Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mx-30_e-skyactiv_r-ev_rotor_lowres.jpg

Mazda SUV

1 / 11
mx-30_e-skyactiv_r-ev_rotor_lowres.jpg
2022_mazda_cx-60_barcelona_rw_act_06_lowres.jpg
2022_mazda_cx-60_barcelona_src_int_07_lowres.jpg
2022_mazda_mx-30_r-ev_edition_r_still_6_lowres.jpg
2023_mazda_cx-5_homura_spain_int_-4_lowres.jpg
2023_mazda_cx-5_takumi_spain_act_--2_lowres.jpg
2024_mazda_cx-30_int_11_lowres.jpg
2024_mazda_cx-30_src_act_4_until-mar-2025_lowres.jpg
Hoofdfoto Mazda SUV.jpg
mazda_mx-30_r-ev_2023_ger_makoto_src_act_024_lowres.jpg
mazda_mx-30_r-ev_2023_ger_makoto_src_int_01_lowres.jpg

Mazda SUV’s: een overzicht van alle modellen, varianten en prijzen

Mazda is een van oorsprong Japans merk dat doorheen zijn geschiedenis onder andere heel wat sportieve modellen bouwde zoals de RX-7, RX-8 en de MX-5 roadster, die ook vandaag nog in productie is. De laatste jaren focust Mazda echter meer op SUV’s, een segment dat bijzonder populair is bij kopers wereldwijd, en ook in Europa een stevige opmars maakt de laatste jaren. Mazda biedt in onze contreien niet minder dan vier SUV’s aan in alle maten en vormen, met ook enkele bijzonderheden op sommige modellen zoals zogenaamde ‘suicide doors’, een elektrische aandrijving met een ‘Wankelmotor’ range extender of een gloednieuw ontwikkelde zescilinder diesel, een unicum voor een volumemerk in deze tijden van downsizing en focus op elektrificatie. Lees verder

Hoogtepunten Mazda SUV’s

  • Breed gamma in verschillende afmetingen
  • Clean en aantrekkelijk design
  • Ruime keuze in aandrijftypes (benzine, diesel, plug-in, elektrisch)

Overzicht modellen

Welke Mazda SUV’s kan je nieuw bestellen?

Dit zijn enkele van de populairste modellen

De meest compacte in het SUV-gamma van Mazda is meteen ook het buitenbeentje: de MX-30. Het is een SUV, maar dan wel één met een coupé-achtige daklijn. Hij biedt twee ‘normale’ deuren voor de voorste passagiers, maar om de toegang tot de achterbank te vergemakkelijken, monteerde Mazda ‘suicide doors’, die niet in de B-stijl scharnieren, maar wel in de C-stijl en dus ‘verkeerd’ openen. Je zou het dus kunnen beschouwen als een vierdeurs SUV coupé. En dan is er nog zijn aandrijving. Mazda bood de MX-30 in Europa oorspronkelijk enkel aan als 100% elektrisch model (met een vermogen van 107 kW), maar omwille van zijn beperkte batterijcapaciteit en dus ook beperkte rijbereik (35,5 kWh, 200 km) was er maar beperkte interesse. Daarom ontwikkelde het merk een nieuwe elektrisch aangedreven versie, de R-EV. Die is 122 kW sterk maar krijgt… een nog kleinere batterijcapaciteit (17,8 kWh, goed voor 85 km). Je kan zijn batterij nog steeds extern opladen, maar dat kan ook met de een benzinemotor die dienst doet als als range extender. Het gaat om een ‘Wankelmotor’, een trillingsvrije benzinemotor die niet werkt met cilinders maar met roterende schijven. Hij laadt enkel de batterij op. Verder is het interieur gemaakt van milieuvriendelijke materialen.

De CX-30 is ongeveer even groot als de MX-30, maar wel een stuk conventioneler. Het is een gewone vijfdeurs met een typisch SUV-silhouet en gewoon verbrandingsmotoren onder de motorkap. Al doet Mazda niet mee aan de downsizing-trend, en monteert het een 2.0 liter viercilinder met micro-hybride ondersteuning en een vermogen tussen de 122 en 186 pk, met optionele 4x4 op de 150 en 186 pk sterke versie. De krachtigste versie is voorzien van Mazda’s Skyactiv X-technologie, die de principes van een benzinemotor combineert met die van een diesel voor een hoger vermogen zonder het verbruik de hoogte in te jagen. Er zijn geen (plug-in) hybride, elektrische of dieselmotoren verkrijgbaar in de CX-30.

