McLaren 540C Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto McLaren 540C, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een McLaren 540C
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: McLaren 675 LT – Een ontmoeting met geschiedenis
McLaren GT: de supercar voor elke dag?
Test: McLaren Artura, als het geen Ferrari moet zijn (2023)
Threshold: Stoffel Vandoorne kreeg F1-doop in Goodwood – ‘Vooral M23 maakte indruk’
Eerste contact: McLaren MP4-12C – Onderkoeld en bloedheet
Test: McLaren 720S – Leren voor gevorderden
Alternatieve modellen
De McLaren 540C - instapmodel van McLaren
De McLaren 540C is een sportwagen van de Engelse Formule1-fabrikant McLaren. McLaren gebruikt F1 technologie in zal zijn wagens en de 540C is daarop geen uitzondering. De 540C is een voortzetting van de McLaren 570S sportwagen. De McLaren 540C is het huidige instapmodel van McLaren met een 3.8-liter V8 twin-turbo middenmotor die 22 kW minder aan vermogen heeft dan de 570S.
De auto werd tijdens de Shanghai Motor Show van 2015 voor het eerst aan het publiek getoond. De auto is verkrijgbaar sinds het begin van 2016 en de productie vindt plaats in de eigen fabriek in Woking. Omdat McLaren een exclusief merk wil blijven en niet over wil gaan op de massaproductie van auto’s, zal de 540C hoogstwaarschijnlijk het instapmodel blijven.
Omdat McLaren hoge kosten maakt voor toepassing van carbontechnologie in zijn auto’s, kan de fabrikant het zich niet veroorloven om een nieuw model in de markt te zetten wat goedkoper is dan de 540C. De McLaren heeft een nieuwprijs van € 216.000 en is de goedkoopste uit het assortiment.
De 540C heeft dus een MonoCell II chassis van carbon. Dit is een sterk, stijf chassis dat minder dan 80 kg weegt en extreem hoge bescherming biedt bij aanrijdingen, met een uitstekende dynamiek. Deze lichtgewicht constructie biedt samen met de V8 motor, die in het midden is gemonteerd, de beste verhouding tussen het gewicht en het vermogen van deze sportwagen.
Ondanks dat het een sportwagen is die dus niet praktisch hoeft te zijn, beschikt de McLaren Sports Series 540C over dagelijks gebruiksgemak dankzij het ergonomisch ontworpen interieur. Daarnaast heeft de auto slimme opbergruimtes voor de nodige spullen en een royale bagageruimte.
Na de McLaren 570S kwam de 540C
Binnen het aanbod van McLaren is de McLaren 540C vergelijkbaar met de 570S sportwagen. In vergelijking met de 570S zijn alleen de volgende zaken anders: de 540C heeft standaard stalen remmen ipv carbon remmen, de motor is hetzelfde maar levert minder pk’s en de vering en ophanging zijn wat anders afgesteld in de 540C.
Als we naar de andere automerken kijken dat zijn bijvoorbeeld de Audi R8, Porsche 911 turbo en de Mercedes-Benz AMG GT vergelijkbare modellen.
McLaren 540C vs de Audi R8
Het vermogen en het koppel van de 540C ende Audi R8 komen exact overeen. De McLaren heeft wel een eigen Twin-turbo 3,8-liter V8-motor, die het chassis van koolstof en aluminium via de achterwielaandrijving voortstuwt. Dit scheelt zo twee tiende van een seconde aan snelheid. Het gewicht van 1350 kg van de 540C helpt hierbij natuurlijk ook wel, want de Audi weegt met 1590 kg ietsjes meer.
Het oog wil natuurlijk ook wat, zeker bij dit type auto. Visueel lijkt het erop dat de McLaren de eerste voorsprong pakt door de hoeveelheid aandacht die het opvallende model trekt. Dat komt o.a. door de vleugeldeuren die in neerwaartse richting neergezet worden bij het parkeren. De R8, die al sinds 2006 bestaat, heeft een vertrouwde maar ook weinig opvallende verschijningsvorm die we vaker zien bij Audi.
