen
- Flexibel interieur
Zwakke punten
- Hoog verbruik
- Weinig trekkracht
- Hoofdsteunen te kort
Mazda Premacy Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda Premacy, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda Premacy
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Mazda Premacy biedt veel ruimte voor passagiers en bagage.
- Het interieur van de Mazda Premacy wordt gekenmerkt door flexibiliteit en handige voorzieningen.
- De wagen is relatief goedkoop.
- De Mazda Premacy is een betrouwbare auto voor het hele gezin.
Gegevens
Motor
De Mazda Premacy werd verkocht tussen 1999 en 2005 en was verkrijgbaar als benzine en diesel. In het begin konden klanten kiezen tussen een 1.8 benzinemotor met een vermogen van 101 of 114 pk en een 2.0 turbodieselmotor met 90 pk. Na een facelift werden vanaf 2001 ook 2.0 benzinemotor met 131 pk en een vernieuwde diesel verkrijgbaar. Voor de benzinemotor kon ook een optionele automatische versnellingsbak worden aangevraagd.
Met een vermogen van iets meer dan 100 pk mag je geen sportieve rijprestaties verwachten. Dit blijkt duidelijk uit de acceleratie van 0 naar 100 km/u in ruim 11 seconden. Voor een gezinswagen is dit echter niet nodig. De wagen biedt in alle geval voldoende vermogen om vlot over de snelweg te rijden. Een minpunt is echter het gecombineerd brandstofverbruik van ongeveer 9 liter per 100 kilometer bij de benzinemodellen.
Afmetingen
De Mazda Premacy is 4,3 meter lang en 1,7 meter breed. De daklijn is vrij hoog (1,6 meter boven de grond), wat typisch is voor deze klasse van compacte gezinswagens. De wielbasis bedraagt 2,67 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 370 liter en kan worden uitgebreid tot 1.848 liter wanneer de achterbank wordt verwijderd.
Dankzij het hoge dak is het interieur zeer ruim en biedt het meer dan voldoende ruimte voor vier volwassenen inclusief bagage. De achterbank, waarvan alle drie stoelen afzonderlijk neergeklapt of verwijderd kunnen worden, biedt een ongeëvenaarde flexibiliteit. Zelfs de passagiersstoel kan volledig naar voren worden geklapt.
Gegevens en afmetingen | Mazda Premacy Benzine |
---|---|
Bouwjaar | 1999 – 2005 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,3 m x 1,7 m x 1,6 m |
Wielbasis | 2.670 mm |
Inhoud bagageruimte | 370 - 1.848 l |
Ledig gewicht | 1.210 - 1.285 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.750 - 1.795 kg |
Cilinderinhoud | 1,839 - 1,991 cm³ |
Koppel | 152 - 170 Nm |
Topsnelheid | 170 - 188 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,7 - 12,7 s |
Tankinhoud | 58 l |
Verbruik | 8,4 - 9,2 l/100 km |
CO²-uitstoot | 201 - 209 g/km |
Varianten
De Mazda Premacy was in principe alleen leverbaar als grote stationwagon. In Europa was de wagen alleen verkrijgbaar met vijf zitplaatsen. De vier verschillende varianten werden Comfort, Exclusive, Touring en Active genoemd.
In 2001 was er een facelift voor de Mazda Premacy, waarbij onder andere de koplampen aan de voor- en achterzijde en de spatborden en bumpers werden vernieuwd.
Prijs
De Mazda Premacy was destijds nieuw verkrijgbaar tussen 19.000 en 26.000 euro. Intussen is hij alleen verkrijgbaar op de markt voor occasions - waar de prijzen beginnen bij 1.300 euro. Aangezien sommige van deze wagens echter meer dan 20 jaar oud zijn, kun je te maken krijgen met hoge kilometerstanden.
Voor de benzinemotor wordt ruwweg tussen de 500 en 700 euro aan motorrijtuigenbelasting geheven en voor de diesel tussen de 1.300 en 1.500 euro. Je kunt tussen 500 en 630 euro verwachten voor de verzekering.
Design
Exterieur
De voorkant van de Mazda Premacy is sportief vormgegeven bij de voorbumpers. De brede motorkap gaat over in de grote voorruit met een bijna identieke helling, wat de hoogte van de wagen enigszins verhult. De flanken zijn voorzien van handige bumpers van kunststof, die schade door kleine parkeerstootjes vermijden.
Het dak, met de standaard inbegrepen railing en dakspoiler, loopt over in een steil aflopende achterzijde. De grote en verticaal geplaatste koplampen omlijsten de grote achterklep.
De Mazda Premacy is niet krap, ondanks zijn categorisering als compacte gezinswagen. De strakke spatborden voor en achter, alsook de dakspoiler geven een dynamische indruk.
Interieur
Het interieur van de Mazda Premacy is heel netjes, maar een beetje saai. De stoelen, die zelfs op langere ritten veel comfort bieden, en ook sommige deurpanelen zijn bekleed met stof. De rest van het interieur daarentegen is van grijs plastic. De oppervlakken zien er misschien niet erg elegant uit, maar ze zijn wel duurzaam, wat een pluspunt is voor een gezinswagen.
De afgeronde middenconsole biedt plaats aan de standaard inbegrepen radio en ventilatiebediening. Achter het stuur vinden we analoge instrumenten die de snelheid en het toerental weergeven.
De talrijke opbergvakken en bekerhouders in het interieur zijn uiterst praktisch. De uitklapbare tafeltjes achterin de voorstoelen komen vooral bij langere ritten met kinderen op de achterbank uitstekend van pas. De middelste zitplaats achterin kan afzonderlijk naar voren worden geklapt en heeft bovenaan een kunststof bekleding die ook als ondergrond kan worden gebruikt.
Veiligheid
In de Euro NCAP-crashtest van 2001 kreeg de Mazda Premacy een score van 3 sterren voor de veiligheid van de inzittenden en ook 3 sterren voor de bescherming van voetgangers. Ten tijde van de productie was de Mazda Premacy de tweede auto ooit die een veiligheidsscore van 3 sterren behaalde voor voetgangers. De afgeronde carrosserie en de aflopende motorkap, die overgaat in de voorruit, beperken het risico op letsel bij voetgangers.
De bestuurder en voorpassagier worden beschermd tegen letsel door automatische gordelspanners en frontale en zijdelingse airbags. Deze zijn standaard inbegrepen. Ook het vermelden waard is de middelste zitplaats op de achterbank, die is uitgerust met een veiligere driepuntsgordel in plaats van een heupgordel. Rijhulpsystemen als ABS en ESP zijn standaard inbegrepen.
Een minpunt zijn de korte hoofdsteunen voor en achter, die alleen volstaan voor mensen met een maximale lengte van 1,70 meter.
Alternatieven
De concurrenten van de Mazda Premacy zijn de Opel Zafira of de Volkswagen Touran. De Volkswagen is iets duurder dan de Mazda, maar heeft een sfeervoller interieur en een betere uitrusting, evenals iets meer bagageruimte. De Opel Zafira is ook iets duurder in aankoop dan de Mazda, maar biedt wel een lager brandstofverbruik met vergelijkbare prestaties. De rijprestaties van de Opel zijn echter beduidend gematigder dan die van de Mazda.