Dat is wel het geval bij de grotere CX-5, die leverbaar is met een 163 pk sterke viercilinder benzine, een 2,5 liter en 194 pk sterke viercilinder en ook een 2.2 liter grote diesel met 150 of 184 pk. Ook hier zijn de krachtigste versies verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

De grootste Mazda SUV is de recent gelanceerde CX-60, waarmee het merk de Duitse premium-concurrentie het vuur aan de schenen wil leggen. Daarvoor zet het in op een clean maar toch imposant design, een uitstekende afwerking en goede rijkwaliteiten maar vooral ook krachtige aandrijflijnen. Het gaat daarbij om een plug-in hybride aandrijflijn met een 2.5 liter grote benzine, een gecombineerd vermogen van 326 pk en achterwielaandrijving. Je kan ook gaan voor een volledig nieuw ontwikkelde 3.3 liter grote zes-in lijn diesel met een vermogen van 254 pk en achter- of vierwielaandrijving. Dat Mazda een volledig nieuwe diesel ontwikkelde in tijden dat de meeste merken steeds meer afstand nemen van de technologie, is toch opmerkelijk.

Technische gegevens

Welke varianten van de Mazda SUV’s kan je bestellen, met welke aandrijvingen en wat zijn de belangrijkste afmetingen waar je rekening mee moet houden. Deze tabel geeft een handig overzicht:

Model Variant Type Brandstoftype Afmetingen (lxbxh) Koffervolume
MX-30 Prime-Line, Exclusive\-Line SUV coupé Elektrisch, plug-in hybride (range extender) 4395x1848x1555 mm 332 liter
CX-30 Prime-Line, Exclusive\-Line, Nagisa SUV Benzine 4395x1795x1540 mm 430 liter
CX-5 Center-Line, Homura, Exclusive\-Line SUV Benzine, diesel 4575x1900x1685 mm 522 liter
CX-60 Prime-Line, Exclusive\-Line SUV Plug-in hybride, diesel 4740x1949x1686 mm 570 liter

Hoeveel kost een Mazda SUV?

Nieuwprijzen

Het SUV-aanbod van Mazda is breed en gediversifieerd qua aandrijvingen. De prijzen lopen dan ook sterk uiteen.

Dit zijn de nieuwprijzen voor 2024:

Model Prijs
MX-30 Vanaf € 37.070
CX-30 Vanaf € 28.990
CX-5 Vanaf € 34.640
CX-60 Vanaf € 50.090

Tweedehandsprijzen

De eerste golf van moderne Mazda SUV’s kwam er al zo’n 15 jaar geleden met de CX-7, die verkrijgbaar was met een benzine- of dieselmotor. Die modellen hebben uiteraard al een zekere leeftijd, en prijzen starten rond de € 6.000. De eerste generatie CX-5 kwam enkele jaren later, en je vindt de goedkoopste exemplaren vanaf zo’n € 7.000. Reken voor een CX-3 op een prijs vanaf € 10.000. Tot voor kort had Mazda ook een meer crossover-gestylede SUV in zijn gamma, de CX-30. Die vind je voor prijzen vanaf zo’n € 15.000. De tweede generatie van de CX-5 kwam in 2017 op de markt. Je vindt er op Autoscout voor prijzen vanaf zo’n € 15.000. De CX-60 is nog relatief nieuw en dus is het aanbod op de tweedehandsmarkt nog te beperkt om een tweedehandsprijs te geven die wat verder verwijderd ligt van de nieuwprijs.

Conclusie

Ben je op zoek naar een stijlvol ontworpen en kwalitatief hoogstaande SUV maar wil je niet naar de Duitse premium-merken stappen? Dan zijn de SUV’s van Mazda misschien wel iets voor jou. Bovendien biedt Mazda afhankelijk van het segment waarin het zijn SUV’s verkoopt, een aantal verschillende aandrijflijnen die tegemoet zouden moeten komen aan de noden van verschillende soorten kopers. Hou er wel rekening mee dat Mazda niet echt meedoet aan de trend van de downsizing wat de cilinderinhoud van zijn motoren betreft, en je daar op fiscaal vlak soms een prijs voor betaalt.

FAQ

Is de MX-30 e-SkyActiv R-EV een elektrische SUV of een plug-in hybride.
De R-EV technologie van Mazda bestaat uit een elektromotor die gevoed wordt door een oplaadbare batterij en een rotatiemotor die door benzine te verbranden de batterij kan opladen. De wielen worden dus altijd aangedreven door een elektromotor, maar het is noch een 100% elektrische auto, noch een plug-in hybride. Het is een elektrische auto met range extender. Hij is dus niet uitstootvrij en qua belastingen wordt hij niet beschouwd als een elektrische auto.
Vind je de e-SkyActiv R-EV aandrijflijn met range extender ook bij andere merken?
In het verleden was onder andere de BMW i3 verkrijgbaar met een range extender die gebruik maakte van een tweecilinder benzine. Vandaag vind je een vergelijkbaar concept bij Nissan, de e-power technologie. Ook hier zit er geen rotatiemotor onder da kap, wel een 1.5 liter viercilinder.
Heeft Mazda plug-in hybrides in zijn SUV-gamma?
De Mazda MX-30 met range extender zou je ergens kunnen beschouwen als een plug-in hybride, maar Mazda heeft ook een echt PHEV SUV in zijn gamma, de CX-60. Hij biedt een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 60 km en een WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van 123 gram per km (129 gram voor de 4x4)