In-en uitstappen uit de 540C gaat behoorlijk goed dankzij de vleugeldeuren. De lange deuren van de Audi R8 maken de instap toch wat lastiger, zodat je achteruit de auto in moet of jezelf moet optrekken aan het dak om er uit te komen.
In elke auto zit je laag en word je knus omgeven door de cabineconstructies van koolstofvezel en aluminium met een echt ‘supercar’ gevoel. Er zijn enorm veel verschillende cockpits mogelijk, die tegemoet komen aan de sterk uiteenlopende smaak van de koper. De bekleding met 2 kleuren van de McLaren heeft wel een hoge funfactor.
De Audi heeft een volledig asymmetrisch ontwerp wat op de bestuurder gericht is, ondanks dat er geen centraal infotainmentscherm is. Het interieur is verfrissend opgeruimd, ook al doet het dan een beetje 'passagieronvriendelijk' aan. Het is zeer gestileerd en de Audistijl is terug te zien in schakelmateriaal en afwerking. Het is leuk, maar niet echt bijzonder.
Ondertussen is de McLaren voorzien van een uitgebalanceerd ontwerp met een wat flamboyanter thema en heeft rijkere materialen. De tegenvaller is het grafisch eenvoudige TFT-stuurprogramma, dat er goedkoper uitziet dan het 7,0-inch centrale aanraakscherm en het niet haalt bij de gelimiteerde Virtual Cockpit-toepassing van de R8.
Motoren
De McLaren 540C heeft onder de motorkap een 3.8 liter M838TE V8-benzinemotor van 533 pk met Twin Turbo. De motor heeft 32 kleppen, kan maximaal 8.500 toeren per minuut draaien. Bovendien heeft de motor DOHC, een dubbele bovenliggende nokkenas, en variabele kleptiming (VVT). De versnellingsbak is een 7-traps SSG transmissie. In concrete cijfers: de auto haalt een topsnelheid van 320 km/u en doet 3,5 seconden over de sprint van 0 naar 100 km/u.
Het brandstofverbruik is 22,4 l/100 km maar voor een sportauto met dit vermogen is dit niet echt heel spannend. Hetzelfde geldt eigenlijk een beetje voor de CO2-emissie die gemiddeld 249 g/km is.
Uitrusting en opties
Standaard is de McLaren 540C uitgerust met een zwart carbon stuur of zwart leren stuurwiel, stiksels in de kleur van de bekleding, stiksels in contrastkleur, zwarte stoelmatten en zilverkleurige velgen. Kies je voor een gebruikte McLaren 540C dan zit de standaarduitrusting er dus sowieso in. Daarnaast kan de auto nog tegen meerprijs uitgerust zijn met extra opties, waaronder:
- parkeersensoren
- achteruitrijcamera
- McLaren Track Telemetry (MTT) met 3 camera’s
- audiosysteem met speakers
- keramische carbonremmen
- sportuitlaat
- alcantara bekleding
- elektrisch verstelbare stuurkolom met comfortinvoer / -uitgang
- elektrisch verwarmbare stoelen
- carbon Fiber Racestoelen - normaal
- koolstofvezel racestoelen - groot
- uitgebreide lederen bekleding
- nappa sportbekleding
- nappa designbekleding
- nappa Alcantara bekleding
- McLaren Design interieur
- Koolstofvezel dorpelafwerking met McLaren-logo
- Hoofdsteun van leder / alcantara
Zet de Mclaren 540C op je oprit
Gezien de prijsklasse van deze sportwagen is de McLaren 540C een auto voor wie het zich kan veroorloven om een luxe sportwagen te kopen. Ook een gebruikte McLaren 540C is nog een behoorlijke uitgave. het zijn dan ook exclusieve auto’s voor liefhebbers en coureurs die er mee op het circuit willen rijden.